Gå til innhold

betaler du halve av din samboer sine lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deler dere ALT 50/50?

Feks: vi flytter nå sammen, han har en bil med lån, når vi nå da flytter sammen. Skal jeg betale halve dette med i VÅRE utgifter?

Anonymous poster hash: c1c8f...4db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda et eksempel: samboer har lang vei til jobb, han får kjøre godtgjørelse, skal vi likevel dele drivstoffutgiftene 50/50?

Han har fast jobb og god inntekt, jeg er student. Om det har noe betydning.

For dersom vi deler alt 50/50. Vil han fortsatt sitte igjen med 20 000 igjen på konto og jeg går akkuratt i null. :(

Skrevet

Nei selvsagt ikke. Hans bil, hans utgift.

Skrevet

Hvis det er så stor forskjell på lønningene kan dere jo ikke dele 50/50... Da må dere jo enten dele opp i prosent eller ha delt økonomi!

Skrevet

Det vanlige er vel å ha separat økonomi til man ser at forholdet og samboerskapet faktisk overlever første året. Hadde ikke betalt på hans bil om han har full jobb og du er student...

Vi kjøpte bolig da vi hadde bodd sammen i ca et år og da først fikk vi felles økonomi. Etter det har det aldri vært dine og mine penger, vi eier alt sammen, bidrar etter evne og bruker etter behov. Har omtrent like mye lommepenger etter at alt er betalt, selv om vi aldri har tjent like mye (har hatt perioder hvor jeg har tjent mest og har nå en periode hvor han tjener mest)

Vi har vært gift i 14 år nå, bodd sammen i 16.

Anonymous poster hash: 5f31e...143
Skrevet

Felles økonomi er det eneste som er aktuelt for oss. Dvs at vi kun har felles kontoer og alle pengene som kommer inn er VÅRE penger.

Anonymous poster hash: 306e8...9bb

Skrevet

Jeg betalte ingenting på huslånet hans, nettopp pga han betaler da ned til seg selv. Betalte mat og strøm. Han betalte på sine egne lån, biler osv.

Nå når vi har hus sammen, så betaler vi 50/50 på det vi har sammen, men han betaler på sine egne biler . Så deler vi på den vi har felles.

Anonymous poster hash: 4b545...9e6

Skrevet

Felles økonomi er det eneste som er aktuelt for oss. Dvs at vi kun har felles kontoer og alle pengene som kommer inn er VÅRE penger.

Det er det kommende samboer sier at om jg går akkuratt i null når vi flytter sammen skal han overføre et par tuselapper så jeg har litt å ha når han er vekk i ukene.

Men skal jeg være med å betale ned han sitt bil lån?

For når han selger bilen vil han ha de pengene til seg selv.

Skrevet

Hva mener du egentlig? Om dere fortsetter med delt økonomi, så skal du selvsagt ikke betale for hans billån eller for hans utgifter til reisevei til jobb. Og om dere hopper inn i felles økonomi med en gang, så sitter dere selvsagt ikke igjen med ulike beløp på hver deres konto, men like mye, til felles enighet om bruken av dem.

Anonymous poster hash: 37a2b...dec
Skrevet

Det er det kommende samboer sier at om jg går akkuratt i null når vi flytter sammen skal han overføre et par tuselapper så jeg har litt å ha når han er vekk i ukene.

Høres rart ut, enten har man felles økonomi eller så har man delt. Har dere felles økonomi er jo pengene etter bilsalget også felles.

Anonymous poster hash: 5f31e...143

Skrevet

Du er i ferd med å bli lurt...

Skrevet

Hva mener du egentlig? Om dere fortsetter med delt økonomi, så skal du selvsagt ikke betale for hans billån eller for hans utgifter til reisevei til jobb. Og om dere hopper inn i felles økonomi med en gang, så sitter dere selvsagt ikke igjen med ulike beløp på hver deres konto, men like mye, til felles enighet om bruken av dem.

Dette kan jeg lite om. Jeg får inn 10500 pr måned, han får 35 pr måned. Tusen altså. Når jeg legger sammen lån og forsikringene hans og alle andre faste og variable kostnader så vil det totalt bli litt over 20 000 kr pr måned. Dermed går alt jeg har inn ut.

Skrevet

Mannen min betaler ikke på mitt studielån. Det er mitt lån, ikke hans. Jeg ville aldri betalt på noe jeg ikke eide halvparten av. Så hvis han overfører halve verdien av bilen til deg, altså at dere presiserer dette i en samboerkontrakt, så må du betale. Ellers ville jeg ikke betalt.

Skrevet

Dere må enten ha delt eller felles økonomi, dere kan ikke ha delt og felles etter hvert som det passer ham.

Anonymous poster hash: 60756...ff9
Skrevet

Men om jeg sier nei til og betale bil lånet hans. Da skal ikke han dele min barnehageregning med meg heller? For han er ikke far til barnet.

Skrevet

Men om jeg sier nei til og betale bil lånet hans. Da skal ikke han dele min barnehageregning med meg heller? For han er ikke far til barnet.

Nei selvfølgelig skal han ikke det

Anonymous poster hash: 4b545...9e6

Skrevet

Men om jeg sier nei til og betale bil lånet hans. Da skal ikke han dele min barnehageregning med meg heller? For han er ikke far til barnet. Anonymous poster hash: c1c8f...4db

Nei, det skal han jo ikke da.

Enten får dere betale deres egne utgifter og ha separat økonomi, eller så får dere ha felles økonomi..

Skrevet

Hvilken type økonomi har vi da. Når vi deler på utgiftene vi har sammen, betaler det som er vårt. Og det vi har til overs bruker vi på oss selv og hverandre uavhennig av hvem som har mest.

Delt, felles eller separat økonomi?

Skrevet

Dette kan jeg lite om. Jeg får inn 10500 pr måned, han får 35 pr måned. Tusen altså. Når jeg legger sammen lån og forsikringene hans og alle andre faste og variable kostnader så vil det totalt bli litt over 20 000 kr pr måned. Dermed går alt jeg har inn ut.

Du tuller, ikke sant? Dersom dere skal ha felles økonomi, så må alt dere ha inn gå i en felles pott, i ditt tilfelle vil det være 35.000+10.500=45.500. og deretter skal alt betales fra denne potten. Det som er igjen er dere begges, og skal brukes til begges fordel og enighet. Dere kan jo f.eks dele slik at dere begge har 5000 hver til privat bruk, mens 5000 går til sparing, og resten til felles fornøyelse. Dere må også bli enige om hva som er felles og hva som fortsetter å være deres. Skriv kontrakt. Dersom han mener at du skal betale på hans bil, lån og utgifter, som om det var en fast utgift dere begge skal betale, så er dermed bilen blitt felles eie, og enhver inntekt han måtte ha på den senere vil være begges inntekt.

Poenget er at dere må bli enige om hvordan alle pengene, både hans og dine, skal fordeles. Om dere derimot skal ha delt økonomi, så bør dere betale likt for boutgifter, men ellers vil dere fortsette å ha ansvaret for tingene deres slik dere hadde det før dere flyttet sammen. Om du fortsetter å ha lavere inntekt enn han, så kan han eventuelt velge å hjelpe deg med regninger som du måtte ha. Ser du nevner barnehageregning, og dette er i så fall også noe dere må bli enige om, for om dere har delt økonomi, og han ikke adopterer barnet ditt, så skal han i utgangspunktet ikke ha noe med regninger du måtte til egne barn, nei. Det regner jeg med at du deler med den biologiske faren?

Skrevet

Her har vi fellesøkonomi, men det som går på oss privat, må vi bruke egen inntekt på, så samboeren måtte betale ned bilen sin selv, og jeg studielånet mitt, hadde vi ikke nok penger til regningen når den kom, fikk vi jo låne penger av den andre.

Anonymous poster hash: 2dcb6...b31
Skrevet

Her har vi fellesøkonomi, men det som går på oss privat, må vi bruke egen inntekt på, så samboeren måtte betale ned bilen sin selv, og jeg studielånet mitt, hadde vi ikke nok penger til regningen når den kom, fikk vi jo låne penger av den andre. Anonymous poster hash: 2dcb6...b31

Da vil jeg ikke si at dere har felles økonomi altså.

Skrevet

Du tuller, ikke sant? Dersom dere skal ha felles økonomi, så må alt dere ha inn gå i en felles pott, i ditt tilfelle vil det være 35.000+10.500=45.500. og deretter skal alt betales fra denne potten. Det som er igjen er dere begges, og skal brukes til begges fordel og enighet. Dere kan jo f.eks dele slik at dere begge har 5000 hver til privat bruk, mens 5000 går til sparing, og resten til felles fornøyelse. Dere må også bli enige om hva som er felles og hva som fortsetter å være deres. Skriv kontrakt. Dersom han mener at du skal betale på hans bil, lån og utgifter, som om det var en fast utgift dere begge skal betale, så er dermed bilen blitt felles eie, og enhver inntekt han måtte ha på den senere vil være begges inntekt.

Poenget er at dere må bli enige om hvordan alle pengene, både hans og dine, skal fordeles. Om dere derimot skal ha delt økonomi, så bør dere betale likt for boutgifter, men ellers vil dere fortsette å ha ansvaret for tingene deres slik dere hadde det før dere flyttet sammen. Om du fortsetter å ha lavere inntekt enn han, så kan han eventuelt velge å hjelpe deg med regninger som du måtte ha. Ser du nevner barnehageregning, og dette er i så fall også noe dere må bli enige om, for om dere har delt økonomi, og han ikke adopterer barnet ditt, så skal han i utgangspunktet ikke ha noe med regninger du måtte til egne barn, nei. Det regner jeg med at du deler med den biologiske faren?

Tusen takk for fyldig svar.

Barnefar bidrar ikke med 1 kr. Jeg har vært helt alene.

Skrevet

Tusen takk for fyldig svar.

Barnefar bidrar ikke med 1 kr. Jeg har vært helt alene.

Men da har du vel fått støtte fra nav som eneforsørger? Du har krav på å få dekket halve barnehageregningen, tror jeg. Og det vil du vel fortsette å ha selv om du får samboer, som ikke har noen plikt til å forsørge ditt barn. Men dette kan jeg faktisk svært lite om, men regner med at du kjenner til dette selv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva mener du egentlig? Om dere fortsetter med delt økonomi, så skal du selvsagt ikke betale for hans billån eller for hans utgifter til reisevei til jobb. Og om dere hopper inn i felles økonomi med en gang, så sitter dere selvsagt ikke igjen med ulike beløp på hver deres konto, men like mye, til felles enighet om bruken av dem.Anonymous poster hash: 37a2b...dec

Dette kan jeg lite om. Jeg får inn 10500 pr måned, han får 35 pr måned. Tusen altså. Når jeg legger sammen lån og forsikringene hans og alle andre faste og variable kostnader så vil det totalt bli litt over 20 000 kr pr måned. Dermed går alt jeg har inn ut. Anonymous poster hash: c1c8f...4db

Da har du ikke råd til å være samboer med ham, for hans forbruk er over evne i forhold til dine inntekter.

Syns det høres ut som om du blir lurt her ja.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva mener du egentlig? Om dere fortsetter med delt økonomi, så skal du selvsagt ikke betale for hans billån eller for hans utgifter til reisevei til jobb. Og om dere hopper inn i felles økonomi med en gang, så sitter dere selvsagt ikke igjen med ulike beløp på hver deres konto, men like mye, til felles enighet om bruken av dem.Anonymous poster hash: 37a2b...dec

Dette kan jeg lite om. Jeg får inn 10500 pr måned, han får 35 pr måned. Tusen altså. Når jeg legger sammen lån og forsikringene hans og alle andre faste og variable kostnader så vil det totalt bli litt over 20 000 kr pr måned. Dermed går alt jeg har inn ut.Anonymous poster hash: c1c8f...4db
Du tuller, ikke sant? Dersom dere skal ha felles økonomi, så må alt dere ha inn gå i en felles pott, i ditt tilfelle vil det være 35.000+10.500=45.500. og deretter skal alt betales fra denne potten. Det som er igjen er dere begges, og skal brukes til begges fordel og enighet. Dere kan jo f.eks dele slik at dere begge har 5000 hver til privat bruk, mens 5000 går til sparing, og resten til felles fornøyelse. Dere må også bli enige om hva som er felles og hva som fortsetter å være deres. Skriv kontrakt. Dersom han mener at du skal betale på hans bil, lån og utgifter, som om det var en fast utgift dere begge skal betale, så er dermed bilen blitt felles eie, og enhver inntekt han måtte ha på den senere vil være begges inntekt.Poenget er at dere må bli enige om hvordan alle pengene, både hans og dine, skal fordeles. Om dere derimot skal ha delt økonomi, så bør dere betale likt for boutgifter, men ellers vil dere fortsette å ha ansvaret for tingene deres slik dere hadde det før dere flyttet sammen. Om du fortsetter å ha lavere inntekt enn han, så kan han eventuelt velge å hjelpe deg med regninger som du måtte ha. Ser du nevner barnehageregning, og dette er i så fall også noe dere må bli enige om, for om dere har delt økonomi, og han ikke adopterer barnet ditt, så skal han i utgangspunktet ikke ha noe med regninger du måtte til egne barn, nei. Det regner jeg med at du deler med den biologiske faren?Anonymous poster hash: 37a2b...dec
Tusen takk for fyldig svar.Barnefar bidrar ikke med 1 kr. Jeg har vært helt alene.Anonymous poster hash: c1c8f...4db

Men da har du vel fått støtte fra nav som eneforsørger? Du har krav på å få dekket halve barnehageregningen, tror jeg. Og det vil du vel fortsette å ha selv om du får samboer, som ikke har noen plikt til å forsørge ditt barn. Men dette kan jeg faktisk svært lite om, men regner med at du kjenner til dette selv. Anonymous poster hash: 37a2b...dec

Det er ingen automatikk i det. Man må søke om støtte til barnetilsyn. Man må også belage seg på at man mister noen ytelser etter en viss tid som samboer, fordi samboeren da regnes som forsørger, enten han faktisk deltar i forsørgelsen eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...