Gå til innhold

Student, NAV og Lånekassen. Noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så forvirra av alt jeg leser. Noen som har peiling på dette?

Jeg er fulltidsstudent og venter barn til sommeren. Jeg planlegger å ta et semester permisjon. Fra og med februar neste år blir jeg fulltidsstudent igjen. Vi håper fra kan ta gradert uttak og være hjemme med minsten to til tre dager i uka fra til juni. 

Hvordan går jeg frem? Mister vi fedrekvoten? Hva er den beste måten å løse dette på? Erfaringer og kunnskap mottas med stor takk!

Anonymous poster hash: 53026...1d4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk bare 6 mnd permisjon.

Anonymous poster hash: 60987...b9f

Skrevet

Har du hatt deltidsjobb ved siden av studiene og tjent 1/2 G? Hvis ikke, så har far dessverre ikke krav på fedrekvote. Jeg har lest om (og vurderer selv) et smutthul. Om du er i fullt studie og far i full jobb, så kan far overta din permisjon. Om du feks bare har noen få forelesninger i uken, så kan du jo være hjemme med barnet noen dager i uken. Men om du vil motta foreldrestipend fra Lånekassen, så kan far bare være i 49% permisjon fra sin jobb.

Her er det litt bedre forklart: http://forum.verdensbestepappa.no/mobil/pappa-mor_er_student_og_far_jobber-3055.html

Skrevet

Jeg fikk selv forrige barn i mai, men da hadde jeg tjent nok penger til at far fikk pappaperm. Så da hadde jeg fri til februar året etter, og pappaen var da hjemme to-tre dager i uken mens jeg studerte. Med neste barn kommer jeg ikke til å ha tjent nok til at far kan få pappaperm.

Skrevet

Meld deg opp som student til høsten i full stilling, så kan far ta 49% permisjon.

Du trenger ikke å være på forelesninger eller ta eksamen, men du må møte opp til første skoledag og bli registrert, og du må betale semesteravgiften.

Hvis du klarer å studere de dagene far har permisjon, så gjør du det.

Så lenge mor er i studier fulltid, har far krav på permisjon, men hvis du vil ha fødselsstipend, kan far maks ta ut 49% permisjon.

Fødselsstipend vil si at du får alt lån utbetalt som stipend i 10 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...