Gå til innhold

Kan man bli bare noen prosent ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

f.eks 40% ufør?

og kan man bli det pga psykiske lidelser?

Jeg har jobbet siden jeg var 19 år gammel. jeg triver med å jobbe. men det har seg slik at etter bare noen uker i jobb, er jeg så sliten at jeg klarer nesten ikke å holde hodet over vann. så det ender opp med at jeg blir borte i noen dager.

jeg har vært gjennom mye. en veldig turbulent barndom, men en mor som var periodedranger, en far som stakk da jeg var to og var bare innom når han følte for det. han var også spillemissbruker. en stefar som stort sett var snill og grei, men i fylla banket han mamma. gjerne foran meg. et familiemedlem som missbrukte meg seksuelt. jeg har sett mamma kutte pulsårene. jeg har vært med på fester i helger og på skoledager. jeg har dratt rett fra fest til skolen. barneskolen. min far tok også overdose på rommet til min sønn da han var 1 år gammel, bare to mnd etter at mamma døde.

han klarte seg. denne gangern.

bare for å nevne noe.

desverre har jeg mistet alle, bortsett fra min stefar. alle er døde...

jeg kom i fosterhjem da jeg var 17.

selv har jeg hatt mye og slite med i tillegg til alt som har skjedd.

blandt annet tre operasjoner på radiumhospitalet. ikke pga sykdom, men forebyggende.

alt dette sliter så på meg, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. jeg har to barn, og føler desverre ofte at jeg må velge mellom jobb og familie. jeg har ikke energi til begge deler, men jeg må jobbe for å forsørge familien min.

jeg går til psykolog, en gang i uken. har gjort det i 1.5 år nå

Anonymous poster hash: cb90f...c7d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Eller, man kan jo godt være det, men da kan man like gjerne bare redusere stillingen sin. Uføretrygd får man først ved 50% uføregrad eller mer.

Anonymous poster hash: 29fff...40a
Skrevet

(og ja, man kan selvsagt være ufør grunnet sykdom, enten denne defineres somatisk eller psykisk).

Anonymous poster hash: 29fff...40a
Skrevet

ok, så for å få uføretrygd, så må man være mist 50% ufør...

jeg har ikke råd til å redusere stillingen min...

HI

Anonymous poster hash: cb90f...c7d
Skrevet

Man må ha fått sin funksjonsevne og arbeidsevne nedsatt med minst halvparten som inngangsvilkår for uførepensjon...men man kan være gradert ufør,mn ikke 40 på innvilgelsestidspunkt..men-klarer du å jobbe 60 så klarer du det..du kan jo ikke redusere stilling og dermed automatisk fylle vilkår!d

Anonymous poster hash: 2eaf5...e21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...