Gå til innhold

Hvilken yrkeslinje burde jeg satse på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjernen min er tydeligvis ikke skapt for å brukes. Har aldri fått til å lære noe på skolebenken.

Må få fullført videregående så jeg kan få meg jobb. Men hva burde jeg satse på?

Noe som har mer praksis enn teori på skolen, gjør det lett å finne jobb etter endt skolegang og gir meg en arbeidstid som passer med barnehagetidene.

Er flink praktisk sett, tåler skitt på fingrene og har absolutt ikke noe imot ensformig arbeid. Liker å jobbe selvstendig uten andre folk rundt meg hele tiden, men det er vel kanskje vanskelig å få til?

Anonymous poster hash: b5474...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen jobber du har hatt som har inspirert deg, hvor du har tenkt at dette var gøy, utfordrende, spennende? Kanskje ikke hele jobben, men aspekter av den?

Skrevet

Her er en interessetest som kan være veiledende for hvilken retning du kanskje bør gå for: 

https://www.nav.no/Arbeid/Yrker+og+utdanning/Veiledning+p%C3%A5+internett

Men den er veiledende da, sier bare noe om dine interesser og styrker. Så kan du lese litt om ulike retninger etterpå. Og du kan ta kontakt med NAV som kan kjøre en større test/kartlegging (husker ikke nå hva den heter) som gir et mer spesifikt svar. Og da får du jo også snakket med noen om hvilke yrker som kan passe utfra andre behov som det du nevner med arbeidstid og slikt. 

Skrevet

Alle linjene på VGS har mye mer teori enn praksis det første året, og så mer likt (litt avhengig av linje) det andre året. Deretter følger vanligvis to år i lære, men igjen er det litt avhengig av linje.

Det hadde jo vært enklere å veilede om du sa ne om interessene dine. Vil bli elektriker, tømrer, frisør, snekrer, maler...? Du må jo ha noen form for formening om hva du liker og hva som kan passe til deg?

Ellers så var min første tanke at du kanskje kan ha en uoppdaget lærevanske som for eksempel ADD. Har du vurdert å la deg utrede for å finne ut hva som gjør at du synes det er så vanskelig for deg å lære ting? Hva er det du sliter med? Konsentrasjon? Holde på oppmerksomheten? Organisere deg selv? Huske det du har lært?

Anonymous poster hash: beadb...7bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...