SuperFries Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Jeg tenker, på generelt grunnlag, at barn har like stor rett på privatliv som voksne. Så når foreldre utleverer barna sine på forum, på Facebook og ellers andre steder, så tråkker de langt over en grense som nå virker usynlig for noen. Hva med å respektere egne barn, og deres rett til privatliv? Hva gir oss foreldre rett til å utlevere våre barn på denne måten? Og husk at vi her prøver å diskutere på generelt grunnlag, ikke spesifikke nick.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Her legges ikke noe ut på face eller insta. Her inne kan jeg stille generelle spørsmål men da som anonym. Liker ikke folk som utleverer alt ungene gjør. Anonymous poster hash: 99c43...c5e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 Jeg skiller litt mellom bilder der de ser helt normale ut, og er påkledd (type vanlig bilde av barnet på første skoledag, blåser ut lys på kaken el), og de bildene som kan bli pinlig for barnet senere. Ser mange legger ut "morsomme" bilder av barna (skjærer grimaser, er sint, gjør noe rart el), eller av dem uten klær, og det synes jeg kan være litt tankeløst. Disse bildene er kanskje bilder som vil bli pinlige og ubehagelige for barna på sikt. Selv om det er så gøy for foreldrene nå, så er det kanskje ikke så gøy for barnet når de blir voksen. Anonymous poster hash: 95912...c37
Superdolly Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Jeg er enig med deg i akkurat dette. Synes det er litt rart at enkelte foreldre så ukritisk poster bilder og statusoppdateringer av ungene sine i alle tenkelige og utenkelige situasjoner. Du vet aldri hvor bildene havner, og plutselig har noen laget en fotomontasje med et barn som blir utsatt for overgrep med ditt barns ansikt... Jeg vet det er verstefallstenking, men slikt skjer faktisk. En annen side av saken er jo hvor kult det er for ungene når de finner ut at de skal google seg selv. Og finner hundrevis av bilder foreldrene har lagt ut. Nakenbilder i badet, bleieskift, feber, snørr og tårer. Man vet aldri hvem som finner bildene og hva de blir brukt til.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Jeg ser hva du mener HI! Og hva med å respektere ANDRES barn da? hva med stolte besteforeldre og tanter og onkler som vil dele med seg DITT barn? Facebook er en uting! Det heter så fint at man ikke kan legge ut bilder av noen uten samtykke, men tror dere alle respekterer det? Neida, her må det påpekes mer enn en gang at vi ikke vil at barnet vårt skal legges ut på fb, og de blir like sure hver eneste gang... Anonymous poster hash: 0df88...53d
SuperFries Skrevet 2. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2014 Jeg reagerer, spesielt om sommeren, på bilder av barn halvnakne, fullstendig nakne eller i bikini. Jeg reagerer også sterkt på foreldre som forteller om barnas sinneutbrudd, dårlige oppførsel osv osv. En ting er at man har en stor frustrasjon og man spør anonymt, men der hvor historiene blir mange og lange, og folk gjør seg kjent, som eksempelvis på Facebook, så må jeg si at jeg tror foreldrene helt har glemt barnas rettigheter.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Jeg er helt enig! Derfor har jeg ikke en gang profilbilde på fjesboka. De bildene jeg legger ut er av natur e.l. OG jeg skriver aldri noe personlig der. Anonymous poster hash: a9ee6...d9f
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Jeg syns ikke det er noe galt i å legge ut et helt vanlig bilde av barna, med vanlige klær hvor de f.eks sitter i lekekassa eller går på ski. Ting som de neppe blir flau over. Det er så mange som legger ut helt ordinære bilder av barna at jeg tror det er mange som tenker det samme som meg. Men greit å være kritisk og tenke nøye over hva man legger ut. Tviler på at barna mine vil henge meg for de bildene jeg har lagt ut. Anonymous poster hash: 50e0e...591
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 Jeg synes det er greit man deler ett og annet søtt bilde av egne barn. Men når barna har passert en viss alder, da er det ikke greit lengre. Har en på fb som til stadighet legger ut bilder og "gullkorn" av sine barn på m-trinn og vgs... Ikke så kult, synes jeg.... Og så lenge man er obs på hvem man deler med, altså at man har vært nøye med innstillingene slik at kun venner e.l. kan se bildene. Anonymous poster hash: b090b...9d4
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 Jeg synes det er greit man deler ett og annet søtt bilde av egne barn. Men når barna har passert en viss alder, da er det ikke greit lengre. Har en på fb som til stadighet legger ut bilder og "gullkorn" av sine barn på m-trinn og vgs... Ikke så kult, synes jeg.... Og så lenge man er obs på hvem man deler med, altså at man har vært nøye med innstillingene slik at kun venner e.l. kan se bildene. Anonymous poster hash: b090b...9d4 Egne barn er greit, andres ikke så greit!! Det er ikke alle som tenker på hvem de deler med heller, og den de deler med tenker kanskje " det gjør vel ikke noe om deler det med en til" og så er bildet på vei rundt..... Anonymous poster hash: 0df88...53d
Cat_Woman Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 Jeg legger ut bilde at mitt barn både på facebook og instagram av og til, men er veldig nøye med hvilke bilder jeg poster. Det skal ikke være noe som kan være flaut eller ubehagelig for barnet på noe tidspunkt, det er aldri avkledd, sovende, snørrete, gråtende etc. Kun fine bilder av smilende barn, og det er ikke bare for å opprettholde "glansbildefasaden" på facebook
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #12 Skrevet 2. mars 2014 hva jeg gjør har ingen med,men legger ALDRI ut nakenbilder av barnet Anonymous poster hash: e9a39...1e4
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #13 Skrevet 2. mars 2014 Jeg har 53 venner på facebook, og lukket profil, så det er ikke akkurat gud og hvermannsen som ser bildene jeg legger ut. Men jeg er veldig enig med deg, og det er 13 åringen min også, han vil overhodet ikke at jeg skal legge ut bilder av han, noe jeg selvsagt respekterer. Jeg legger ikke ut noe særlig bilder av de yngre barna heller, har noen helt uskyldige, men selv 5-åringen spør jeg om lov og viser at jeg gjør det. Prøver jo å lære barna litt nettvett, og at man aldri skal legge ut bilder av andre uten å spørre først er første bud synes jeg. Da må jeg jo leve som jeg preker selv også... Anonymous poster hash: 2c847...767
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå