Gå til innhold

Når slutter barn å sitte med pute eller beltestol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er det vanlig med bare pute idag?? Eller sitter de fleste i beltestol til de kan sitte helt vanlig rett på bilsetet?

Anonymous poster hash: b7d7f...f22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 6 år og skal sitte i hele beltestolen med rygg lenge ennå har jeg tenkt, det er vel anbefalt til de er over 135 cm/så lenge de passer i setet? Bare bilputa ser jeg på som en nødløsning hvis ingenting annet er tilgjengelig, men det er en mye dårligere løsning da hun ikke har noen styring av beltet over skulder og heller ingen sidebeskyttelse.

Skrevet

De bruker beltestol til de ikke trenger pute. Ser noen slutter veldig tidlig, men her følger i trygg trafikk sine anbefalinger så lenge barnet får plass. Heldigvis er barna store, så de slipper å å sitte i beltestol når de skal øvelseskjøre ;)

Skrevet

Jeg er ikke så høye selv, så har vurdert en sånn pute jeg kan sitte på når jeg kjører :P

Nei, jeg bare lurte på om denne puta ikke var vanlig lenger, og når jeg kunne forvente at vi ikke trenger så mange stoler lenger? Det blir 3 barn nå og rimelig trangt. Vet vi må bruke stoler i noen år til, men bare lurte på når det var vanlig at man sluttet med det. 

Men da vet jeg at de sitter i beltestolen sin til de kan sitte rett i bilsetet. Ikke noe puteperiode etterpå altså.

Skrevet

De skal sitte slik til de er 150 cm høye.

Anonymous poster hash: 0efaa...a77
Skrevet

Oj, virkelig?  De må jo sitte i beltestol til de er 12 år da hvis de arver min høyde. 

Skrevet

Større barn 15 – 36 kg (vektklasse 3)

Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til alvorlige indre skader ved en eventuell kollisjon. Det er også viktig at beltet ligger over hoftene, ikke magen, og strammes godt.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Skrevet

Større barn 15 – 36 kg (vektklasse 3)

Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til alvorlige indre skader ved en eventuell kollisjon. Det er også viktig at beltet ligger over hoftene, ikke magen, og strammes godt.

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/

Takk!!! :)   

Skrevet

Ikke for å være frekk her nå, virkelig ikke :-)

Men er ikke pute litt farlig?

Var på førstehjelpskurs her om dagen, og der anbefalte de ikke kun pute, bare bestestol, fordi puta lagde knekk i ryggen/barnet har lettere for å skil ut av beltet.

Anonymous poster hash: 0c1fc...378

Skrevet

Hva mener du?

I pute? Beltestol?

Har aldrig hørt 150 cm???

De skal sitte slik til de er 150 cm høye.

Anonymous poster hash: 0efaa...a77

Skrevet

Takk.

Min er 140 og får ikke plads i cybex beltestol. Sitter på pute evt. Uten på forsetet, hvis der er venner med i bilen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...