Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 Har en gutt på snart 3 år som har tålmodighet lik null, og som er lite interessert i konstruktiv lek. Prøver å bygge duplo med ham og legge togbane, men det går 2-3 minutter og så kommer han med en bil eller en plastbjørn og skal rive ned og knuse alt. Hvordan skal jeg reagere? Om jeg lar ham rive ned og avbryte lekene hele tiden så får han jo aksept for at dette er greit, men om jeg til stadighet stopper og korrigerer ham så lar jeg ham jo ikke være seg selv og leke på sin måte? Føles jo ikke bra å kritisere ham og skape konfrontasjoner hver gang vi leker sammen. Ute leker vi veldig bra sammen, men innelek blir stadig mer utfordrende. Han er langt fremme både språklig og motorisk, men denne "rive ned og ødelegge"-mentaliteten virker ikke å forsvinne med det første... Noen med tips? Anonymous poster hash: c7ff5...f5c
Salvador Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 virker som det er slik han leker, du kanskje kan prøve å være med og rive ned og se hvordan han reagerer? Kan tenke meg han blir overrasket, men også glad og når dere har revet ned kan du være veldig gira og foreslå at dere skal bygge det på nytt og så rive ned.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 Hvis det ikke er andre barn tilstede som han ødelegger for ville jeg da latt han lekepå den måten han selv vil -innenfor rimelighetens grenser. Anonymous poster hash: 52c78...f2e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #4 Skrevet 3. mars 2014 2 åringen river også ned om vi bygger med klosser eller om jeg har bygget togbane. Ser da virkelig ikke problemet med det? Det er hans måte å leke på. Etter vært som han blir større så ser han nok gleden av å leke med togbanen å bygge med duplo uten å ødelegge. Syns du lager problemer ut av ingenting her. Anonymous poster hash: 09ce6...dc4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #5 Skrevet 3. mars 2014 Hvorfor skal du kritisere og konfrontere ham med dette hver gang dere leker sammen, det er jo han som er 3 år og leker, ikke du....! Anonymous poster hash: 9db29...0ea
me_87 Skrevet 3. mars 2014 #6 Skrevet 3. mars 2014 (endret) Syns ikke du skal rette på måten han velger å leke på,er da ganske vanlig at de liker å rive ned klosser i den alderen. Jobber i praksis i barnehage på gruppe med 2 og 3 åringer,å ser at dette er helt vanlig der. De får selvsagt ikke lov å rive ned det andre lager,men bortsett fra det så sier vi ingenting på at de river ned klosser om de syns det er gøy. Endret 3. mars 2014 av me_87
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #7 Skrevet 3. mars 2014 Det er hans måte å leke på. Han må da få lov til dette i sitt eget hjem vel? Vår gutt som er mindre er på samme måte. Her bygger jeg og faren tårn med klosser. Han river ned. Vi lager puteslott i stua. Han river ned. Å sånn fortsetter det. Han elsker det Innen for huset vegger leker barnet på sine vilkår og så lenge ingen ting blir ødelagt! En lykkelig unge Anonymous poster hash: a33e7...72f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #8 Skrevet 3. mars 2014 Takk for alle tilbakemeldinger, dere er gode å ha Er nok bare meg som blir litt sånn når venner på besøk forteller at "nei sånn leker heldigvis ikke min 2/3-åring". Stikker litt i mammahjertet da Anonymous poster hash: c7ff5...f5c
☆☆☆ Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 Slik blir det leika duplo her også, mor/far bygger og toåringen veltar og demonterar. Ikkje spesielt inspirerande for oss voksne, men ungen er begeistra.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Ikke hør på dine venner. Lærte jeg fort som sistemann i gjengen som fikk barn La han rive og du bygge. Koser han seg så er det det som betyr mest Anonymous poster hash: a33e7...72f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå