Gå til innhold

Hvor er alle barna blitt av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er søndags formiddag, fint vær ute, mildt og sol til tider, perfekt for en tur ut og leke. Så vi gjør nettopp dette, jeg og min sønn på 4år.

"Sykkeltur til barnehagen?" spør jeg, får et jublende "JAAAAA" til svar.

Alle barn pleier jo å leke og kose seg ute på en kjedelig søndag....trodde jeg.

Vi sykler i 5 minutter for å komme til barnehagen som ligger midt i ett tjukt og rikt befolket borettslag som det bor mange småbarnsfamilier i, guttungen har et stort smil rundt munnen og gleder seg. "Fortere mamma, fortere!"

Jeg dytter tre-hjulssykkelen foran meg og deler gledens hans, for tenk hvor kjekt han kommer til å ha det idag! Får sikkert virkelig slått seg løs og svidd av litt energi i lek med andre, og kanskje han finner seg en ny venn?

Det er stille ute, kanskje vi hører en fugl i ny og ne, en bil her og der, men ikke mer.

Vi bråker masse! Ler og synger, løper litt og svinger rundt.

Vi får kun stillhet tilbake.

Vi kommer til barnehagen og guttungen hiver seg av sykkelen og løper mot porten, "fort deg mamma, åpne!"

Det er ingen i barnehagen, ingen, ikke har vi sett en levende sjel på turen våres heller. Eller nei, nå lyger jeg for vi så inn i et vindu til et hus som lå ned en bakke, og der stod tv-en på, og der satt det en mann.

Småen går rundt i barnehagen og leter etter andre barn, men han finner ingen. Han ser seg rundt, ser på alle husene som ligger på rekke og rad rundt her, men ser fremdeles ingen. Ser ingen, hører ingen, ønsker sårt noen..

Jeg ser han blir litt nedbrutt og stepper inn som "supermamma!".

"Kom vennen min, nå skal vi rutsje på rutsjebanen!"

"JAAAAAA" roper han, og vi løper rundt, rutsjer, graver i sandkassene, husker på huskene, sparker ball, kjører bil og sjørøverskip, koser oss!.. alene.

Ingen andre kommer i de to timene vi er der.

Dette har skjedd uttallige ganger, det er aldri barn ute lenger, ihvertfall ikke som jeg har sett. For hvert år blir det mindre og mindre barn ute i gatene, i skogen, på fotballplassen, i barnehagene som er stengt og i parkene.

Er det virkelig slik at alle barn sitter heller inne og spiller på paddene, laptopene eller mobilene sine fremfor å være ute?

J

Anonymous poster hash: c1b77...890
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har følt det samme nå i vinter, ikke sett mye til andre barn

Skrevet

det er så kaldt ute at vi er bare ute en time om gangen.

Anonymous poster hash: eb58f...46f
Skrevet

Vi er ute i skogen, i fjæra og på tur når vi har fri. Benytter sjelden barnehagen og lekeplasser på fridager. Da er vi i skauen og koser oss.

På hverdagene er det stort sett alltid unger ute i gata og leker.

Anonymous poster hash: ba299...846
Skrevet

Ungene min har sjelden lyst til å dra i bhg. De er der jo 5 dager i uken.

Når det er helg handler vi, vasker hus og de hjelper til, drar i svømmehallen, lekeland, har andre på besøk eller drar på besøk osv.

Anonymous poster hash: 9e2ef...745
Skrevet

Sånn er det her. Da datagenerasjonen tok over er det få barn ute. Ikke opplevd dette på over 10 år faktisk. Her har det hvert varmegrader i hele vinter så ingen grunn til å holde seg hjemme.

Før var barn ute i kaldt vær, vått vær og varmt vær. Hvorfor skjer ikke det lenger? Luftpute og ipad foreldre!!!

Anonymous poster hash: d30fb...0b1
Skrevet

Ungene min har sjelden lyst til å dra i bhg. De er der jo 5 dager i uken.

Når det er helg handler vi, vasker hus og de hjelper til, drar i svømmehallen, lekeland, har andre på besøk eller drar på besøk osv.

Det var nå på vinteren. På våren/sommeren når det er varmere drar vi alltid ut i marka eller på en av toppturene på søndager. Tar med matpakke.

Skrevet

Opplever det samme som deg her på den lokale lekeplassen, men tenker som så at folk er opptatt i helgene, med vasking, rydding, besøk, handling osv.. Syns det er trist da, for barn har så godt av å være ute å leke og utfolde seg

Vi er ofte i skogen eller i et kjent turområde, og der møter vi hvertfall noen barn. Så er vi flinke til å invitere folk vi kjenner med oss på tur, slik at det hvertfall er noen andre barn der.

Anonymous poster hash: 6d69a...04d
Skrevet

Kjenner ikke helt igjen dette. Her treffer vi omtrent alle barnefamilier i skiløypa om vinteren, både ukedager og helger. 

Skrevet

Det er mange barn ute her. Både i skogen og på lekeplassene. Men det er faktisk veldig mange lekeplasser på feltet så det er ikke alltid det er fullt på alle.

Det er mange barn i alle aldre som er ute og leker her, heldigvis :D

Skrevet

Vi er ute, men bruker ikke nærmiljøet så mye. Når vi først har fri så velger vi ofte å gå på ski, drar og aker, går tur på skauen, drar på besøk, handler ol. Du ser oss nok ikke så veldig ofte på lekeplassen.

Anonymous poster hash: d1728...662
Skrevet

Jeg opplever akuratt det samme når jeg er ute å lufter hunden (har valp og må ut 100 ganger om dagen). Jeg møter som oftes ikke en sjel, spesielt ikke i helgene. Det er greit at det er kaldt altså, men barn tar vel ikke så stor skade av å være ute litt?

Anonymous poster hash: 6f4f9...68e

Skrevet

Barna leker ikke ute, de er med foreldrene.

Anonymous poster hash: 437b4...37a
Skrevet

I helgen er vi på hytta, mange barn i hyttefeltet.

Kanskje er det der de er i helgene?

Anonymous poster hash: 0be85...177

Skrevet

Ja akkuratt, barna er faktisk med foreldrene. Til og med på lekeplassen leker barna med foreldrene. Barna disser og sklir mens mammen står å dytter eller tar imot. Tenker tanken hver gang jeg er på lekeplassen

Anonymous poster hash: 6968b...9d5
Skrevet

Min erfaring er at i helgene har familiene masse som skal gjøres. Det skal handles, badeland, lekeland, besøke venner, kino osv. osv.

Ofte går yngste her fra dør til dør og ringer på. Ingen er hjemme, eller så er de på vei til å dra eller så har ikke ungene lyst til å komme ut. Ender med at yngste kommer tuslende hjem og blir sittende inne og spille eller leke med oss.

Vi har ikke stor familie, vennene våre har barn i slutten av tenårene og det er da i gen å leke med for yngste, lekeland, badeland ol. synes han ikke er noe gøy. Eller,han og pappa drar inn i mellom og svømmer eller går på skøyter.

Helgene er for det meste rolige hos oss.

Har merket meg en ting. Når det kommer barn til oss så kommer de som regel med IPadden under armen.

Nei, til helgen får jeg prøve å ta yngste med på kino. Lenge siden sist nå.

Anonymous poster hash: 485db...232

Skrevet

Her vi bor ved marka er det masse familier på tur ihvertfall :) mindre i barnehagene.

Men var litt mindre igår da,men mulig fordi det var fastelaven og folk var inne å bakte boller ?? :D

Skrevet

Er det forskjell på by og bygd her? Mulig de i byen drar mer ut av byen på søndagstur mens vi som bor på landet jo bare kan gå hjemmefra på tur. Trenger ikke å dra så langt for å være på tur. Skogen er 2 min gange herfra så drar ofte på tur vi. Eller til lekeplassen i byggefeltet 2 min unna den å;) her kommer ungene ut å leker selv når våren og varmen kommer. Plutselig koker det i byggefeltet av syklende, ropende og glade barn:) i vinterhalvåret er de ute da og men ikke i gatene. Leker mer utenfor husene til hverandre da.

Anonymous poster hash: 311f9...e68

Skrevet

Det er søndags formiddag, fint vær ute, mildt og sol til tider, perfekt for en tur ut og leke. Så vi gjør nettopp dette, jeg og min sønn på 4år.

"Sykkeltur til barnehagen?" spør jeg, får et jublende "JAAAAA" til svar.

Alle barn pleier jo å leke og kose seg ute på en kjedelig søndag....trodde jeg.

Vi sykler i 5 minutter for å komme til barnehagen som ligger midt i ett tjukt og rikt befolket borettslag som det bor mange småbarnsfamilier i, guttungen har et stort smil rundt munnen og gleder seg. "Fortere mamma, fortere!"

Jeg dytter tre-hjulssykkelen foran meg og deler gledens hans, for tenk hvor kjekt han kommer til å ha det idag! Får sikkert virkelig slått seg løs og svidd av litt energi i lek med andre, og kanskje han finner seg en ny venn?

Det er stille ute, kanskje vi hører en fugl i ny og ne, en bil her og der, men ikke mer.

Vi bråker masse! Ler og synger, løper litt og svinger rundt.

Vi får kun stillhet tilbake.

Vi kommer til barnehagen og guttungen hiver seg av sykkelen og løper mot porten, "fort deg mamma, åpne!"

Det er ingen i barnehagen, ingen, ikke har vi sett en levende sjel på turen våres heller. Eller nei, nå lyger jeg for vi så inn i et vindu til et hus som lå ned en bakke, og der stod tv-en på, og der satt det en mann.

Småen går rundt i barnehagen og leter etter andre barn, men han finner ingen. Han ser seg rundt, ser på alle husene som ligger på rekke og rad rundt her, men ser fremdeles ingen. Ser ingen, hører ingen, ønsker sårt noen..

Jeg ser han blir litt nedbrutt og stepper inn som "supermamma!".

"Kom vennen min, nå skal vi rutsje på rutsjebanen!"

"JAAAAAA" roper han, og vi løper rundt, rutsjer, graver i sandkassene, husker på huskene, sparker ball, kjører bil og sjørøverskip, koser oss!.. alene.

Ingen andre kommer i de to timene vi er der.

Dette har skjedd uttallige ganger, det er aldri barn ute lenger, ihvertfall ikke som jeg har sett. For hvert år blir det mindre og mindre barn ute i gatene, i skogen, på fotballplassen, i barnehagene som er stengt og i parkene.

Er det virkelig slik at alle barn sitter heller inne og spiller på paddene, laptopene eller mobilene sine fremfor å være ute?

J

Anonymous poster hash: c1b77...890

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, hvor vi bor nå er det masse unger ute om sommeren, men så fort det er litt kaldt, vind eller regn fordufter de... Så nå flytter vi, har kjøpt nytt rekkehus (jippi!!!) i ett nytt boligfelt. Det var litt over 90 boenheter og 80 var solgt, og alle som hadde kjøpt der har småbarn, så nå håper jeg på å få masse nabounger som ringer på døren og spør om de vil ut å leke : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...