Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Hos legen på første svangerskapskontroll tok jeg blodprøver. Var da veldig svimmel/utrolig sløv og slapp og hadde vært det noen uker. Låg stort sett bare på sofaen. Var selv og hentet ut prøvesvarene, hørte ingenting fra legen. Ferritin(jern) nivå var på 14, og D vitamin nivå på 46. Etter å ha googlet litt, har jeg begynt på jerntilskudd og D vitamin. Etter å ha gått på dette noen uker føler jeg meg mye bedre 😊 det trenger jo selvsagt ikke være bare pga tilskuddene, det forstår jeg jo. Nå var jeg hos legen pga av noe annet og spurte om prøvesvarene mine og om hun syns det såg greit ut. Sa også at jeg hadde begynt på jern og D-vitamin tilskudd. Hun sa da at hun syns nivåene var innenfor normalen, men at jeg kunne fortsette på tilskuddene. Jeg har lest om andre med nivå som mine som blir fortalt at de har jernmangel/D-vitamin mangel og blir anbefalt tilskudd. Hvorfor er det så ulik oppfatning hos legene? Noen som har har erfaring rundt dette? Anonymous poster hash: 04216...f82
Turtelduen Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Ferritin skal være over 50 hørte jeg v legen min. Ynder der anbefaler de tilskudd, under 20 reagerer de veldig... Jeg har D vitamin på 48, og det er også lavt. Merker symptomer som muskel/leddsmerter, trøtthet, deprimert. Reagerte mest på at hun ikke reagerte på ferritinen...? Eller tar jeg feil...
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 En lege som kan så lite ville jeg byttet ut..... Du kan jo ikke stole på at du hun gjør jobben sin. Bra du er oppegående og følger med selv. En ting er å "overse" prøvesvar - som ikke skal skje heller! En helt annen ting er å hevde at prøvene er normale når du spør og prøvene viser tydelig mangel. Da mangler legen noe grunnleggende i kompetansen sin! Bytt lege! Anonymous poster hash: 1feb0...0b1
HvittHus Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Ferritin er i følge Furst under referanse, og det er også D-vitamin. At hun sier dette ser greit ut er skremmende. En slik lege hadde glatt fått løpepass av meg. Har du ikke andre du kan bytte til, må du bare fortsette å følge med selv, siden legen din ikke klarer det.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Takk for svar 😊 Bra å se at andre også reagerer, trodde kanskje at jeg overreagerte og at nivåene mine ikke var så ille. Har hatt lyst å bytte lege pga dette, men det er desverre ikke så mange andre aktuelle på legekontoret mitt. Blir nok til å bytte til et annet legekontor etterhvert, men vil gjøre grundig reasearch sånn jeg finner en skikkelig dyktig lege. Anonymous poster hash: 04216...f82
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #6 Skrevet 2. mars 2014 Jeg har vært syk i hele vinter. Var hos legen og tok masse prøver i november. Fikk ikke resultatet før februar, da jeg var hos legen. D-vitamin var på 35 og jeg hadde lite folinsyre. De sa jeg burde starte med tilskudd, men hvorfor kunne de ikke si fra før. Og de mente 35 var ikke så lavt. Kjedelig når legene ikke tar det på alvor. Og tror faktisk jeg skal kontakte legen til uka, for fikk høre at jeg hadde høyt jerninnhold og, kanskje greit å vite hvor høyt det faktisk er. Anonymous poster hash: 6fb77...ddf
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Se på legelisten.no om det er skrevet om andre leger i nærheten av deg. Hør med venner og familie om de kan anbefale en ny lege til deg. Anonymous poster hash: 8ee75...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå