Gå til innhold

Å være på tur sammen, og dele på alt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå virker jeg sikkert kjip, noe jeg på ingen måte er. Jeg er heller litt undrende til hvordan dere andre løser ting.

Jeg har ett barn- og annenhver helg har jeg to barn. Er et barn vi er besøkshjem for. Er alenemor.

Mine venninner har en del flere barn og vi er ofte, nesten hver helg på turer. Sist var vi 3 venninner og de har 3 og 5 barn.

Spesielt hun med 5 barn har veldig masete barn. Når vi har med kjeks ol er det som alle kan spise av, men de skal ha kakao, iste, den sorten pølsen vi har, pinnedeig, vannet våres osvosv. Moren er ikke så flink lage forskjellige ting å ha med, og det ender derfor med pølser eller brødskiver. Jg prøver variere litt med lefser, fiskeburgere osv. Koker jeg kakao er det en liten kanne, og ikke nok til 9 eller 10 barn. Moren lar dem mase.

Hvordan løse det? Er det "ok" å si at noe er forbeholdt oss, også prøve ta det opp med moren?

En annen ting er jo det økonomiske aspektet. Siden vi både går på fjellet og ellers lange turer må vi ha med mat, og ofte er dette middagen lørdagen eller søndagen.

Anonymous poster hash: d2941...4d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si ifra til barna at du har kokt kakao kun til dere, at det dessverre blir altfor tungt å bære så mye kakao til alle. Og sleng på at "Dere kan jo spørre mamma om hun vil koke til dere neste gang vi skal på tur?" sagt med et smil. :)

Same med maten. Om de hadde mast ang pølser og lefser og alt det der, hadde jeg rett og slett sagt ifra at dette var vår mat, dere har deres mat.

Kjeks og sånt deles selvsagt. :)

Anonymous poster hash: 5df37...09b
Skrevet

Jeg hadde nok også gitt beskjed til barna om de må spørre mamma om de kan få til neste gang. Da maser de på henne og ikke på deg.

Synes ikke du skal dele det du har kjøpt, tilberedt og båret opp til dine barn. Det er jo deres mat.

Skrevet

Enig med de andre her. 

Skrevet

Enig med de over, moren til de andre barna bør jo skjønne at de ikke skal mase til seg dine barns kakao... eller middag for den saks skyld.

Anonymous poster hash: 4773a...b92

Skrevet

Lag avtaler. 

Dere tar med kakao og litt snacks, mens hun tar med mat.

Neste tur gjør dere motsatt. 

Sånn gjør vi det ofte når vi er på tur. 

Anonymous poster hash: 25cd8...086
Skrevet

Lag avtaler.

Dere tar med kakao og litt snacks, mens hun tar med mat.

Neste tur gjør dere motsatt.

Sånn gjør vi det ofte når vi er på tur.

Anonymous poster hash: 25cd8...086

Da må vi gjøre det alle sammen, og sist var vi 10 barn og 3 voksne. Jeg kan ikke ta med middag til alle de:/ Forslaget er veldig bra, men det blir en altfor skjev fordeling.

Skrevet

Enkleste er at alle har med til seg selv, og at man konsekvent sier at man bare har med nok til seg selv.

Skrevet

Enig med Valkyrien. Alle tar med til sine egne. Si til barna når de maser neste gang at dette er bare nok til dine barn. "Din mamma har tatt med xxx til dere, og det er det dere skal spise. Jeg tok med yyy til oss, og det skal mine barn og jeg spise." Fortsetter de å mase,k an du slenge på noe om at da får de be mamma lage yyy og ta med neste gang.

Skrevet

Jeg hadde avtalt med mødrene at denne gangen tar vi med det og det, alle sørger for sine. Ingen kan forvente at du skal ha mat og drikke til 10 barn!

Anonymous poster hash: 3d28c...6cf

Skrevet

Mulig jeg er helt rar her, men snakker dere ikke med venninnene deres? Jeg har ikke så veldig mange venninner, men de jeg har kan jeg snakke med alt mulig om. Dersom det er noe jeg synes er problematisk med dem eller barna deres så tar jeg det opp med dem. Og det samme omvendt. Alt på en pen og ordentlig måte så klart. Så jeg for min del skjønner ikke helt hvorfor du bare ikke kan snakke med venninnene dine om dette. Si i fra om at du opplever det som problematisk og ubehagelig at du må si nei til deres barn fordi du naturlig nok ikke har nok, og kanskje dere kan avtale hvilken type mat dere skal ha med neste gang. Når jeg er på tur med venninner så avtaler vi ofte på forhånd nettopp for å slippe slike situasjoner som du beskriver. F.eks. er vi enig i om vi skal ha med kakao eller saft, eller bare vann, om de skal få kjeks eller ikke osv. Alle tar med til sine barn så klart, men alle har med noenlunde like ting.

Anonymous poster hash: aea1b...ee1
Skrevet

Beklager at jeg går off topic, men HI; alenemamma og besøkshjem? Jeg er imponert!

Anonymous poster hash: 3c421...e8e

Skrevet

Lag maten som separate matpakker; en til deg og en til barnet ditt. Det går også ann å ha hver sin lille termos. Barn ha vanligvis veldig gode begreper om hva som er mitt/ditt, men når noe kan deles med noen og ikke noen andre blir det mer "komplisert".

Når det er sagt; det er jo hyggelig å ta med noe beregnet på alle en gang i mellom. Enten det er pinnebrøddeig eller en stor sjokoladeplate...

Anonymous poster hash: d3bc7...a71
Skrevet

Takk for svar:-)

Selvfølgelig; pinnedeig er ikke noe problem å dele. Vet at ikke de andre tar med så lager som regel en stor posjon.

Jo, jeg snakker med mine venninner men syns akkurat dette er litt vanskelig. Vi er f.eks enig om at på en gitt tur lager vi bål og tar middagen. Hvis de ønsker ha pølse til middag kan jeg jo ike foreslå at de skal ha noe annet siden de maser på oss. Mitt barn- og det ekstra barnet jeg bruker ha med liker ikke pølser så godt, så å ha lik mat for alle funker dårlig. Jeg syns vel også det er en løsning som blir feil.

Vi har ofte fiskeburgere med, og gutta spiser ofte to. Jeg kan ikke dra på nesten 30 burgere for at alle skal få spist seg mette;-)

Jeg har forøvrig sagt noen ganger at vi ikke har med mer enn vi trenger, men likevel maser de neste gang igjen , og moren tar ikke hintet.

Jeg må nok snakke med henne, men jeg blir vel mest frustrert over at hun ikke gjør noe uoppdordret.

Vi deler alltid på snacks. Har bestandig med druer, rosiner, kjeks, sjokolade, eller noe annet som alle spiser av. På det området bidrar heller ikke moren, og det er klart at det merkes når vi som er så få kjøper til alle.

Skrevet

Beklager at jeg går off topic, men HI; alenemamma og besøkshjem? Jeg er imponert!

Anonymous poster hash: 3c421...e8e

Takk, det var hyggelig:-)

For vår del har det å bli kjent med gutten vært utrolig koselig, og siden barnet mitt er alenebarn setter vi begge veldig pris på å ha han her. Han er ofte med på ting og skal være med på ferie i sommer også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...