Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Så i ett innlegg her om ei som sto opp med ungen på 6 år. Alle synes dette var rart!?! Noen hadde til og med 2 åringer som sto opp alene? Er dette normalt? Jeg står alltid opp med begge mine (3 og 6 år) hele året! Trodde det var normalt! Anonymous poster hash: b4e12...4e8
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Kommer an på ungene.. Jeg har unger som aldri gjør noe galt, sier ifra når de er sulten, slår på TV sjøl osv.. Har en som ikke liker å stå opp alene, så han maser på jeg, men står søstra opp, så koser de seg sammen en stund og jeg kan våkne ordentlig. De er 3 og 5,5. Anonymous poster hash: a73ab...2dc
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 Tenker og gjør det samme som hi, om kl er 6 eller halv 8 i helga så står jeg opp når minste på snart 5 våkner. Synes det er koselig og jeg har aldri ligget i senga og slumret i helgene på snart 7 år. Styrter noen kopper med kaffe så er jeg i gang:-) Anonymous poster hash: 97c61...3ee
Gjest Antarctica Skrevet 2. mars 2014 #4 Skrevet 2. mars 2014 Det er forskjell på en seksåring og en toåring... Min seksåring vekker meg først når han vil meg noe. Med toåringen sto jeg selvsagt opp. En toåring kan skade seg om ingen voksne er til svars.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Vi lar 4 åringen se på ipaden i senga vår på lør og søn morgen. Sånn får vi slumret litt lenger, han får se tv( tv super) og han er i samme rom med oss:) Anonymous poster hash: 4cb3a...a04
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #6 Skrevet 2. mars 2014 Det kommer vel veldig an på alder. Når førstemann ble født sto jeg opp med han til han var 4-5 år. Når andremann kom passet storebror på. Men, jeg har aldri klart å sovne om på morgene så jeg ligger våken og slapper av bare, og står opp ganske fort uansett. Men mine våkner ikke grytidlig heller. Man kjenner sine barn best selv. Anonymous poster hash: 8e571...ff3
MrsMilla Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Kommer også an på hvilke romløsninger man har. Eksempelvis har vi til nå hatt soverom vegg i vegg med stua. Når døra er åpen, er det som å være i stua, og i tillegg har stua vært skreddersydd barn med null nips og pyntegjenstander, masse leker og trygt på alle vis. Dermed kan man sette fram litt frokost til barna, og legge seg nedpå og slumre litt igjen. Eventuelt slenge seg ned på sofaen sammen med ungene. Vi ser litt an barna, alder og situasjon, men har ikke lagt oss mens en toåring har vært våken alene. Men med tiåringen, fireåringen og ettåringen, så har de tålt en halvtime her og der om ettåringen har vært opptatt med å leke litt sjøl. Når de passerer treårsalderen og har storesøsken er det lettere å få enda litt mer tid. Klart det ikke blir den samme søvnen, blir mer å slumre litt, og sprette opp når det er noe - typisk noen vil ha vann, eller noe annet. Samtidig liker ungene godt å være alene litt om morgenen, få satt på en trivelig liten film og spist opp restene av lørdagsgodteriet på en søndagsmorgen - der tiåringen har sneket litt i skuffen og funnet noe snadder - da koser de seg godt sammen, og håper vi blir liggende litt til....
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Luksus om man ikke må, men tar det slettes ikke som en selvfølge. Barna våre er 6 og 8. Anonymous poster hash: 9fb25...0c5
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 Mine barn på 4,5 og 7 elsker helgemorgener når de får styre seg selv. Er ikke slik at vi voksne sover til 12, men vi slipper å stå opp kl.5-5.30 slik som han på 4,5 gjør (han er et ekstremt A-menneske og har alltid vært det). De vet at de når som helst kan vekke oss voksne om det skulle være noe (og vi registerer som regel at de står opp). Det har vel vært slik siden minste var ca 3,5. Han har blitt gradvis mer selvhjulpen om morgenen. Som sagt det ser ut som han nyter denne friheten. Han er en aktiv gutt, men ser ut til å like rolige morgener:) Anonymous poster hash: 4773a...8c3
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 Mine står opp selv hvis de våkner først i helgene. De elsker å sitte opp alene og se på barne-tv og/eller spiller ds. De er 6,5 og snart 4 år nå og de har gjort det hvertfall de siste halvåret, kanskje bortimot et år. Eldste hadde ikke fått lov til å stå opp alene da han var 3 år, men for yngste er det greit fordi broren er med også. Anonymous poster hash: 07d06...1e9
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 Jeg orker ikke lengre stå opp med barna. Betyr jo ikke jeg er død eller ligger i koma! De tar seg ei skive eller en banan og ser litt tv. Skjer det noe hører jeg det, da går "alarmen". Det er alltid minst en som ikke er med på ramp.. De er 3-7 og vi har ikke så digert hus.... Anonymous poster hash: f1513...0ad
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. mars 2014 #12 Skrevet 2. mars 2014 Står alltid opp med ungene på 5 og 7...men våkner de før 7 blir de bedt om å gå på rommet igjen. De får ikke lov å skru på tv eller bruke pc ,nettbrett før en voksen er oppe..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #13 Skrevet 2. mars 2014 Jeg ligger i senga nå, men barna er sammen med meg. Vi ser på barnetv alle sammen. Har to på 21 mnd og en på 5. Jeg slumrer og er på DIB. Shoot me! Anonymous poster hash: b1fdc...f4e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #14 Skrevet 2. mars 2014 Står alltid opp med ungene på 5 og 7...men våkner de før 7 blir de bedt om å gå på rommet igjen. De får ikke lov å skru på tv eller bruke pc ,nettbrett før en voksen er oppe.. Kan jeg bare spørre hvorfor de ikke får sette på tv eller nettbrett før en voksen har stått opp??? Anonymous poster hash: 1ed0d...299
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #15 Skrevet 2. mars 2014 Står alltid opp med ungene på 5 og 7...men våkner de før 7 blir de bedt om å gå på rommet igjen. De får ikke lov å skru på tv eller bruke pc ,nettbrett før en voksen er oppe..Kan jeg bare spørre hvorfor de ikke får sette på tv eller nettbrett før en voksen har stått opp??? Anonymous poster hash: 1ed0d...299 Dette begynner å bli latterlig! Av alle som svarer er det henne du 'bare må spør' litt videre. Kanskje du får et svar som gjør at du kan kritisere henne litt? Da blir nok dagen din fullkommen, tenker jeg. Anonymous poster hash: f059c...d89
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. mars 2014 #16 Skrevet 2. mars 2014 Står alltid opp med ungene på 5 og 7...men våkner de før 7 blir de bedt om å gå på rommet igjen. De får ikke lov å skru på tv eller bruke pc ,nettbrett før en voksen er oppe.. Kan jeg bare spørre hvorfor de ikke får sette på tv eller nettbrett før en voksen har stått opp???Anonymous poster hash: 1ed0d...299 Her i huset har storebror en tendens til å våkne i 5 halv 6 tida...og tenker at han på ingen måte har behov for å sitte i timesvis forran skjermene...og de skal være på rommene sine til klokka 7... her har de ingen skjermer:-)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #17 Skrevet 2. mars 2014 Her våkner de stort sett kl 6. Kan ligge i senga og slumre,strikke, være på tlf i noen timer mens de ser på tv, leker på rommene sine i stua. Nå bor vi riktig nok en 4 romsleilighet så har de rett utenfor døra. Er opp 6-7 ganger før samboer står opp. Så de er ikke "alene" i den forstand. De kommer inn om det er noe, og det er alltid en som er våkne når den andre slumrer. Anonymous poster hash: dcea3...f94
❤lille stjerne❤ Skrevet 2. mars 2014 #18 Skrevet 2. mars 2014 Da hun var to var det ikke aktuelt at hun skulle stå opp alene. Leke litt på rommet vegg i vegg var ok, men ikke gå ned. Hendte vi satte på en film om hun våknet tidlig i helg/ferie. Nå er hun / år og pleier sjelden å våkne før akseptabel stå-opp tid. Hun kommer inn til oss fremdeles, legger seg inntil og koser evt sovner. Hvis hun vil stå opp og vi mener det er for tidlig kan hun leke litt på rommet el se litt på dvd.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #19 Skrevet 2. mars 2014 Da vi hadde toåring stod vi opp med han, men ente ofte med å ligge og slumre litt på enten sofa, eller leketeppe mens han så pingu tror han begynte å få lov å stå opp alene mellom 3 og 4, når vi ikke lengre var redd for at kunne finne på masser av ablegøyer uten konsekvenstenking. Og da lå vi ikke til 12, men mer til 8.30-9-ish. Hadde ungen holdt meg våken om natta eller ikke evnet å klare seg selv om morgenen i en alder av 6 år uten en diagnose hadde det blitt månelyst i vårt hjem! Anonymous poster hash: 50bca...47d
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #20 Skrevet 2. mars 2014 Dette kommer an på alder og selve barnet.Tror de fleste foreldre klarer å vurdere dette selv og prøver seg litt frem...som med det meste annet ;-) Anonymous poster hash: f72e6...194
BellaSuz Skrevet 2. mars 2014 #21 Skrevet 2. mars 2014 Gutten min stod opp alene fra han var ca 4-4,5 år. Eller det vil si at han kom inn til oss, vi gikk på stua og ordnet litt frokost til han som han fikk spise foran tv'n. Så var det bare for oss å legge oss igjen en time, halvannen :-) Nå skal det sies at han elsket å få dette ansvaret, han er rolig, finner ikke på tull, og når han ser på tv er han i sin egen verden :-D Så vi fant han alltid der vi forlot han, i samme stol. Unger er forskjellige etter alderen, så jeg synes ikke man kan sette en fast alder på når barna bør kunne stå opp selv. Men når de er 6 år så burde man jo kunne forvente det? Jeg ville uansett stått opp sammen med barnet og laget litt mat før jeg la meg igjen.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #22 Skrevet 2. mars 2014 Våre barn på 3 og 6 ser NRK super i sengen vår til kl er ca ni. Da står vi opp alle. Anonymous poster hash: 46758...9ef
Mamma_til_2 Skrevet 2. mars 2014 #23 Skrevet 2. mars 2014 I helgene står 7åringen opp alene mellom 07.30 og 08.30 hun setter på tv og koser seg, er det noe kommer hun inn, 2 åringen løper ut til henne når hun våkner (kommer først i døra til oss og sier god morgen) jeg kan være heldig og få ligge ca 30 min etter dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå