Gå til innhold

Jobb uten å ha utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min historie

Ble mobbet gjennom hele grunnskolen, og var så langt nede at jeg ikke klarte å ta vgs. Prøvde, men klarte ikke å fullføre pga. stort fravær.

Foreldrene mine levde i et ustabilt forhold, og hadde nok med sitt.

Så møtte jeg samboeren min, en snill mann som tok seg under sine vinger. Vi stiftet familie, og jeg hadde ansvar for 3 barn, hus og hjem.

Med kjærlighet fra mann og barn, ble jeg tryggere og oppdaget at det jo var mange hyggelige mennesker der ute. Selvtilliten ble bedre, og jeg hører ofte at jeg er en flink mor.

Men nå føler jeg for å ta et skritt videre, og vil gjerne ut i arbeidslivet.

Men er det noen som trenger en dame på 35, uten skole og arbeidserfaring?

Vil helst ikke på skolen igjen, da jeg er redd for at alt det vonde kommer tilbake da.

Anonymous poster hash: 40423...8e6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehageassistent kanskje?

En deltidsstilling i butikk kunne også kanskje være noe?

Anonymous poster hash: 36d0a...8cc
Skrevet

De fleste jobber har fullført viderehående skole som minstekrav. Hva med å ta det på voksenopplæring?

Anonymous poster hash: 33b9e...48f
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med kommunen jeg! (ofte via nav, men det spørs hvor du bor). Si det som det er og se om du kan få arbeidstrening. Altså mulighet for å prøve deg ut litt og dermed få en attest.

Du kan jo også vurdere litt skolegang for å komme ordentlig i gang.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 79a1f...09e
Skrevet

Har du selv noen tanker om hva du kan ha lyst til å gjøre da? :-)

Skrevet

Er ingen voksenopplæring her. Kan man ta en fullverdig utdannelse på nett?

Mest av alt ville jeg jobbet på ungdomshjem, men da er det jo lang utdanning. Og jeg mangler jo vgs. Føler at jeg er for gammel, og vet ikke om jeg hadde klart det heller.

Vet ikke ellers. Der hvor det er mulig å få jobb. Noen forslag, eller tror dere det er helt håpløst?

Skrevet

Du kan ta alle fag som privatist dersom du ønsker det. Det krever jo at du leser og jobber en del hjemme, men det er kanskje ikke noe problem? Å melde seg opp som privatist kan du gjøre ved omtrent alle VGS-skoler.

Ellers så er det jo bare til å følge litt med på ledige stillinger. Du trenger ikke utdanning for å jobbe i butikk, renhold, barnehageassistent osv.

Anonymous poster hash: 5eb82...727
Skrevet

Har stor tru på at du klare da!

Tenk på ka du har mest lyst te jobba med og tenk på ka arbeidsplasser som finns rundtom der du bur. Viktigste og vanskeligste er å komme i gang. Arbeidserfaringa du får frå nå av vil og ha nåke å sei for muligheten til å få jobben du drømmer om seinare :-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 26c4a...f5c

Skrevet

Jeg ville kontaktet NAV og spurt om de kunne hjelpe deg med veiledning for å komme i jobb hvis du ikke får respons på jobbsøknader.

Ellers; når du ikke har vært i arbeid den siste tiden ville jeg troppet opp personlig for å søke om jobb, da ser de at det er litt "tak i deg", og de får hilst på deg før de tar en besluttning.

Anonymous poster hash: ee28c...7a8
Skrevet

Takk alle sammen :) Tror også det er best å møte opp personlig. Har hørt at det er en del butikker og barnehager som foretrekker voksne. Er det mulighet for meg å få jobb på eldresenter eller som kjøkkenassistent? Eller som stuepike?

Skrevet

Det å ta kontakt med NAV er et godt råd.

Hvis du velger å å for utdanning faller du så vidt jeg kan forstå inn under voksenretten, dvs at du har rett på gratis videregående opplæring. Hvis det ikke finnes opplæringsplass som gir voksenopplæring i nærheten vil jeg tro du kan få opplæring på nett, mulig du kan få det uansett.(Jeg tok studiekompetanse som voksen, via voksenretten.Jeg gikk på skole, i egen klasse for voksenopplæring, men tok et av fagene på nett i stede. Da betalte fylket for nettkurs, også tok jeg eksamen som privatist i det faget).

Jeg tror du kan ta studiekompetanse etter 53/5 regelen. I så fall trenger du fem seks(matte, norsk, engelsk, samfunnslære, naturfag og nyere historie), og det er fult mulig å gjøre det i løpet av et år. Kravet for studiekompetanse 23/5 regelen er at du skal ha disse fem fagene, du skal være minst 23 år, og ha minst fem års arbeidserfaring. Jeg tror omsorg for egne barn kan telle som arbeidserfaring, i så fall bør du jo være innafor. Dette undersøker du hos opplæringskontoret i det fylket du bor i.

Hvis du tar studiekompetanse på et år kan du ta en treårig høyskoleutdannelse, eks vernepleier eller barnevernspedagog, og dermed i løpet av fire år bli godt utdannet til å jobbe på et ungdomshjem. 

Er det noen ungdomshjem i nærheten av der du bor? Det kan hende de tar inn assistenter. I så fall jobber assistenten under ledelse av de som har utdannelse. Det er nok vanskelig å få en sånn jobb fast, men hvis du tilbyr deg å ta ekstravakter og kan stille på kort varsel så kan du kanskje få prøvd deg litt. Gjør du en god jobb vil du da også få flere vakter på sikt. Eller kanskje du kan få en avtale om arbeidspraksis via NAV? Da kommer du på jobb som en ekstra ressurs, ikke i stede for, men i tillegg til de som allerede jobber der. Du fortsetter å få eventuelle stønader du har fra nav, og får ikke lønn fra arbeidsplassen. På den måten kan de ta deg inn uten risiko, du får prøvd deg og får litt arbeidspraksis. Igjen ville jeg ikke hatt så store håp om en fast jobb i enden av en praksisperiode, men det er ikke uvanlig at de som har hatt praksisplass senere blir brukt som tillkallingsvikarer ved sykdom. 

Anonymous poster hash: 2e4f6...b2e
Skrevet

Takk alle sammen :) Tror også det er best å møte opp personlig. Har hørt at det er en del butikker og barnehager som foretrekker voksne. Er det mulighet for meg å få jobb på eldresenter eller som kjøkkenassistent? Eller som stuepike?

Ser du snakker om ungdomshjem, går ut i fra at du da tenker på institusjon? Jeg jobber på en, og vi er glade for alle tilkallingsvikarer vi får. Vi har folk med ingen utdanning og de som har bachelor på tilkalling. Kontakt (mail) de(t) i nærheten av deg og hør. Institusjoner sliter ofte med sykmeldinger, og dette er svært sårbart ved f.eks langturnus....

Anonymous poster hash: 12f56...709

Skrevet

Nå er du voksen, nå har du funnet deg selv og nå er du sterk. 

Nå vil det ikke være problem for deg å ta videregående utdanning, eller høyere også, hvis du vil det. 

Jeg er overbevist om at du nok er et mye sterkere menneske i dag, enn hva du var da du etter alder skulle begynt på vgs. 

Anonymous poster hash: be906...6bd
Skrevet

Meld deg på kurs via nav.

Eller, spør veilederen din om du har mulighet for å få en praksisperiode. ALtså at nav betaler lønna di, slik at du leies ut "gratis" til en bedrift. 
Ta kontakt med bedrifter du ønsker å jobbe i, og fortell at du vil gi dem muligheten til å benytte seg av deg, helt gratis. 
Da skal jo dette helst ende i en fast stilling, men om du får 3 mnd praksis, så kan de ha deg på 3 mnd GRATIS opplæring. Og det er viktigere med god opplæring innen bedriften (nå tenker jeg på kontor-medarbeider, resepsjonist etc) enn at du absolutt må ha vgs!

Jeg er nå i en fantastisk jobb, takket være jobbkurs via nav. Gikk 3 uekr på kurset (egentlig 10 uker teori og 8 uker praksis) før jeg fikk meg praksisplass.
Jeg har null skolegang

Skrevet

Det er mange typer arbeid du kan ta selv om det finnes utdanninger på området. Du kan jobbe i butikk eller på lager, du kan bli konduktør eller trikkefører. Det finnes fortsatt en del fabrikkarbeid for dem uten utdanning og det meste av arbeid i jordbruket burde gå bra. Du kan jobbe med postombæring og sortering, være dagmamma, vaske og dra på fiske.

Anonymous poster hash: 28531...44e

Skrevet

Er i samme situasjon selv, bare at jeg er 24 år. Ikke fullført videregående og ingen jobb. Føler meg som et svakt menneske som lar fortiden ødelegge alt. Har dessverre utviklet en angst for ungdommer og unge opp til ca 5 år eldre enn meg. Føler de må være voksne i forhold til meg for å ikke være i fare for å bli mobbet eller fryst ut.

Anonymous poster hash: 42ed6...a70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...