Gå til innhold

5 åring ta skolebussen alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt fyller 5 til sommeren og starter skolen til høsten. 

Vi har valget mellom å sende henne på skolebussen eller kjøre/hente henne. 

Jeg sliter med valget og mannen min har sagt at det er opptil meg hva vi bestemmer oss for...

Skolebussen er en ren skolebuss og det er kun barn mellom 5 og 11år som tar den. 

Bussen stopper rett utenfor huset vårt og det tar ca 20 minutter til skolen (dette er inkludert stopp på veien hvor de plukker opp flere unger). 

Hun kjenner noen av naboungene som tar bussen og de er i alderen fra 6 til 9år. 

Hun sier selv at hun vil ta bussen til skolen men jeg er ikke sikker på at hun helt vet hva det innebærer. Hun går i barnehage nå og enkelte morgener så klenger hun på meg og vil helst at jeg skal tilbringe hele dagen i barnehagen sammen med henne. Jeg kan ikke akkurat ta skolebussen med henne og ser for meg at hun nekter å gå på bussen fordi jeg ikke går på og så ender jeg opp med å kjøre henne uansett. 

Hva hadde dere gjort? Hadde dere sendt 5åringen på skolebussen og latt henne få prøve seg et par uker på det, eller hadde dere kjørt barnet til/fra skolen?

Anonymous poster hash: 669d2...757
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har alle ungene brukt skolebuss fra dag en. De må gå en km til busstoppet og så er det buss i ca 20 min. Har alltid gått fint. På bussen har de større skoleungene vært flinke til å ta hensyn til de små.

Skrevet

Jeg sliter med valget og mannen min har sagt at det er opptil meg hva vi bestemmer oss for...

Skolebussen er en ren skolebuss og det er kun barn mellom 5 og 11år som tar den.

Bussen stopper rett utenfor huset vårt og det tar ca 20 minutter til skolen (dette er inkludert stopp på veien hvor de plukker opp flere unger).

Hun sier selv at hun vil ta bussen til skolen men jeg er ikke sikker på at hun helt vet hva det innebærer. Hun går i barnehage nå og enkelte morgener så klenger hun på meg og vil helst at jeg skal tilbringe hele dagen i barnehagen sammen med henne. Jeg kan ikke akkurat ta skolebussen med henne og ser for meg at hun nekter å gå på bussen fordi jeg ikke går på og så ender jeg opp med å kjøre henne uansett.

Hva hadde dere gjort? Hadde dere sendt 5åringen på skolebussen og latt henne få prøve seg et par uker på det, eller hadde dere kjørt barnet til/fra skolen?

Hvorfor begynne hun så tidlig på skolen?

Om det er fordi hun ligger foran andre bør du jo ta hensyn til det på alle plan- og ja; da kan hun ta buss alene.

Anonymous poster hash: 3f2a4...e28

Skrevet

Hvorfor begynne hun så tidlig på skolen?

Om det er fordi hun ligger foran andre bør du jo ta hensyn til det på alle plan- og ja; da kan hun ta buss alene.

Anonymous poster hash: 3f2a4...e28

VI bor ikke i Norge, og barna starter skolen her når de er 5år. 

Skrevet

Min datter begynte på skolen da hun var 5 år og jeg kjører og henter henne. De fleste barna  1. og 2.klasse her i nabolaget blir kjørt fordi ungene må gå 2 km. til E6 og så ta bussen derfra. Det er både langt og en farlig vei for så små barn.

Anonymous poster hash: f2e57...28c
Skrevet

Her har alle ungene brukt skolebuss fra dag en. De må gå en km til busstoppet og så er det buss i ca 20 min. Har alltid gått fint. På bussen har de større skoleungene vært flinke til å ta hensyn til de små.

Bussen stopper rett utenfor huset vårt og det er 2 andre unger som går på her (naboungene). 

Godt å høre at det har gått bra på skolebussen. 

Var det noengang noen av barna dine som ikke ville ta bussen alene? Jeg ser for meg at hun takler det helt fint til hun skal gå ombord på bussen og at hun da kommer til å nekte..

Skrevet

Bussen stopper rett utenfor huset vårt og det er 2 andre unger som går på her (naboungene). 

Var det noengang noen av barna dine som ikke ville ta bussen alene? Jeg ser for meg at hun takler det helt fint til hun skal gå ombord på bussen og at hun da kommer til å nekte..

Nei det har vi aldri opplevd. Men så har vi heller ikke fulgt ned til busstoppet, så de har ikke fått mulighet til å trekke seg pga oss foreldre. Dere må nesten bare snakke mye med barnet om dette, og evnt alliere dere med de andre skolebarna på forhånd slik at de feks kan sitte sammen på bussen i starten.

Skrevet

Du skriver at dere bor i ett annet land. Snakker hun språket godt? Iforhold til hjelp fra andre

Anonymous poster hash: 89ded...441

Skrevet

Nei det har vi aldri opplevd. Men så har vi heller ikke fulgt ned til busstoppet, så de har ikke fått mulighet til å trekke seg pga oss foreldre. Dere må nesten bare snakke mye med barnet om dette, og evnt alliere dere med de andre skolebarna på forhånd slik at de feks kan sitte sammen på bussen i starten.

Jeg tror jeg skal ta en prat med nabodama (som har 2 unger som tar bussen) og alliere meg med hennes unger. De er kjempefine unger og barnet mitt leker sammen med de noen ganger uten problemer. Takk for råd!

Skrevet

Sønnen min har tatt bussen fra han startet i 1.klasse. Var da 6 år. Det er rutebuss de tar her. Men de er ca 10 barn som tar bussen fra vår bussholdeplass. Og den er rett utenfor døra vår. Nå hadde sønnen min storesøster som han tok bussen med. Mens de andre 1.klassingene ble fulgt av mor de første turene.

Og det står stort sett noen fra skolen, og tar de imot på bussholdeplassen. Og de 1. klassingene som skal ta bussen hjem, blir fulgt av lærer på bussen.

Anonymous poster hash: 249f0...502
Skrevet

Du skriver at dere bor i ett annet land. Snakker hun språket godt? Iforhold til hjelp fra andre

Anonymous poster hash: 89ded...441

Hun snakker språket flytende så har ikke noe problem med det. 

Jeg vurderer litt frem og tilbake og skal snakke med naboen min som har unger på skolebussen. Og så skal jeg også snakke med skolen om det for de har sikkert mange andre foreldre med samme kvaler som meg. 

Skrevet

Sønnen min har tatt bussen fra han startet i 1.klasse. Var da 6 år. Det er rutebuss de tar her. Men de er ca 10 barn som tar bussen fra vår bussholdeplass. Og den er rett utenfor døra vår. Nå hadde sønnen min storesøster som han tok bussen med. Mens de andre 1.klassingene ble fulgt av mor de første turene.

Og det står stort sett noen fra skolen, og tar de imot på bussholdeplassen. Og de 1. klassingene som skal ta bussen hjem, blir fulgt av lærer på bussen.

Anonymous poster hash: 249f0...502

Når de blir satt av på skolen vet jeg at det er lærere der som sender de til riktig klasserom. Samme når de skal hjem på bussen - lærere og bussjåfører sjekker at de har fått riktige unger på de riktige bussene. Etterhvert regner jeg med at de lærer at "jeg tar buss nr 11 hjem". 

Det jeg har problemer med er akkurat når hun skal ta bussen herfra. Jeg er sikker på at hun kommer til å sette seg på bakbena og nekte å gå på bussen. Eller starte gråte fordi jeg ikke kan gå på sammen med henne. 

Uff. Jeg har et par uker på å bestemme meg. Vi skal på skolen og møte lærere og se klasserom snart så skal ta en prat med de da. 

Skrevet

Der vi bor (også i utlandet) skal 4-åringene gå på kindergarten selv, og foreldrene får tilsnakk om de følger barnet på skolen etter de første dagene. Jeg understreker at vi bor i landets største by, i sentral bydel!

Hva sier din datter til det å ta bussen alene, ønsker hun det, eller er hun litt redd? Kanskje dere kan "trene" litt på selvstendighet frem til skolestarten? Her har 5-åringen begynt å mase om å få fly alene til mine foreldre som bor 8 timer unna, vi vurderer å gjøre det en vei, men først skal han 1) ta toget "alene" til en naboby (med manne som sitter lenger unna, for å sjekke hvordan han ordner seg på egen hpnd med bagasje og slikt) og 2) fly til Norge alene (kortere tur).

De vokser fort disse små...fortere enn vi tror!

Anonymous poster hash: b12dc...95e

Skrevet

Jeg hadde en lang snakk med datteren min idag og forklarte hvordan det foregikk.

Vi ble enige om at jeg kjørte henne til skolen og så tar hun bussen hjem igjen.

Vi prøver dette frem til jul og så kan vi heller sette henne på lista for morgen bussen etter det.

Tusen takk for alle innspill :)

Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god løsning. Da slipper hun å ta bussen tidlig på morgenen når hun kanskje ikke er helt våken og hun får en gradvis overgang.

Anonymous poster hash: b12dc...95e

Skrevet

Kjør buss noen ganger før skolestart og venn henne til buss, slik at du er sikker på at dette ikke blir veldig nytt for henne. Vil hun ta bussen tar hun bussen, den første uka ville jeg nok vært litt forberedt påst jeg måtte kjøre henne.

Tantebarnet mitt tok bussen fra andre skoledag. Litt å gå til bussen, men ikke langt. Han var skikkelig sur siden moren fulgte han till bussen, han ville nemlig gjøre det selv. Buss var vist veldig stas sammen med de andre naboungene.

Anonymous poster hash: 6c198...db8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...