Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 Og jeg er bekymret. Hvordan skal det gå med våre søte små som må vokse opp i dette kost og kroppsfikserte samfunnet. Barna våre lærer seg jo om slanking allerede i barnehagen. Jeg mener og tror at når barna blir opplært i at en hele tiden skal tenke på sunn mat for å ikke bli tykke, at de må trene for å ikke bli tykke... Tykke tykke tykke tykke. Føler at det er det eneste som betyr noe for enkelte. Jeg selv er lubben, og ja jeg er fokusert påå ikke bli større, så jeg er ikke bedre enn andre jeg heller. MEN, jeg snakker ikke om det til barna mine. De får lørdagsgodteri på lørdager og ellers vanlig sunn mat. Noen ganger får de en kake eller bolle på en helt vanlig tirsdag. Syltetøy får de når de ønsker det på brødskiva(men de er mere kjøttpåleggunger, så de vil ikke ha syltetøy til vanlig) Jeg prøver å lære de opp til at de kan spise litt av alt. At de ikke skal bli så fokusert på hva de spiser. (Jeg gir de jo grove brødprodukter og forskjellige typer pålegg. ) Jeg håper jeg skal klare å lære de til å få et normalt forhold til mat og snop. Jeg leste kronikken i VG i helga (søndag) og syntes det var så utrolig bra skrevet. Sånn er det føler jeg. Alle følger forskjellige dietter, noen tror og mener barna deres ikke tåler melk og kutter ut melkeprodukter uten å snakke med lege. Noen er veganere og barna er også det, andre spiser lavkarbo osv osv... Hvor har det blitt av det vanlige kostholdet med litt av alt, og det viktigste øke aktiviteten generellt.. JA, til vanlig norsk kosthold og UT med dietter( så fremt en ikke er allergisk må ha en annen kost etter ordre fra legen) Hva mener dere? Flere som er enige eller er uenige? Anonymous poster hash: 9a67a...d0a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 Enig i alt bortsett fra "vanlig norsk kosthold". Folk her til lands spiser alt for mye brød. Man trenger ikke spise brød til alle måltider utenom middagen hele året. Her får de grøt, supper, pastaretter, salat og litt forskjellige til kvelds. Anonymous poster hash: 6caf3...357
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 Jeg er enig med deg, og leste også den kronikken. Likevel føler jeg at omangskretsen til begge mine barn er ganske avslappet på dette området. Vi serverer helt vanlig mat i barnebursdagene, og ungene koser seg. Et par muslimer og to med melkeallergi - men det er lett å ta hensyn til og alle får de samme kakene og den samme maten. Null stress. Men jeg jobber på et spisested som er veldig "in" og populært. Her merker vi dette veldig, og vi har etterhvert svært så god kunnskap om ulike allergier, som gjerne ikke er allergi likevel. Mange vil ha soya-latte, men kan spise en croissant som inneholder både melk og smør ved siden av. De har bare hørt at det er så utrooolig mye kalorier og fett i lettmelka vi vanligvis bruker. En del "må" ha glutenfritt eller noe uten hvetemel (gjerne vet de ikke forskjellen), men kan gjerne kjøpe med seg en vanlig bolle etterpå, fordi den ser så god ut. Det er tydelig at det skjer noe rundt dette ute blandt folk, og det er faktisk litt spennende å følge med på disse mat trendene. Folk får gjøre som de vil, men det er jo ikke bra at dette smitter over på barna. Anonymous poster hash: 99790...93a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #4 Skrevet 3. mars 2014 Men hva legger folk i dag i "vanlig norsk kosthold"? Og ser de det ift hvilket aktivitetsnivå folk hadde tidligere ift i dag? Faktum er at det er ikke sunt å spise brødmat til de aller fleste måltider. Det er ikke noe nytt, det er bare slik kroppen fungerer. Jeg har levd på lavkarbo i ca 10 år. Begynte for å holde meg frisk, ikke for å gå ned i vekt. Mitt fokus er å spise sunt og variert for å gjøre det som er best for kroppen. Det er det jeg vil lære mine barn også. Ikke fokus på vekt, kroppsideal osv. Kroppsglede, derimot - det er viktig, og der er både sunn og variert kost og bevegelse viktig Jeg går ikke på en diett, jeg følger et kosthold som holder meg frisk Anonymous poster hash: 21336...39a
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #5 Skrevet 3. mars 2014 Men hva legger folk i dag i "vanlig norsk kosthold"? Og ser de det ift hvilket aktivitetsnivå folk hadde tidligere ift i dag? Faktum er at det er ikke sunt å spise brødmat til de aller fleste måltider. Det er ikke noe nytt, det er bare slik kroppen fungerer. Jeg har levd på lavkarbo i ca 10 år. Begynte for å holde meg frisk, ikke for å gå ned i vekt. Mitt fokus er å spise sunt og variert for å gjøre det som er best for kroppen. Det er det jeg vil lære mine barn også. Ikke fokus på vekt, kroppsideal osv. Kroppsglede, derimot - det er viktig, og der er både sunn og variert kost og bevegelse viktig Jeg går ikke på en diett, jeg følger et kosthold som holder meg frisk Anonymous poster hash: 21336...39a Lavkarbo er diett, diett er i det store norske leksikon forklart som "spesialkost". Når du utelukker en mengde matvarer fra kosten av en grunn, så heter det diett på godt norsk. Håper bare ikke at du tvinger ungene til å gå på lavkarbo, for barn i vekst trenger karbohydrater for hjernen og kroppen. Anonymous poster hash: 6caf3...357
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #6 Skrevet 3. mars 2014 Helt enig. Jeg har en undervektige datter og gremmes over brunostforbud. Det er jo kun lagt opp pga overvektige. Hva med alle de andre? Utenom det ser jeg ikke noe galt i å føle på kroppen hva som er riktig å spise. Bli magen ballong av hvetemel så er det helt greit å bruke andre matvarer. Anonymous poster hash: 041a2...716
prekæs Skrevet 3. mars 2014 #7 Skrevet 3. mars 2014 Jeg tror at fokus på kosthold kommer av at folk i dag er mer overvektige enn før. Tror det er viktig å snakke kosthold med barna, da selvfølgelig på et nivå som passer barna. I tillegg mener jeg det er viktig å "jage" barna vekk fra pc og ut i aktivitet. Dette var mer naturlig før, og da trengte men ikke snakke kosthold i den grad. Brødskiva med sunda og hvetemel, ble den gang forbrent på veien til skolen.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #8 Skrevet 3. mars 2014 Har ikke lest kronikken du viser til, men er også litt bekymret for den der alt-må-se-ut-som-dyr-trenden jeg da... Foreløpig er min lille så liten at han ikke skjønner så mye av mat annet enn at brødskiver er ikke så moro, mens det meste annet (inkludert alt av grønnsaker og middag, vegetar eller ikke) er knall. Er også for "normal" variert kost, men ser også at mange føler de fungerer bedre uten mye hvitt hvetemel f.eks. Og da syns jeg man skal respektere den erfaringen. Men syns også man om forelder har et ansvar for at barna skal få i seg alt de trenger. Er selv allergisk for MYE og lever på vegansk kosthold, for det er slik min kropp fungerer, men barnet mitt spiser alt (mannen og). Og har vi tilfeldigvis veganmiddag en dag så er den gjennomtenkt og full av proteiner fra annet enn kjøtt/fisk/egg. Anonymous poster hash: d8256...2c1
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 Lavkarbo er diett, diett er i det store norske leksikon forklart som "spesialkost". Når du utelukker en mengde matvarer fra kosten av en grunn, så heter det diett på godt norsk. Håper bare ikke at du tvinger ungene til å gå på lavkarbo, for barn i vekst trenger karbohydrater for hjernen og kroppen. Anonymous poster hash: 6caf3...357 Tror ikke jeg er i humør til å gå inn i en lang debatt om dette akkurat i dag. Steinalderkosthold, høres det bedre ut for deg? Kroppen vår er egentlig ikke laget for å spise så mye kornprodukter som det vi gjør i dag. Menneskekroppen har ikke tilpasset seg industrialisering og jordbrukssamfunnet like raskt som den samfunnsmessige utviklingen har gått. Å i hovedsak kutte ut korn, ris, pasta, mais og hvitt sukker - det er i dag fornuftig hvis man ønsker å holde seg frisk og ha en mest mulig velfungerende kropp. Uten at man må kalle det for en diett bare fordi man spiser mest mulig likt slik menneskekroppen faktisk er laget for å tåle. Man kan jo diskutere hva som er spiseforstyrrelser i dagens samfunn. Jeg tør påstå at det er en langt større spiseforstyrrelse å spise svært mange kornmåltider daglig, spise masse raske karbohydrater og få i seg masse fastfood, godis, snacks, kaker, brus osv. For det er faktisk mange som har dette som sitt "vanlige norske kosthold". Det er langt mer alvorlig å være avhengig av raske karbohydrater og søppelmat som tapper kroppen for næring - enn det er å basere kostholdet sitt på rene råvarer, spise godt sammensatte måltider og spise svært variert og få i seg nok grønnsaker daglig. Anonymous poster hash: 21336...39a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå