Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Jeg har fått med meg noen tråder her før, men har ikke lest siste dagers tråder ang. lavstatus- og høystatusnavn. Men er det virkelig slik at mange er så steile på hva som er navn som er status eller ikke? Er ikke dette egentlig en form for selvbedrag? Ytre staffasje, på en måte? Jeg leter etter navn som jeg liker. Hvilken status andre mener at navnene har er meg revnende likegyldig. Et navn jeg liker og som ikke vil belaste barnet unødvendig er mine kriterier. Hva som er status og ikke vil jo endre seg, så når barna blir unge voksne så vil trolig statusnavnene de - sammen med mange andre - får, bli sett på som vanlige og litt kjedelige navn. Dette er noe man vet skjer i sykluser. Blir ikke et såkalt statusnavn da bare en greie som foreldrene gjør for seg selv? Jeg håper jo at de gir barnene navnene også fordi de liker det. Men de som bevisst går inn for å finne statusnavn? Eneste navnet jeg føler er litt harry er... Harry Riktignok kjenner jeg en høyt utdannet og respektert og omgjengelig mann (med formue også) som heter det, så det er ikke negativt, bare litt... vel, harry Men andre navn som jeg tidligere så på på samme måte, som f.eks. Ronny og Roy - de ble helt normale navn når jeg ble kjent med kjekke menn med disse navnene. Jeg kan synes at en navn har en gammeldags klang, eller kanskje er vel oppfinnsomt nymotens satt sammen... men jeg kobler dem ikke med status eller ikke status likevel. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 40eb8...72e
☆☆☆ Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Opplever dei fleste vanlige namn som nøytrale ift status, og trur ikkje namna til barna mine gir særlig assosiasjon til status, hverken i positiv eller negativ retning. Valgte dei fordi det var dei finaste vi kunne bli enige om, enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 Helt enig med deg. Valgte da navn etter hva vi likte best Bryr meg ikke om hva andre synes. Synes det er rart at noen stempler navn. Smålig Anonymous poster hash: 134e5...2a0
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Bra det ikke bare er jeg Man kan fint mene at navn er kjedelige, for moderne, for mye brukt, for uvanlige osv. Det er det å velge navn for statusen sin skyld jeg ikke greier å forstå. Anonymous poster hash: 40eb8...72e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Ingen tvil om at navn, klær, utdanning, levesett, osv, ofte er knyttet til status. Likevel synes jeg ikke at det er markerte lav- eller høystatus navn. Men navnevalg signaliserer en god del om foreldrene. Og jeg har ingen problemer med å innrømme at vi velger navn i den kategorien vi identifiserer oss med. Når det er sagt er det navn i denne kategorien vi også i utgangspunktet liker. Hadde vi falt for et navn utenfor denne kategorien så hadde nok også det blitt tatt i betraktning, så lenge det ikke sender helt feil signaler. Anonymous poster hash: d8158...c33
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #6 Skrevet 2. mars 2014 Nå går det jo greit an å mene noe om hva som er statusnavn uten selv å være opptatt av å ha statusnavn på barna sine? Ett av mine barn har et navn jeg ville sagt var klassisk, høystatusnavn - det andre har et navn som er helt nøytralt. Ingen av dem fikk navn for at de skulle få status. Men ja, det er navn vi unngår fordi vi oppfatter dem som hinsides harry selv om de forsåvidt kan klinge pent, som Villemo og Sandra. Anonymous poster hash: 6d99b...9c3
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Nå går det jo greit an å mene noe om hva som er statusnavn uten selv å være opptatt av å ha statusnavn på barna sine? Ett av mine barn har et navn jeg ville sagt var klassisk, høystatusnavn - det andre har et navn som er helt nøytralt. Ingen av dem fikk navn for at de skulle få status. Men ja, det er navn vi unngår fordi vi oppfatter dem som hinsides harry selv om de forsåvidt kan klinge pent, som Villemo og Sandra. Anonymous poster hash: 6d99b...9c3 Kanskje jeg er veldig lite opptatt av status, for jeg er knapt i stand til å greie å klassifisere et navn som høystatus. De jeg kjenner eller kjenner til som har "høy status" i kraft av enten utdannelse/yrke og/eller formue eller sosial tilhørighet har så forskjellige navn på barna sine. Noen har veldig klassiske navn, men høystatus har jeg aldri tenkt på dem som. Ikke greier å jeg å klassifisere noen som "hinsidig harry" heller Men det er forsåvidt godt vi er så forskjellige, de sikrer at det er mangfold Anonymous poster hash: 40eb8...72e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå