Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Om ikke altfor lenge er permisjonen min slutt. Hun er da ca. syv og en halv måned, og jeg kommer til å være borte ca. 6 timer hver dag. Jeg ønsker å fortsette med amming, og lurer på hvordan dere i samme situasjon løste situasjonen praktisk. Jeg synes ikke pumping er så veldig enkelt. Foreløpig er hun 5 måneder, og spiser kun 1-2 teskjeer annen mat om dagen, ellers morsmelk. Far har ikke mulighet til å komme i lunsjpausen. Er det vanlig i den alderen at man kan gå seks timer uten ekstrem brystspreng, eller bør man pumpe i lunsjen? Spiser babyen såpass mye annen mat på dagtid, at jeg bare kan lette på den verste brystsprengingen - eller MÅ jeg få pumpet på dagtid? Jeg ønsker å amme i 1-2 år hvis det er mulig. I tillegg til annen mat selvfølgelig :-) Hvordan løste dere lignende situasjoner? Anonymous poster hash: 3ccbb...eb5
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Du har rett på 1 time lønnet ammefri hver dag i alle fall det første året. Noen steder får du 2 timer lønnet ammefri (bl.a. hos min arbeidsgiver), dette er da forhandlet frem i overenskomst. Kan det hjelpe noe tror du? Anonymous poster hash: bd018...bd5
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 Ammet før og rett etter jobb og på kvelden/natten. Begynte med nattamming en gang midr på natten da jeg begynte i jobb igjen. Både jeg og babyen trengte det. Men gikk over av seg selv etterhvert. Ammet til 15mnd, startet i full jobb ved 8mnds alder Anonymous poster hash: 82310...fdc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Du har rett på 1 time lønnet ammefri hver dag i alle fall det første året. Noen steder får du 2 timer lønnet ammefri (bl.a. hos min arbeidsgiver), dette er da forhandlet frem i overenskomst. Kan det hjelpe noe tror du? Anonymous poster hash: bd018...bd5 Hvor har du det fra? Etter Norges lover har man rett på ammefri, men dette er ikke med lønn. Det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Jeg ammet på morgenen, da jeg kom hjem og på kvelden da jeg begynte å jobbe. Ungen var da 9 mnd. Ammet i 14 mnd. Anonymous poster hash: 21ce2...6c9
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Du har rett på 1 time lønnet ammefri hver dag i alle fall det første året. Noen steder får du 2 timer lønnet ammefri (bl.a. hos min arbeidsgiver), dette er da forhandlet frem i overenskomst. Kan det hjelpe noe tror du? Anonymous poster hash: bd018...bd5 Hvor har du det fra?Etter Norges lover har man rett på ammefri, men dette er ikke med lønn. Det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Jeg ammet på morgenen, da jeg kom hjem og på kvelden da jeg begynte å jobbe. Ungen var da 9 mnd. Ammet i 14 mnd. Anonymous poster hash: 21ce2...6c9 Nytt fra 1.jan 2014. http://lovdata.no/artikkel/skal_du_amme_barn_etter_1__januar_2014/1259 Anonymous poster hash: aeab6...550
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #6 Skrevet 2. mars 2014 Du har rett på 1 time lønnet ammefri hver dag i alle fall det første året. Noen steder får du 2 timer lønnet ammefri (bl.a. hos min arbeidsgiver), dette er da forhandlet frem i overenskomst. Kan det hjelpe noe tror du? Anonymous poster hash: bd018...bd5 Hvor har du det fra?Etter Norges lover har man rett på ammefri, men dette er ikke med lønn. Det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Jeg ammet på morgenen, da jeg kom hjem og på kvelden da jeg begynte å jobbe. Ungen var da 9 mnd. Ammet i 14 mnd. Anonymous poster hash: 21ce2...6c9 http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/bld/Nyheter-og-pressemeldinger/Pressemeldinger/2013/ammefri-med-lonn.html?id=716904 Anonymous poster hash: bd018...bd5
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Med førstemann pumpet jeg i løpet av arbeidsdagen. Hadde da lengre arbeidsdager enn du får. Og jobbet turnus, så jeg var ofte borte om kvelden. Jeg begynte å jobbe da hun var 9 mnd, og opprettholdt amming til hun var 15 mnd. Pumping på do på jobb er imidlertid et skikkelig herk. Andre gang orket jeg ikke det. Klarte likevel fint å opprettholde ammingen ved å amme når jeg var hjemme. Mannen ga mme eller utpumpet morsmelk. Høres ut som det fortsatt er drøyt en måned til du begynner å jobbe, kan godt hende barnet spiser mer mat innen den tid. Seks timer borte er uansett ikke veldig lenge, så jeg tipper det går bra uten pumping på jobb. Du må nesten se an hva som passer best for deg og barnet. Anonymous poster hash: 9a6a2...e2e
MrsMilla Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Var i samme situasjon som deg for et år siden. Løsningen vi brukte var en time ammefri om dagen som jeg brukte til å korte ned arbeidsdagen. I tillegg kuttet vi amming et par uker før jobbstart i akkurat jobbperioden, og erstattet med grøt og vann, middagsmat på glass etc. Puppene lærte i løpet av noen uker at de ikke skulle mate barn i denne tiden, så det ordnet seg. Gikk forresten mye bedre enn jeg hadde forventet kort tid før, og hver uke på jobb gjorde det mye lettere. Vær obs på at de første to ukene er det uvant for dere begge, så litt kluss blir det - men det ordner seg veldig raskt!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 Du har rett på 1 time lønnet ammefri hver dag i alle fall det første året. Noen steder får du 2 timer lønnet ammefri (bl.a. hos min arbeidsgiver), dette er da forhandlet frem i overenskomst. Kan det hjelpe noe tror du? Anonymous poster hash: bd018...bd5 Hvor har du det fra?Etter Norges lover har man rett på ammefri, men dette er ikke med lønn. Det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Jeg ammet på morgenen, da jeg kom hjem og på kvelden da jeg begynte å jobbe. Ungen var da 9 mnd. Ammet i 14 mnd. Anonymous poster hash: 21ce2...6c9 Nytt fra 1.jan 2014. http://lovdata.no/artikkel/skal_du_amme_barn_etter_1__januar_2014/1259 Anonymous poster hash: aeab6...550 Ok da har de ikke fått det inn i Lovene enda selv på nett. Sløvt Dette gjelder da uansett ikke HI som kun har 6 timers arbeidsdag og ikke minst 7 timer som det står i linken. Anonymous poster hash: 21ce2...6c9
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Du har rett på 1 time lønnet ammefri hver dag i alle fall det første året. Noen steder får du 2 timer lønnet ammefri (bl.a. hos min arbeidsgiver), dette er da forhandlet frem i overenskomst. Kan det hjelpe noe tror du?Anonymous poster hash: bd018...bd5 Hvor har du det fra?Etter Norges lover har man rett på ammefri, men dette er ikke med lønn. Det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Jeg ammet på morgenen, da jeg kom hjem og på kvelden da jeg begynte å jobbe. Ungen var da 9 mnd. Ammet i 14 mnd.Anonymous poster hash: 21ce2...6c9 http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/bld/Nyheter-og-pressemeldinger/Pressemeldinger/2013/ammefri-med-lonn.html?id=716904Anonymous poster hash: bd018...bd5 Nok en grunn til at jeg som selvstendig næringsdrivende ikke ansetter jenter hvor jeg ser sjans for graviditet snart. En time betalt ammefri om dagen vil velt hele lønnsbudsjettet mitt og jeg vil ende med å betale dette ut av egen lommebok for å dekke det inn i slutten av året. Ammefri skaper problemer nok om det så ikke skal sette nystartede bedrifter i økonomiske vansker. Anonymous poster hash: 46028...8f4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #11 Skrevet 3. mars 2014 Var i samme situasjon som deg for et år siden. Løsningen vi brukte var en time ammefri om dagen som jeg brukte til å korte ned arbeidsdagen. I tillegg kuttet vi amming et par uker før jobbstart i akkurat jobbperioden, og erstattet med grøt og vann, middagsmat på glass etc. Puppene lærte i løpet av noen uker at de ikke skulle mate barn i denne tiden, så det ordnet seg. Gikk forresten mye bedre enn jeg hadde forventet kort tid før, og hver uke på jobb gjorde det mye lettere. Vær obs på at de første to ukene er det uvant for dere begge, så litt kluss blir det - men det ordner seg veldig raskt! Takk for svar! Jeg har allerede kort arbeidsdag, jobber ikke fullt ennå. Har ikke rett på ammefri med min stillingsprosent. Å venne barnet til å ikke amme når jeg vil være på jobb var en god ide, takk! Hvis jeg ellers i døgnet ammer som vanlig, burde jeg da fortsatt ha mye melk. Anonymous poster hash: 3ccbb...eb5
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #12 Skrevet 3. mars 2014 Du har rett på 1 time lønnet ammefri hver dag i alle fall det første året. Noen steder får du 2 timer lønnet ammefri (bl.a. hos min arbeidsgiver), dette er da forhandlet frem i overenskomst. Kan det hjelpe noe tror du? Anonymous poster hash: bd018...bd5 Hvor har du det fra?Etter Norges lover har man rett på ammefri, men dette er ikke med lønn. Det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Jeg ammet på morgenen, da jeg kom hjem og på kvelden da jeg begynte å jobbe. Ungen var da 9 mnd. Ammet i 14 mnd. Anonymous poster hash: 21ce2...6c9 Nytt fra 1.jan 2014. http://lovdata.no/artikkel/skal_du_amme_barn_etter_1__januar_2014/1259 Anonymous poster hash: aeab6...550 Ok da har de ikke fått det inn i Lovene enda selv på nett. Sløvt Dette gjelder da uansett ikke HI som kun har 6 timers arbeidsdag og ikke minst 7 timer som det står i linken. Anonymous poster hash: 21ce2...6c9 Nei, det stemmer. Jeg har heller ikke seks timers arbeidsdag, tok med reisetid siden tiden var mer relevant enn prosenten. TS Anonymous poster hash: 3ccbb...eb5
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #13 Skrevet 3. mars 2014 Du har rett på 1 time lønnet ammefri hver dag i alle fall det første året. Noen steder får du 2 timer lønnet ammefri (bl.a. hos min arbeidsgiver), dette er da forhandlet frem i overenskomst. Kan det hjelpe noe tror du?Anonymous poster hash: bd018...bd5 Hvor har du det fra?Etter Norges lover har man rett på ammefri, men dette er ikke med lønn. Det er opp til arbeidsgiver om det er med eller uten lønn. Jeg ammet på morgenen, da jeg kom hjem og på kvelden da jeg begynte å jobbe. Ungen var da 9 mnd. Ammet i 14 mnd.Anonymous poster hash: 21ce2...6c9 http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/bld/Nyheter-og-pressemeldinger/Pressemeldinger/2013/ammefri-med-lonn.html?id=716904Anonymous poster hash: bd018...bd5 Nok en grunn til at jeg som selvstendig næringsdrivende ikke ansetter jenter hvor jeg ser sjans for graviditet snart. En time betalt ammefri om dagen vil velt hele lønnsbudsjettet mitt og jeg vil ende med å betale dette ut av egen lommebok for å dekke det inn i slutten av året. Ammefri skaper problemer nok om det så ikke skal sette nystartede bedrifter i økonomiske vansker. Anonymous poster hash: 46028...8f4 Nå jobber ikke jeg i noen nystartet bedrift, men fast stilling fikk jeg faktisk noen måneder før jeg gikk ut i fødselspermisjon. Jeg skjønner at det er vanskelig med små økonomiske marginer, men det finnes faktisk arbeidsgivere der ute, som tenker mer langsiktig. Anonymous poster hash: 3ccbb...eb5
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #14 Skrevet 3. mars 2014 Med førstemann pumpet jeg i løpet av arbeidsdagen. Hadde da lengre arbeidsdager enn du får. Og jobbet turnus, så jeg var ofte borte om kvelden. Jeg begynte å jobbe da hun var 9 mnd, og opprettholdt amming til hun var 15 mnd. Pumping på do på jobb er imidlertid et skikkelig herk. Andre gang orket jeg ikke det. Klarte likevel fint å opprettholde ammingen ved å amme når jeg var hjemme. Mannen ga mme eller utpumpet morsmelk. Høres ut som det fortsatt er drøyt en måned til du begynner å jobbe, kan godt hende barnet spiser mer mat innen den tid. Seks timer borte er uansett ikke veldig lenge, så jeg tipper det går bra uten pumping på jobb. Du må nesten se an hva som passer best for deg og barnet. Anonymous poster hash: 9a6a2...e2e Tusen takk for et veldig beroligende svar. Dette hjalp. Seks timer er sikkert ikke så lenge, selv om det føles veldig sånn akkurat nå. Men du har rett i at det er noen måneder til, og det er veldig oppmuntrende å lese at noen klarer å opprettholde ammingen selv om de er lenger borte enn jeg. Anonymous poster hash: 3ccbb...eb5
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #15 Skrevet 3. mars 2014 Ammet før og rett etter jobb og på kvelden/natten. Begynte med nattamming en gang midr på natten da jeg begynte i jobb igjen. Både jeg og babyen trengte det. Men gikk over av seg selv etterhvert. Ammet til 15mnd, startet i full jobb ved 8mnds alder Anonymous poster hash: 82310...fdc Ja, den nattammingen tror jeg er viktig å holde på. TS Anonymous poster hash: 3ccbb...eb5
MrsMilla Skrevet 3. mars 2014 #16 Skrevet 3. mars 2014 Var i samme situasjon som deg for et år siden. Løsningen vi brukte var en time ammefri om dagen som jeg brukte til å korte ned arbeidsdagen. I tillegg kuttet vi amming et par uker før jobbstart i akkurat jobbperioden, og erstattet med grøt og vann, middagsmat på glass etc. Puppene lærte i løpet av noen uker at de ikke skulle mate barn i denne tiden, så det ordnet seg. Gikk forresten mye bedre enn jeg hadde forventet kort tid før, og hver uke på jobb gjorde det mye lettere. Vær obs på at de første to ukene er det uvant for dere begge, så litt kluss blir det - men det ordner seg veldig raskt! Takk for svar! Jeg har allerede kort arbeidsdag, jobber ikke fullt ennå. Har ikke rett på ammefri med min stillingsprosent. Å venne barnet til å ikke amme når jeg vil være på jobb var en god ide, takk! Hvis jeg ellers i døgnet ammer som vanlig, burde jeg da fortsatt ha mye melk. Anonymous poster hash: 3ccbb...eb5 Melkeproduksjonen skal kunne opprettholdes har jeg hørt, men hos meg gikk den noe ned. Samtidig var ikke det nødvendigvis et problem eller minus, for barna skal jo uansett starte med tilvenning av en del matvarer i denne tida, og vil ofte ikke fullammes uansett. Stor forskjell på en fem måneder gammel baby og en sju måneder gammel baby siden matvanene endres i denne perioden. Når de spiser fast føde, blir de heller ikke så sultne like ofte siden maten "sitter lengre i magen". Dette går nok veldig mye bedre enn du tror akkurat nå skal du se :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå