Gå til innhold

Hvorfor slutte med flaske så tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare spørre dere en ting. Hvorfor er det så viktig å slutte med flaske rundt 1 års alder? Flaske er noe som er trygt og kjent for barnet Og som ofte roer barnet. Er det slutt på smokk og sutteklut ved 1 år også eller? Jeg skjønner liksom ikke forskjellen....? Flaske-tannpuss-sove. Hvorfor må det bort når de er så små? Et urgammelt kjerringråd er jo et glass med varm melk før man legger seg hvis man ikke får sove. Nei det der henger virkelig ikke på greip for meg.

Anonymous poster hash: 09d38...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du det fra at de skal slutte med flaske ved ett års alder?

Skrevet

Det er jo veldig vanlig! Søk blandt tråder her på DIB. Det er jo vanlig å kutte ut både amming og mme ved et års alder så det henger vel sammen med det.

Skrevet

Hva er meningen med denne tråden???

Man slutter vel med flaske - amming -smokk osv når man vil...

Anonymous poster hash: 2d1ee...24f

Skrevet

17 måneder er gutten min og han får fortsatt en flaske med melk før leggetid. Koser vi oss sammen foran barne tv. Han bruker ikke smokk, men flaska skal han få bruke så lenge han vil.

Ser virkelig ikke problemet!

Anonymous poster hash: 09cfb...18b
Skrevet

Storebror i huset fikk flaske til han var over tre år. De to minste er 21 mnd og har akkurat sluttet. De ville ikke ha den mer og kastet den fra seg. Men det har vært godt å ha den flaska. En kosestund for små og store. :)

Anonymous poster hash: 8b648...938

Skrevet

Etter det kan de vel bruke tutekopp. Hvertfall til måltider

Anonymous poster hash: 2375a...acb

Skrevet

Helt enig i at ungene kan få ha tåteflaska lengre enn til 1 årsdagen! Men det blir som med mye annet....Om jeg ser en 3-4 åring vandrene omkring med tåteflaske eller smokk tenker jeg mitt. Man gjør barna sine en tjeneste ved å vise dem hva som forventes utenifra familien, og de fleste forventer at et barn over 2 er ferdig med tåteflasker og smokk.

Om de litt eldre barna får ha smokk og flaske i senga som kos, det har jo ingen andre noe med, men det kan tenkes at jo lengre man utsetter å "ta fra" dem denne kosen, jo verre blir det for barnet fordi det er mer knyttet til smokken/flaska.

Vår pode brukte flaske til han var godt over 2 som kos, og synes det ar veldig tøft å gi den fra seg :(

Anonymous poster hash: 4736d...95e
Skrevet

Etter det kan de vel bruke tutekopp. Hvertfall til måltiderAnonymous poster hash: 2375a...acb

De kan jo det, men hva er galt med å la dem få flaske hvis de synes det er kos før leggetid for eksempel?

Anonymous poster hash: df5d5...868

Skrevet

Tullete , min på snart 2 1/2 får melkekos på flaske . Samme fikk eldste til han var nesten 3.

Anonymous poster hash: 9333e...c34

Skrevet

Vår jente blir 4 år i april og får fortsatt flaske hver morgen med velling til 3 åringer, viktig med kos ;-)

Skrevet

Vår jente blir 4 år i april og får fortsatt flaske hver morgen med velling til 3 åringer, viktig med kos ;-)

Den var drøy

Anonymous poster hash: 0736a...c6e

Skrevet

Den var drøy

Hvorfor det?

Skrevet

Den var drøyAnonymous poster hash: 0736a...c6e

Vår eldste fikk også flaske med varm melk før leggetid til hun var over 4. Det var en kosestund for henne og lillesøster med melk, armkrok og lesing. Hva er så galt med det?

Skrevet

Okej! Da er det fler enn vi altså. Bra! Min er 18 mnd og har ingen planer om å slutte. Og selvsagt går vi ikke rundt med flasken dagen lang. Det er ved legging det er snakk om. Fint å høre at vi er flere:-)

( I Sverige drikker man velling på flaske til 3-4 års alder. )

HI

Skrevet

Vår eldste fikk også flaske med varm melk før leggetid til hun var over 4. Det var en kosestund for henne og lillesøster med melk, armkrok og lesing. Hva er så galt med det?

Varm melk er jo greit, men velling er Ekkelt

Skrevet

Okej! Da er det fler enn vi altså. Bra! Min er 18 mnd og har ingen planer om å slutte. Og selvsagt går vi ikke rundt med flasken dagen lang. Det er ved legging det er snakk om. Fint å høre at vi er flere:-)

HI

Du, siden du startet en melketråd, vil jeg gjerne spørre deg om noe :)

Har ei jente på snart 12 mnd. Hun er veeeldig glad i flasken, og får melk både etter frokost, etter lunsj og før natten (på flaske som VI må holde for henne, selv om hun helt fin klarer å drikke selv). Får anbefalt mengde pr dag (ca 500 ml). Jeg har forsøkt å trappe ned på flaskebruken (hun er veldig glad i flaske), og kun gi på kvelden, men da fikk jeg ikke i henne noe særlig med væske overhodet... Når er det vanlig å slutte å gi flaske på dagtid? Når sluttet dere?

Anonymous poster hash: 7e7d9...ae2

Skrevet

Varm melk er jo greit, men velling er Ekkelt

Velling er ekkelt faktisk, hahaha, det er vel dagens beste svar ;-)

Skrevet

Hva om ungen ikke hadde noe særlig trygghetsforhold til flaska og varm melk ikke hadde noe å si for hvor godt hun sovna på kvelden? Er det greit å kutte ut flaska ved 1år da? Vi ga vanlig, kald melk fra vanlig kopp(ikke tutkopp) 13-14mnd, og det var mer stas enn flaska, sov like godt om natta.

Skrevet

HI

Du, siden du startet en melketråd, vil jeg gjerne spørre deg om noe :)

Har ei jente på snart 12 mnd. Hun er veeeldig glad i flasken, og får melk både etter frokost, etter lunsj og før natten (på flaske som VI må holde for henne, selv om hun helt fin klarer å drikke selv). Får anbefalt mengde pr dag (ca 500 ml). Jeg har forsøkt å trappe ned på flaskebruken (hun er veldig glad i flaske), og kun gi på kvelden, men da fikk jeg ikke i henne noe særlig med væske overhodet... Når er det vanlig å slutte å gi flaske på dagtid? Når sluttet dere?

Anonymous poster hash: 7e7d9...ae2

Vi har ikke sluttet helt på dagtid enda:-). Han får flaske si før dagsoving også. Går halvtid i BH og de gir flaske til han der. Til og med de voksne i BH sier han bør få den. Han er så bli og fornøyd liten gutt og koser seg med melka si så det er galskap å ta den fra han sier de. Kan legge til at Han har vært syk en eneste gang første 6 mnd i barnehage.

:-)

Skrevet

Hva om ungen ikke hadde noe særlig trygghetsforhold til flaska og varm melk ikke hadde noe å si for hvor godt hun sovna på kvelden? Er det greit å kutte ut flaska ved 1år da? Vi ga vanlig, kald melk fra vanlig kopp(ikke tutkopp) 13-14mnd, og det var mer stas enn flaska, sov like godt om natta.

Selvfølgelig er det greit å slutte også. De kan jo drikke på andre måter også.

Skrevet

Får man da inderlig håpe. Bare oppfatta hi så veldig bastant. Tviler på at noen slutter med flaske, smokk, whatnot for en hver pris til små barn. Selv mener jeg det er viktig å se an barnets utvikling, evner og motivasjon. Hva funger, hva fungerer ikke.
Skrevet

Får man da inderlig håpe. Bare oppfatta hi så veldig bastant. Tviler på at noen slutter med flaske, smokk, whatnot for en hver pris til små barn. Selv mener jeg det er viktig å se an barnets utvikling, evner og motivasjon. Hva funger, hva fungerer ikke.

Neida, jeg var ikke bastant. Et seriøst spørsmål. Du ser jo selv at noen synes at man bør gå over til tutekopp ved 1 år og jeg forstår ikke riktig det.

Skrevet

Jeg synes at når all melk stillingen går på bekostning av mat inntaket er det på tiden og bremse.hørt enkelt 1,5-2 åringer som drikker 2-3 liter melk i døgnet for de sutter på tåteflaske.da er d på tiden og avslutte det spør du meg

Skrevet

Min tar fått velling på flaske på kvelden helt til nå. En måned til han blir tre år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...