Gå til innhold

Skulderdystosi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd dette under fødsel? Hvordan var det?

Anonymous poster hash: 0db01...31f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

To ganger.

Første gangen var det først og fremst utrolig skremmende, ungen satt fast og jordmor ropte etter legehjelp. Fikk flere rier uten at ungen var til å rikke og jordmor ropte ut: Legen må LØPE!

De fikk ungen løs til slutt, men han var så blå at han så helt svart ut. Endte 2-3 dager på nyfødtintensiven pga tiden han satt i klem. Men det gikk heldigvis bra alt sammen.

Andre gangen var ikke ungen til å rikke. Hadde født hodet så det var på utsiden, kroppen satt i klem med skuldrene kilt fast i mitt bekken. Ungen får jo da ikke luft, siden kroppen sitter kilt fast i fødselskanalen klarer ikke barnet å trekke puste, og navlestrengen sitter også i klem i fødselskanalen. 5 voksne måtte til, og temmelig brutalt med rå makt, hun måtte brytes løs. De brakk kragebenet til ungen og dro så hardt i armen at de rev tvers over flere nervebunter o.l. inni skulderen. Da de fikk barnet ut var det helt livløst og pustet ikke, men de fikk liv i henne heldigvis. Skulderen og armen hennes var hardt skadet (plexus-skade) og hun hadde overhodet ingen funksjon i den første halvåret hun levde. Fødselen var hinsides vond, makten de måtte bruke var grusom, at jeg ikke ble mer ødelagt enn jeg ble er et under. Da barnet var ute og de hadde gjenopplivet henne kvidde de seg for å sjekke hvor hardt skadet jeg var blitt, men de ble heldigvis positivt overrasket, det var ikke så galt.

Heldigvis ble ikke barnet hjerneskadet av tiden uten oksygen, og pga veldig god og tett oppfølging av eksperter på denne type skade (nevrokirurger, ortopeder, fysioterapeuter, ergoterapeuter osv) har hun klart seg veldig greit. Skaden er varig, og hun er erklært 30% invalid, men armen er ikke lenger helt lammet og fungerer som en støttearm i hverdagen. Armen får aldri full funksjon, men er heller ikke totalt ubrukelig, heldigvis.

Barna veide 4725 og 4858 g, jeg selv er langlemmet og smal, altså ikke plass til å føde sånne plugger av noen unger.

Anonymous poster hash: f79a0...f50
Skrevet

Tusen takk for svaret ditt :)

det høres så vanvittig brutalt ut. Fikk du aldri tilbud om KS når termin nærmet seg? 

Godt at det gikk bra med de, tross alt. 

Anonymous poster hash: 0db01...31f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...