Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Men er bare nødt til å skryte av min sønn. Han er bare supersmart! I en alder av snart tre år så kan han alfabetet på norsk og engelsk. Ikke bare på rams, men jeg kan plukke ut bokstaver og han kan de. Kan også skrive fornavnet sitt. Han kan tallene på norsk og engelsk også. Ukedagene kan han i rekkefølge, og holder styr på hvilken dag det er. Nå har han begynt å studere klokken. Sier hvilke tall viserene står på, og har skjønt hele timer. Synes det er så fantastisk! Må sies at vi aldri har pugget på dette. Han lærer i bhg, tv, iPad, bøker ol. Er så stolt av min lille smarting Anonymous poster hash: 7deed...9e4
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Flink er han, og så lenge det er han som styrer interessen for det og det ikke blir presset på så er det flott. Bare husk at han fortsatt er liten. Anonymous poster hash: 10c4f...2d9
Nullstress;) Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 Så flink han er Men bær obs på at skolen fort kan bli veldig kjedelig pm han kan alt på forhånd... Jeg kjenner en gutt som fikk begynne i 1 kasse ett år tidligere, da han kunne lese og skrive det året han fylte 5.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Veldig bra! Blås i det folk sier om at "det kan bli kjedelig ved skolestart". Den setningen ble sagt så mange til vår datter da hun var 3 at hun ikke ville lære å lese (kunne alfabetet og hadde begynt å sette sammen to og to bokstaver). Hun nektet hardnakket frem til nå som hun er snart 6 år. Vi har gått veldig inn for å gi henne ting som ikke er direkte skolerelatert. F.eks. mighty mind, puslespill osv. Men det har lett for å bli litt hoderegning osv i forskjellige sammenhenger. Når hun legger opp til det, svarer vi grundig på alle spørsmål. Er han interessert i natur, så tar du opp de naturprogrammene som går etter min mening altfor sent på kvelden. Det er minst like interessant som tegnefilmer her i huset. Alskens kunnskap har havnet inn i hodet på frøkna vår - at jorda er rund har hun visst lenge. Hun har faktisk også ett års tid kunnet dette om kontinentalplater, vulkaner osv. Ikke akkurat noe de lærer første dag på skolen, men det stiller kunnskapstørsten! Anonymous poster hash: ae07f...0a4
Nullstress;) Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Veldig bra! Blås i det folk sier om at "det kan bli kjedelig ved skolestart". Den setningen ble sagt så mange til vår datter da hun var 3 at hun ikke ville lære å lese (kunne alfabetet og hadde begynt å sette sammen to og to bokstaver). Hun nektet hardnakket frem til nå som hun er snart 6 år. Vi har gått veldig inn for å gi henne ting som ikke er direkte skolerelatert. F.eks. mighty mind, puslespill osv. Men det har lett for å bli litt hoderegning osv i forskjellige sammenhenger. Når hun legger opp til det, svarer vi grundig på alle spørsmål. Er han interessert i natur, så tar du opp de naturprogrammene som går etter min mening altfor sent på kvelden. Det er minst like interessant som tegnefilmer her i huset. Alskens kunnskap har havnet inn i hodet på frøkna vår - at jorda er rund har hun visst lenge. Hun har faktisk også ett års tid kunnet dette om kontinentalplater, vulkaner osv. Ikke akkurat noe de lærer første dag på skolen, men det stiller kunnskapstørsten! Anonymous poster hash: ae07f...0a4 Når man sier at de KAN bli fort skolelei, betyr det ikke at alle blir det. Men muligheten er der Det er jo selvsagt litt vanskelig å sørge for at barnet ikke lærer, i allefall når det lærer så fort som HI sitt barn gjør. Og ved skolealder kan man da også be om litt vanskeligere oppgaver enn det de andre har, så han ikke begynner p kjede seg o blir ukonsentrert istede. Var på ingen måte vondt ment, heller mener som et godt råd
Tired mama Skrevet 2. mars 2014 #6 Skrevet 2. mars 2014 Så utrolig gøy! :-) Forstår du er stolt. Og det er lov! :-) Min gutt på 2,5 år har såvidt begynt å snakke han. Litt sent ute der kan du si. Men er stolt av han likevel. :-)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Så gøy:) jenta mi har også alltid elsket alt som har med bokstaver, bøker og lesing å gjøre. Hun lærte å lese av seg selv før hun fylte fire og fikk masse advarsler på lik linje som de du har fått her. Hun begynte på skolen i høst og hun virkelig elsker det. Hun er veltilpasset og trives godt med rammet tilpasset læring, i de fagene hun er veldig langt fremme i får hun tilpasset undervisning og lærebøker (dette måtte vi pushe lærerne litt på, men det holdt med et par mailer frem og tilbake, så var vi der. Føler ikke at det var noen kamp). I tillegg har hun begynt å spille et instrument på kulturskolen nå, slik at hun har fått en ekstra utfordring. Vær stolt av lille gutten din, og la ham lære i sitt tempo selvom det er raskere enn "normalen". Han er tydeligvis en lærevillig og glup fyr, så vern om dette:) Ta ham med på bibliotek og museer. Les spennende bøker. La ham leke seg med datamaskinen og leke med læring. Noen over her sa at du må la ham være barn og leke, men da har de tydeligvis lite erfaring med barn som liker å leke ned språk. Det er like verdifull lek som lek med brannbil, og hvem sier at disse ikke kan kombineres? Anonymous poster hash: 8c215...7b8
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Wow. Imponerende Anonymous poster hash: 19b98...4b8
Gjest ronja røverdatter Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 Så flink han er Men bær obs på at skolen fort kan bli veldig kjedelig pm han kan alt på forhånd... Jeg kjenner en gutt som fikk begynne i 1 kasse ett år tidligere, da han kunne lese og skrive det året han fylte 5. Det å kunne bokstavene som 3-åring betyr ikke at han kommer til å lære å lese før han begynner på skolen. Det har ingen sammenheng - å kunne navnet på bokstaver for et lite barn er akkurat det samme som å kunne navnet på biler, frukt, personer eller hva som helst annet - det betyr ikke at de har lært hva de skal brukes til. Det samme med å skrive navnet sitt - det er jo bare å sette sammen et visst antall bokstaver i en lært rekkefølge. Og uansett skal man ikke stoppe barnas glede over å lære ting bare fordi det kan bli kjedelig på skolen.
Nullstress;) Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 Så flink han er Men bær obs på at skolen fort kan bli veldig kjedelig pm han kan alt på forhånd... Jeg kjenner en gutt som fikk begynne i 1 kasse ett år tidligere, da han kunne lese og skrive det året han fylte 5. Det å kunne bokstavene som 3-åring betyr ikke at han kommer til å lære å lese før han begynner på skolen. Det har ingen sammenheng - å kunne navnet på bokstaver for et lite barn er akkurat det samme som å kunne navnet på biler, frukt, personer eller hva som helst annet - det betyr ikke at de har lært hva de skal brukes til. Det samme med å skrive navnet sitt - det er jo bare å sette sammen et visst antall bokstaver i en lært rekkefølge. Og uansett skal man ikke stoppe barnas glede over å lære ting bare fordi det kan bli kjedelig på skolen. Uff.... Jeg sa jo ikke at hi sitt barn kom til å lære å lese før skolestart. Jeg sa at jeg kjente en gutt som kunne det, og han fikk begynne et år før. Om hi sitt barn utvikle seg og lærer like i like stort tempo, KAN drt hende det han vil kjede seg på skolen. Jeg har heller aldri sagt de skal stoppe lærimgsgleden hans Men er det feil å gi råd om å følge med? Jeg har ikke laget en mal hi skal følge
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #12 Skrevet 2. mars 2014 Så flink! Min 3 åring har akkurat begynt å kjenne igjen sin egen forbokstav.. Og det er det.. Men han er en reflektert ung herremann som kommer med bemerkninger som gir meg bakoversveis ukentlig. Han kan også forklare bruken av mange ord. Eksempelvis uheldig, håpløst, omtenksomt, komisk, melankolsk. Stolt jeg også 💙 Anonymous poster hash: 1930f...f62
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #13 Skrevet 2. mars 2014 Så utrolig gøy! :-) Forstår du er stolt. Og det er lov! :-) Min gutt på 2,5 år har såvidt begynt å snakke han. Litt sent ute der kan du si. Men er stolt av han likevel. :-) Du har sikkert en fantastisk gutt. Selvfølgelig skal du være stolt av han Anonymous poster hash: 7deed...9e4
Syrin84 Skrevet 2. mars 2014 #14 Skrevet 2. mars 2014 Kjempe bra! Datteren min har lært å lese. Jeg er kjempe stolt De har lært litt engelsk også. Men jeg tror ikke hun kan det engelske alfabetet. Litt usikker på om jeg får det selv egentlig.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #16 Skrevet 2. mars 2014 Tusen takk for alle flotte, reflekterte svar Anonymous poster hash: 7deed...9e4
Tired mama Skrevet 2. mars 2014 #17 Skrevet 2. mars 2014 Så utrolig gøy! :-) Forstår du er stolt. Og det er lov! :-) Min gutt på 2,5 år har såvidt begynt å snakke han. Litt sent ute der kan du si. Men er stolt av han likevel. :-) Du har sikkert en fantastisk gutt. Selvfølgelig skal du være stolt av han Anonymous poster hash: 7deed...9e4 Ja, han er en liten sjarmklump langt ut av denne verden! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå