Gå til innhold

Veldig ekkelt, men prøver her. Dere er advart.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med en mage som i perioder slår seg vrang. Forstoppelse og diaré om hverandre. Har lagt merke til at i de periodene jeg har diaré kommer det også slim. Ble lagt inn for noen år siden da jeg hadde 40 i feber og 170 i crp, da tok de ct, ultralyd og koloskopi. Sistnevnte lovet jeg meg selv å aldri ta igjen så sant jeg ikke var døden nær. De fant ingenting.

Vet ikke om jeg orker en ny runde med undersøkelser, bare tanken på at fastlegen skal undersøke der bak osv igjen gjør meg helt satt ut.

Etter å ha lest en del selv er jeg litt roligere, kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen rundt irritabel tarm. Jeg lurer derfor på om jeg skal teste ut litt mtp kosthold. Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe alvorlig, da ville de funnet noe da jeg ble lagt inn, jeg er for ung til kreft og dette har holdt på så mange år at noe ville vært verre om det var noe alvorlig.

Noen som har irritabel tarm her? Hva gjør dere for å holde det i sjakk?

Anonymous poster hash: 3b37e...f8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme symptomer som deg, og da jeg var yngre var det skikkelig ille. Ble til at jeg ikke spiste, så jeg så jo helt anorektisk ut.

Er det noe tidspunkt på dagen det er værre (f.eks morgen er vanlig)?

For meg hjalp det med B 12 sprøyter og noen tabletter på helsekostbutikk som heter ...hm...har faktisk glemt det ut, men tablettene var runde og orange(så ut som mentos) og var i en orange flaske. Mye chili oppi.

Gikk på disse i mange år

Anonymous poster hash: d7f6f...46d
Skrevet

For meg hjalp det veldig å kutte ut hvete! Enorm bedring.

Anonymous poster hash: 3dd91...08a
Skrevet

Prøv å kutte ut melk og hvete.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Du bør bli undersøkt av en lege uansett. Du skriver at det er noen år siden du var innlagt, det kan skje mye på bare ett år. Og å være for ung for kreft, det er man aldri.

Når det er sagt, er jeg enig med deg i at det kan ligne mye på irritabel tarm, og at det uansett neppe er noe veldig alvorlig. Men irritabel tarm kan være ille nok.

Gjør deg selv en tjeneste, ta ansvar for din egen helse. :)

Skrevet

Du bør bli undersøkt av en lege uansett. Du skriver at det er noen år siden du var innlagt, det kan skje mye på bare ett år. Og å være for ung for kreft, det er man aldri.

Når det er sagt, er jeg enig med deg i at det kan ligne mye på irritabel tarm, og at det uansett neppe er noe veldig alvorlig. Men irritabel tarm kan være ille nok.

Gjør deg selv en tjeneste, ta ansvar for din egen helse. :)

Vet jo at dette er det mest riktige, men etter mange legebesøk siste 15 årene, en gang sendte legen med meg en bok om sunt kosthold, div smertefulle og pinlige undersøkelser, så tror jeg ikke jeg orker en runde til. Vurderer å teste FODMAP, føler jeg kommer lengre ved å gjøre noe vs nok en klien samtale med en lege.

Skrevet

Har det likt som deg. Helt håpløst til tider. Veldig vondt, og totalt ute av kontroll. Jeg hater å måtte plutselig løpe på do. Nå har jeg en jobb hvor jeg ikke bare kan fly på do hele tiden, så må kanskje slutte. Utrolig surt da jeg har betalt flere hundre tusener for yrket mitt. Jeg har vært til utredning mange ganger, men siden legene ikke finner noe, har jeg havnet i den store potten der alle med irritabel tarm er. Frustrerende. Har ingen råd til deg dessverre...

Anonymous poster hash: 58a2c...894

Skrevet

Min mann har vistnok irritabel tarm ifølge legen, og det som funker for ham er å leve på lavkarbo. Han klarer ikke helt det, men kuttet ut mest mulig av hvete, sukker, melk og han er ganske fin. Lite oppblåst og vondt i magen. Men med en gang han får i seg hvete, melk osv så får han vondt, masse luft og gjerne diare også...

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar.

Dere som har/kjenner noen som har fått diagnose irritabel tarm. Hva slags hjelp har de fått videre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...