Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Blir så forvirra av alt jeg leser. Noen som har peiling på dette? Jeg er fulltidsstudent og venter barn til sommeren. Jeg planlegger å ta et semester permisjon. Fra og med februar neste år blir jeg fulltidsstudent igjen. Vi håper fra kan ta gradert uttak og være hjemme med minsten to til tre dager i uka fra til juni. Hvordan går jeg frem? Mister vi fedrekvoten? Hva er den beste måten å løse dette på? Erfaringer og kunnskap mottas med stor takk! Anonymous poster hash: 53026...1d4
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Jeg fikk bare 6 mnd permisjon. Anonymous poster hash: 60987...b9f
Valmuen Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 Har du hatt deltidsjobb ved siden av studiene og tjent 1/2 G? Hvis ikke, så har far dessverre ikke krav på fedrekvote. Jeg har lest om (og vurderer selv) et smutthul. Om du er i fullt studie og far i full jobb, så kan far overta din permisjon. Om du feks bare har noen få forelesninger i uken, så kan du jo være hjemme med barnet noen dager i uken. Men om du vil motta foreldrestipend fra Lånekassen, så kan far bare være i 49% permisjon fra sin jobb. Her er det litt bedre forklart: http://forum.verdensbestepappa.no/mobil/pappa-mor_er_student_og_far_jobber-3055.html
Valmuen Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Jeg fikk selv forrige barn i mai, men da hadde jeg tjent nok penger til at far fikk pappaperm. Så da hadde jeg fri til februar året etter, og pappaen var da hjemme to-tre dager i uken mens jeg studerte. Med neste barn kommer jeg ikke til å ha tjent nok til at far kan få pappaperm.
ma(G)ma med to små :) Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Meld deg opp som student til høsten i full stilling, så kan far ta 49% permisjon. Du trenger ikke å være på forelesninger eller ta eksamen, men du må møte opp til første skoledag og bli registrert, og du må betale semesteravgiften. Hvis du klarer å studere de dagene far har permisjon, så gjør du det. Så lenge mor er i studier fulltid, har far krav på permisjon, men hvis du vil ha fødselsstipend, kan far maks ta ut 49% permisjon. Fødselsstipend vil si at du får alt lån utbetalt som stipend i 10 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå