Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Leier ut en kjellerleilighet. Leieboer oppdaget ved flytting at noen vinduer på soverommet var svart av sopp. Flere vinduer må byttes. Dette blir veldig dyrt, da vinduene som må byttes er dyre! Depositumet dekker ikke kostnadene, dessuten mener leieboeren at de ikke skal erstatte det... Jeg mener at ventilasjonsannleggeti huset er så pass bra at dette ikke ikke hadde skjedd om ikke leieboer hadde passet på.. Og så er det litt rart det ikke ble oppdaget før. Hvem har rett her? Anonymous poster hash: 1ae90...060
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Leieboer har rett. Det er deres ansvar å dekke dette, og depositumet skal selvfølgelig ikke brukes. Anonymous poster hash: d763c...e6a
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Dere skal selvfølgelig betale. Ventilasjonen er tydeligvis ikke bra nok. Anonymous poster hash: e6bc9...9f5
HvittHus Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Ved normal ventilasjon blir det ikke svartsopp i vinduene, så dette går på deres regning.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Ved normal ventilasjon blir det ikke svartsopp i vinduene, så dette går på deres regning. Men hva er bra nok ventilasjon da? Hva kan ha gjort at det ble sopp? Anonymous poster hash: 1ae90...060
HvittHus Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Ved normal ventilasjon blir det ikke svartsopp i vinduene, så dette går på deres regning. Men hva er bra nok ventilasjon da? Hva kan ha gjort at det ble sopp?Anonymous poster hash: 1ae90...060 Jeg hadde en periode fem barn, mann og tre bikkjer boende med dertil hørende klesvask. Har aldri hatt antydning til svartsopp. Men her er huset godt ventilert.Hva som har skjedd hos dere blir jo bare gjetning, men ved vask og tørk av klær, dusj og matlaging dannes det mye damp/fuktighet, og er det da ikke god nok gjennomstrømming av luft, kan det begynne å danne seg sopp. Men er det sikkert at vinduene må skiftes helt?
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Det er dere som er ansvarlige for dette og må ta kostnadene. Dessverre.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Ved normal ventilasjon blir det ikke svartsopp i vinduene, så dette går på deres regning.Men hva er bra nok ventilasjon da? Hva kan ha gjort at det ble sopp?Anonymous poster hash: 1ae90...060 Jeg hadde en periode fem barn, mann og tre bikkjer boende med dertil hørende klesvask. Har aldri hatt antydning til svartsopp. Men her er huset godt ventilert.Hva som har skjedd hos dere blir jo bare gjetning, men ved vask og tørk av klær, dusj og matlaging dannes det mye damp/fuktighet, og er det da ikke god nok gjennomstrømming av luft, kan det begynne å danne seg sopp. Men er det sikkert at vinduene må skiftes helt? Det er helt sikkert at de må skiftes ja! Men de har jo luftet, ser ofte vinduene deres er åpne! Kan dette gå på forsikring da? Anonymous poster hash: 1ae90...060
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Her var det antydning til sopp, men det var tydligvis leieboerne sin feil. Ventil i vindu var igjen, de hadde hatt det for kaldt i rommet slik at det ble dannet kondens. De fikk beskjed om å vaske med klor. Soppen forsvant. De fikk også beskjed om å ha ventiler åpne, lufte og passe på at det var varmt nok i rommet. Dersom forholdene ligger til rette, dvs ventiler, varmeovn, etc tenker jeg at bruken kan være avgjørende om det dannes sopp eller ikke. I vårt tilfelle var det iallefall ingenting i veien med vinduer eller rommet, men bruken som gjorde at det var dannet sopp. Nå, med riktig bruk, er vinduene fine. Anonymous poster hash: 75186...3da
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Her var det antydning til sopp, men det var tydligvis leieboerne sin feil. Ventil i vindu var igjen, de hadde hatt det for kaldt i rommet slik at det ble dannet kondens. De fikk beskjed om å vaske med klor. Soppen forsvant. De fikk også beskjed om å ha ventiler åpne, lufte og passe på at det var varmt nok i rommet. Dersom forholdene ligger til rette, dvs ventiler, varmeovn, etc tenker jeg at bruken kan være avgjørende om det dannes sopp eller ikke. I vårt tilfelle var det iallefall ingenting i veien med vinduer eller rommet, men bruken som gjorde at det var dannet sopp. Nå, med riktig bruk, er vinduene fine. Anonymous poster hash: 75186...3da De har brukt ovn på rommet. Det har vært godt og varmt de gangene jeg har vert der inne. De lufter ofte ut. Æsj... Skjønner ikke hvorfor det har blitt sopp! Så det blir jeg som må betale? Anonymous poster hash: 1ae90...060
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 Hører med til å eie et hus. Ja, skjønner det. Må bare være helt sikker.. Så selv om det KAN være deres feil, må jeg betale? Anonymous poster hash: 1ae90...060
Gjest Antarctica Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Normal slitasje er ikke noens "feil". De har ikke slått sund noe, det er ingen direkte årsakssammenheng i at de har gjort det eller det og dermed påført huset sopp.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 Normal slitasje er ikke noens "feil". De har ikke slått sund noe, det er ingen direkte årsakssammenheng i at de har gjort det eller det og dermed påført huset sopp. Har det noe å si om de kunne ha oppdaget det før? Altså, de har hatt gardiner foran, og ikke oppdaget skaden før de vasket ut. Hadde de oppdaget det før hadde det ikke vert nødvendig å bytte ut vinduene! Takk for svar foresten! Beklager at jeg maser, men må bare få det inn med teskje! Anonymous poster hash: 1ae90...060
Gjest Antarctica Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Normal slitasje er ikke noens "feil". De har ikke slått sund noe, det er ingen direkte årsakssammenheng i at de har gjort det eller det og dermed påført huset sopp. Har det noe å si om de kunne ha oppdaget det før? Altså, de har hatt gardiner foran, og ikke oppdaget skaden før de vasket ut. Hadde de oppdaget det før hadde det ikke vert nødvendig å bytte ut vinduene! Takk for svar foresten! Beklager at jeg maser, men må bare få det inn med teskje! Anonymous poster hash: 1ae90...060 Nei, da tror jeg det måtte være noe de normalt skulle ha sett, f eks at vaskemaskinen er gått lekk og har laget oversvømmelse og vannskader på badet.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Normal slitasje er ikke noens "feil". De har ikke slått sund noe, det er ingen direkte årsakssammenheng i at de har gjort det eller det og dermed påført huset sopp. Har det noe å si om de kunne ha oppdaget det før? Altså, de har hatt gardiner foran, og ikke oppdaget skaden før de vasket ut. Hadde de oppdaget det før hadde det ikke vert nødvendig å bytte ut vinduene! Takk for svar foresten! Beklager at jeg maser, men må bare få det inn med teskje! Anonymous poster hash: 1ae90...060 Nei, da tror jeg det måtte være noe de normalt skulle ha sett, f eks at vaskemaskinen er gått lekk og har laget oversvømmelse og vannskader på badet. Ok, takk for svar! Anonymous poster hash: 1ae90...060
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2014 #18 Skrevet 2. mars 2014 Dersom de hadde tetett ventilasjonslukene slik at det ble sopp, hadde saken vært en annen. MEN de burde ha sagt fra før. Spørsmålet er imidlertid om det er tilstrekkelig til å holde dem delvis ansvarlig. Det tviler jeg sterkt på Anonymous poster hash: 3a14b...ef3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå