Gå til innhold

Tog og bibliotek alene for niåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en niåring som spiller. En gang i uka starter spilletimen så tidlig at det er vansklig for oss å rekke å få kjørt henne. Det er for langt å gå. Nå har vi øvd på å ta bussen og det går greit, men hun vil da gjerne dra rett fra skolen og så heller sitte på biblioteket en drøy time før hun går videre til spilling. Biblioteket ligger bare noen hundre meter fra spillinga.

Kan en nring ha eget lånekort og er det greit at de bruker biblioteket på den måten? Jeg gjorde det selv da jeg var barn, men jeg husker ikke hvor gammel jeg var da jeg begynte.

Jenta er trygg og selvstendig, vant til å greie ting på egenhånd.

Anonymous poster hash: 51b42...f65

Anonymous poster hash: 4590d...77c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere er trygge på at det går bra ser jeg ingen grunn til at denne ordningen ikke skal fungere.jeg var på biblioteket på samme alder og elsket det.

Selv skal vi øve på bussing for første gang i dag,han er 7,snart 8.

Kommer selvsagt og ann på hvordan man bor ,tror ikke jeg hadde sendt min unge rundt alene i london for å si det slik:-)

Lykke til:-)

Skrevet

Jeg kjenner en konduktør, og hun har fortalt at om de ser et barn som er under 12 år som kjører tog alene, kontakter de barnevernet. Vi vurderte nemlig å sette 10åringne vår på toget, så kan kunne kjøre til familien vår som en 10 mil unna. Snakket da med vår bekjent, og fikk beskjed om at da ringer de bv...

Anonymous poster hash: 28441...670

Skrevet

Jeg kjenner en konduktør, og hun har fortalt at om de ser et barn som er under 12 år som kjører tog alene, kontakter de barnevernet. Vi vurderte nemlig å sette 10åringne vår på toget, så kan kunne kjøre til familien vår som en 10 mil unna. Snakket da med vår bekjent, og fikk beskjed om at da ringer de bv...Anonymous poster hash: 28441...670

Det høres veldig rart ut.

En ting er at barn vel like enkelt kan ta tog som buss, men hvordan gjør konduktøren det. Holder hun fast ungen til barnevernet dukker opp? Hun vet jo hverken navn eller adresse på passasjerene.

Skrevet

Jeg kjenner en konduktør, og hun har fortalt at om de ser et barn som er under 12 år som kjører tog alene, kontakter de barnevernet. Vi vurderte nemlig å sette 10åringne vår på toget, så kan kunne kjøre til familien vår som en 10 mil unna. Snakket da med vår bekjent, og fikk beskjed om at da ringer de bv...

Det høres jo litt drøyt ut. Her jeg bor er det en steinerskole, og da kommer det elever fra flere ulike steder, de tar tig hver dag til skolen. Har sett 2. og 3.kl og oppover som tar tog for så å ta buss eller gå til skolen. Hadde vært tungvint om barna måtte bki fulgt på tog eller kjørt helt frem til 7.kl?

Anonymous poster hash: 499ec...87a

Skrevet

Jeg kjenner en konduktør, og hun har fortalt at om de ser et barn som er under 12 år som kjører tog alene, kontakter de barnevernet. Vi vurderte nemlig å sette 10åringne vår på toget, så kan kunne kjøre til familien vår som en 10 mil unna. Snakket da med vår bekjent, og fikk beskjed om at da ringer de bv...Anonymous poster hash: 28441...670

Det høres veldig rart ut.

En ting er at barn vel like enkelt kan ta tog som buss, men hvordan gjør konduktøren det. Holder hun fast ungen til barnevernet dukker opp? Hun vet jo hverken navn eller adresse på passasjerene.

Jeg bare videreformidlet det jeg fikk beskjed om jeg :)

Men man kan jo bare ringe nsb å høre med de :)

Skrevet

Det er jo bare tull. Hvordan skal konduktøren se hvor gammel barnet er? Og så mange som tar tog/buss til skolen før de er tolv, står bv klare med egne busser da eller? En noe spesiell konduktør som handler på eget initiativ kanskje?

Anonymous poster hash: 0cdac...8fa

Skrevet

Barneombudet har en veiledning som sier 8 år for bussreiser på over en time og av en eller annen grunn 10 år for tog (12 år for lengre strekninger med togbytte). Men hva er vanskeligere med lokaltog enn buss?

Skrevet

Det er jo bare tull. Hvordan skal konduktøren se hvor gammel barnet er? Og så mange som tar tog/buss til skolen før de er tolv, står bv klare med egne busser da eller? En noe spesiell konduktør som handler på eget initiativ kanskje?

Det kan godt hende. Bare glem at jeg sa det ;)

Om dere lurer på om det er sant eller ikke, kan man ringe nsb. Kan godt hende dette bare var tull fra hennes side :)

Skrevet

Barneombudet anbefaler en aldersgrense på 10 år for barn som reiser alene. For lengre reiser med togbytte, bør barnet være 12 år eller eldre. Vi i NSB støtter denne anbefalingen, og presiserer samtidig at dere foreldrene selv må vurdere barnas modenhet.

Klippet fra NSBs egne sider. Uten trusler om bv eller lignende:)

quote name="Anonym bruker" post="146167314" timestamp="1393749292"]

Skrevet

Barneombudet anbefaler en aldersgrense på 10 år for barn som reiser alene. For lengre reiser med togbytte, bør barnet være 12 år eller eldre. Vi i NSB støtter denne anbefalingen, og presiserer samtidig at dere foreldrene selv må vurdere barnas modenhet.

Klippet fra NSBs egne sider. Uten trusler om bv eller lignende:)

quote name="Anonym bruker" post="146167314" timestamp="1393749292"]

Ta var det jeg fikk beskjed om feil, og det er jo bra :)

Skrevet

Bibliotekkort kan de få når de begynner skolen:)

Skrevet

Bibliotekkort kan de få når de begynner skolen:)

Takk. Da er ikke det noe problem.

Skrevet

Vår 9 åring tar toget alene 45 minutter på besøk til besteforeldre!

Vi følger han på stasjonen og passer på at han kommer på. Det er endestasjon hos besteforeldrene.

Han har mobil og det går greit.

Jeg ville kanskje ringt biblioteket for å sjekke om det var greit? Eller fulgt hun første gang og sett hvor hun kunne sitte å lese osv. Samtidig ville jeg sagt til de ansatte at hun kom innom på de dagene osv.

Anonymous poster hash: 9702a...b34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...