Gå til innhold

Er ammefri bare noe tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står i lovverket at en har rett på ammefri, men fungerer det egentlig i praksis? Jeg kan forstå at det gjelder for noen jobber hvor en styrer dagen sin selv eller at det ikke er krise om en er borte en periode (kontorjobb osv), men det er jo massevis av jobber hvor en rett og slett ikke kan ta ammefri selv om en har "rett" på det.

Så, er ammefri egentlig en urettferdig ordning som bare fungerer for visse jobber?

Anonymous poster hash: 6f4ed...7eb
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ser ikkje for meg at det skal fungere at eg er borte 1 time på seinvakt, bemanninga er allerede på grensa til det forsvarlige. Er sjukepleiar.

Endret av ★
Skrevet

I min jobb (sjukepleiar) har det fungert på den måten at ein har gått tidlegare frå jobb.  Det var greit i starten då eg byrja å jobbe att og ungane så vidt hadde byrja å ete litt fast føde.  Har jobba på sjukehus i mange år, og dei fleste som har kome attende etter barselpermisjon har teke ammefri den første tida.

Skrevet

Jeg foreleser og ser ikke for meg at jeg kan si "Denne klassen kan jeg ikke ta resten av året, for akkurat da har jeg ammefri. Dere får ansette noen andre med samme kompetanse på et smalt fagfelt".

Synes ammefri bare gjelder for noen heldige

Anonymous poster hash: 6f4ed...7eb
Skrevet

De aller fleste får til en fornuftig løsning om de går inn for det, men det er jo ikke så mange som ammer så mye etter at de har gått tilbake i jobb at det er et praktisk problem.

Anonymous poster hash: 12b5f...c8a
Skrevet

Jeg endte med å ikke ta ut ammefri for et par år siden. Om jeg skulle tatt fri - som jeg hadde krav på - fikk jeg beskjed om at jeg måtte gå inn i en annen funksjon på jobb. Vi går i vakter, og den jobben jeg har, forutsetter at jeg er tilstede fram til jeg blir avløst av en kveldsvakt eller nattevakt.

Anonymous poster hash: 2e42f...f6a

Skrevet

Jeg gikk tilbake i deltidsjobb da minstemann var 9 uker, så ammefri var absolutt nødvendig. Jeg bor heldigvis i nærheten av jobben, og tok en halvtime i forbindelse med lunsjpausen og dro hjem. De dagene det var for travelt, kom mannen min innom med babyen. Etterhvert kom jeg senere, og gikk tidligere.

Med litt planlegging så går det som regel rundt, men det er ikke alle yrker som kan ha ammefri, og da er vel lengre permisjon eneste utvei.

Anonymous poster hash: 4c114...3a3
Skrevet

Som lærer var det ingen problem å ta ammefri. Kom en time senere på jobb, og gikk en time tidligere. Helt fantastisk ordning, i forhold til å skulle gå rett fra full permisjon til full jobb.

Skrevet

Jeg jobber turnus, og syns at ammefri var skikkelig oppskryt. Kom jeg senere så ble det feil, gikk jeg før ble det i hvert fall feil. Og tok jeg 30min med pumpa på et kaldt kontor så var jeg stressa og fikk ikke ut melk.

Funker sikkert for de med en fleksibel jobb og evt. kollegaer som kan ta på seg det ekstra som kreves mens du er borte. Jobber man turnus og kanskje spesielt innenfor helse hvor vi allerede er underbemanna før uka starter.

Anonymous poster hash: dae2f...c02

Skrevet

Jeg er spl og det funket ikke med ammefri. Jeg tilbragte hver lunsj i barnehagen med puppen ute og matpakka i hånda. På seinvakt ammet jeg når kirurgene kom på kveldsvisitt ( mannen kom ned med barnet). For det var da jeg hadde mulighet for å sette meg. Fikk bare positiv tilbakemelding fra kirurgene. Så vi fikk det til på annet vis😄

Anonymous poster hash: 93648...aa9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...