Gå til innhold

Ammeutfordringer med nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på fire uker. Hun er frisk og rask og har siden fødsel vært ganske flink til å suge på puppen, bortsett fra at hun innimellom "klikker" ved puppen. Da stresser hun veldig, fekter med armer og ben og hylskriker. Noen tips om hva dette kan skyldes? Dette skjer på ulike tidspunkt på døgnet, og kan skje både etter at hun har diet en stund og når jeg først prøver å legge henne til.

Jeg tror jeg har nok melk, men det er vanskelig å si sikkert siden jeg ikke har noen aning om hvor mye babyen drikker. Her om dagen fikk jeg imidlertid håndpumpet 120 ml på ca. en halvtime, og det er vel et godt tegn? (Dette var riktignok etter at jeg ikke hadde ammet skikkelig på ca. fire timer).

Et annet problem vi har er at babyen vil ha pupp hele døgnet. Dette er ingen overdrivelse, og dagene består i hovedsak av amming. Hun sover bare korte lurer på maks en halvtime, og dersom hun ikke dier når hun er våken, bare gråter hun. Er dette normalt, og i så fall når pleier det å gå lenger tid mellom måltidene?

Da jeg kom hjem fra sykehuset, ble jeg nærmest presset til å gi noen flasker mme til babyen om dagen siden svigermor mente at jeg ikke hadde nok melk eller at melken var av for dårlig kvalitet. Dette mente hun siden babyen alltid virker sulten og vil henge i puppen hele dagen. Når babyen får mme virker hun mye mer fornøyd og hun kan sove i mange timer i strekk. Er dette et tegn på at min morsmelk ikke er god nok?

Pga av at babyen frem til nå har fått flaske noen ganger om dagen har hun blitt mye dårligere til å suge på puppen. Jeg skal diskutere problemstillingen med helsesøster til uka, men jeg har nærmest bestemt meg for å slutte å gi erstatning siden jeg selv tror jeg har nok melk. Har noen erfaring med å plutselig slutte å gi mme? Jeg håper at hun etter hvert skal bli god til å suge på puppen igjen etter en stund.

Anonymous poster hash: 2eb02...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble et langt innlegg dette her, men håper noen har innspill.

HI

Skrevet

Slutt med flaske, tilby bryst hver gang hun etterspør det, amm hele døgnet og drit i klokka! Nyfødte har en tanke i hodet, og det er å øke melkeproduksjonen. Da blir det til at man sitter med puppen ute da. Br svigermor dra til et sted solen aldri skinner, og fortell henne at alt hun sier er utdatert dritt!

Anonymous poster hash: 01bb2...4d4

Skrevet

Det høres ut som hun et trett. Min gutt på 2 mnd "klikker" også hvis jeg tilbyr han pupp når han er trett.

Skrevet

Kavring ser du ofte når de er trøtte. Amming hver time eller oftere er heller ikke uvanlig. Min er 7 uker og ammes ofte! Jeg ville også kuttet mme.

Skrevet

Hva passer best for dere?

Jeg tenker, ikke stress! Hvis alt er mye roligere både for mor og barn med erstatning, så bruk erstatning.

Ikke amm for en hver pris, da blir du utslitt og du får en kavete nyfødt tid hvor man ikke får nyter noe som helst.

Jeg strevet meg i hjel med amming med først og det tok 3mnd før det gikk seg til. Aldri igjen! Det har jeg vært helt klar på. Det fikk bedre med nr 2 og 3

Anonymous poster hash: 1e714...098

Skrevet

Kavingen kan bety at hun er trøtt. Og ikke hør på svigemor. Hun vet ikke hva hun snakker om. Hadde også en baby som hang i puppen hele døgnet. Og jeg hadde masse melk, og bra var den også. Fløte ifølge helsesøster :fnise: ) Så har ingen sammenheng. Og om du skulle hatt lite melk så får du ikke opp melkeproduksjonen ved å gi flaske. 

Husk at i den generasjonen din svigermor tilhører ammet de kun 3-4 time. 

Skrevet

Hva passer best for dere?

Jeg tenker, ikke stress! Hvis alt er mye roligere både for mor og barn med erstatning, så bruk erstatning.

Ikke amm for en hver pris, da blir du utslitt og du får en kavete nyfødt tid hvor man ikke får nyter noe som helst.

Jeg strevet meg i hjel med amming med først og det tok 3mnd før det gikk seg til. Aldri igjen! Det har jeg vært helt klar på. Det fikk bedre med nr 2 og 3

Anonymous poster hash: 1e714...098

Høres ikke ut som hi har store problemer med ammingen da.

Skrevet

Hos meg kaver hun og gråter om hun må rape. Da tar jeg henne opp til rapen kommer så får hun puppe videre igjen. Noen ganger er det fordi hun er trøtt også men da sovner hun mens jeg har henne på skulderen for å få opp rapen :-)

Skrevet

Takker for svar.

Men er det at hun sover godt og lenge på mme og at hun ser ut til å være veldig fornøyd etter en flaske et tegn på at min melk ikke er god nok? Det virker jo som hun aldri blir mett på morsmelk...

HI

Skrevet

Prøv å kutt mme til du får snakket med helsesøster. Dette kan øke din produksjon.

Kan hende du er som min mor, mye melk, men den var "ekstra lett". Så baby var konstant sulten.

Ikke stress og ta det med ro. Nyt babyen og ikke hør på bedrevitende svigermødre.

Lykke til

Anonymous poster hash: 08d55...047

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...