Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Noen her som har det? Kom barnet under fart, eller stoppet de? Var du stroppet fast på ryggen? Finn pappan være med i ambulansen? Jeg er livredd for transportfødsel.. problemet er at min neste fødsel vil gå så fort at jeg mest sansynlig vis ikke rekker frem i tide:/ pga avstand og rask fødsel sist har jeg fått vite av jm at jeg garantert blir sendt inn i ambulanse denne gangen, men jeg gruer meg sånn:( Anonymous poster hash: f6405...86b
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 De stopper ambulansen slik at du får føde mest mulig som du ønsker. Barnefar får komme inn når den stopper men utover det må han kjøre etter. Jeg måtte reise med ambulanse og jordmor var sikker på at jeg kom til å føde i bilen. Vi rakk faktisk akkurat frem i tide til sykehuset. Anonymous poster hash: e7ce7...e9c
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Ambulansen stopper, og du er ikke stoppet fast. Om pappa får være med avhenger av plass, ofte er det ikke plass til pappa. Anonymous poster hash: 31795...09c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Noen her som har det? Kom barnet under fart, eller stoppet de? Var du stroppet fast på ryggen? Finn pappan være med i ambulansen? Jeg er livredd for transportfødsel.. problemet er at min neste fødsel vil gå så fort at jeg mest sansynlig vis ikke rekker frem i tide:/ pga avstand og rask fødsel sist har jeg fått vite av jm at jeg garantert blir sendt inn i ambulanse denne gangen, men jeg gruer meg sånn:( Anonymous poster hash: f6405...86b Får virkelig ikke håpe du får styrtfødsel, krysser fingre og tær for deg Om det er en trøst så har jeg født 4 barn. 3 brukte jeg 12 timer på, og en var ute på 50 minutter. Så selv om du hadde en rask fødsel sist så MÅ det ikke bety at det skjer igjen... Bare for å muntre deg opp litt Men naboen opplevde å føde i sykebilen. Det var 2 ambulansepersonell inne i ambulansen med moren, far og sjåfør satt foran. Hun hadde ikke vært fastspent, men lå som vanlig (med ryggen hevet), og de sto på en busslomme.. Lykke til med forestående, HÅÅÅPER virkelig dere rekker frem til sykehuset Anonymous poster hash: 85890...bb5
Von Hertelhofen Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Hei, en liten digresjon her. Jeg hadde styrtfødsel sist, og fødte hjemme. Jeg kan trygt si at det hadde vært grusomt å føde i en ambulanse, så jeg skjønner du er redd. Nå vet jeg jo ikke noe særlig om deg eller din situasjon, men har du vurdert hjemmefødsel? Det er noe jeg virkelig kunne tenkt meg dersom jeg blir gravid igjen.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 http://mobil.hardanger-folkeblad.no/hfnyheiter/article7195613.ece Å føde i Ambulanse trenger ikke å være Så gale det virker det som:) Anonymous poster hash: dd683...a65
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Hei! Jeg har tidligere kjørt ambulanse i 7 år, og tok i mot to barn i bil på disse årene. Stort sett, så når vi frem! Når vi har fødende i bil, så snur vi båra, slik at mor ligger med ansiktet fremover, og vi har litt plass til å jobbe. Må selvsagt ha belte på i fart, men vi tilstreber alltid en så god liggestilling som mulig. Har alltid hatt far med i bil. Er plass til han foran! Så har han sett fødselen i "luka", og kommet bak når barnet har kommet. Kunne altså ikke holde hånda, men var absolutt til stede, og gikk ikke glipp av noe Stopper selvfølgelig når mor presser. Lykke til! Håper du får en flott opplevelse. Glemmer aldri den ene av fødslene på en rasteplass langs E6 i Gudbrandsdalen. Da vi kom frem til sykehuset midt på natten, stod sykepleiere på vakt i mottagelsen ute med norske flagg og tok i mot. Inn trillet mamma med småttet på brystet, med verdens stolteste pappa bak med bag! Det trenger ikke være det verste som skjer deg, om du skulle føde i bil Anonymous poster hash: 4faee...3f4
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Jeg hadde vurdert hjemmefødsel om mulig. Min første fødsel brukte jeg 8 timer. Med andre brukte jeg 45 minutt. Med tredje så sa jordmor at jeg måtte ringe ambulanse med en gang jeg kjente noe. Brukte 16 timer Anonymous poster hash: 8416e...ebc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 kjenner noen som fødte i ambulanse. Hun syns ikke det var noe ille. De stoppet bilen. Det gikk jo så fort at det at hun lå i en ambulanse var det siste hun tenkte på. Jeg syns det var utrolig behagelig å kjøre ambulanse selv om jeg måtte ha belte på. Dempet belysning og faktisk godt å ligge på den båra. Rakk frem til sykehuset selv om jordmor ikke trodde det. Jordmor var med heldigvis. Når det er fødsel på gang så tenker jeg ikke så mye på omgivelsene. Vil heller føde i ambulanse enn i privatbilen. Hva gjør jeg da liksom?? Anonymous poster hash: e7ce7...e9c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Tusen takk for gode svar alle sammen. Hjemmefødsel ønsker jeg ikke pga frykt for komplikasjoner som sist:/ siden vi har nesten 3 t reisevei innkl ferge tørr jeg ikke annet enn å prøve å komme meg til sykehuset... jeg vet jeg får med meg jm i ambulansen, så er trygg sånn sett, men er fremdeles usikker og redd når det gjelder hele opplegget:/ Betryggende å lese svarene deres, så må lese de flere ganger for at de skal synke inn:p Hi Anonymous poster hash: f6405...86b
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Jeg fødte ikke i ambulanse, men dama som kom på sykehuset rett før meg fødte i ambulanseflyet. Var rask og grei fødsel, nå var hun alene uten barnefar i bildet, men da jeg fløy ambulansefly så fikk far sitte ved siden av på et sete. I ambulansebilen satt han foran og jeg syntes det var helt greit. Du får ha lykke til og håpe at du når frem Anonymous poster hash: e72b8...ee5
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Jeg fødte nr 2 i ambulanse. Vi ble møtt på veien til sykehuset fordi fødselen gikk så fort. Jeg hadde pressrier hele veien, men siden det bare var 15-20 min til sykehuset kjørte de for å rekke fram. Jordmor stod klar når vi kom til sykehuset og hun rakk akkurat inn i ambulansen i det hodet skulle til å presses ut. Mannen min satt foran mens vi kjørte, men fikk komme inn og sitte ved siden av meg når vi stoppet ved sykehuset. Jeg lå på rygg og var festet. Gikk greit, men så veldig behagelig var det ikke(under kjøringen altså). Alt gikk veldig greit og det tror jeg det hadde gjort på slutten også uten jordmor. Men hadde jeg visst at ting skulle gå så fort som de gjorde, hadde jeg blitt hjemme og født der. (Min mor var hjemme hos oss som barnevakt, hun er sykepleier og har jobbet på bla gyn i mange år så hadde hatt nødvendig assistanse for å si det slik) Anonymous poster hash: 899aa...0d7
mammantil 2 Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 Nr 2 ble styrtfødsel hos meg og livredd for at det skulle skje med nr 3 også. "Heldigvis" gikk jeg 10 dager over med han og ble satt igang. Han kom også som en rakatt😀 nå venter jeg nr 4 og er spendt på hvordan dette går. Har selv litt reisetid til sykehuset ( 1 time ) og problemet mitt er at jeg ikke kjenner jeg er i ordentlig fødsel rett før pressriene kommer. For i forveien virker det bare som maserier som jeg kan ha i uker før fødsel. Tror heller jeg ville ha føder i ambulanse enn hjemme uten folk som kan noe om dette igjen...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Jeg fødte i ambulanse og det gikk bare godt. Veien til nærmeste sykehus var strengt så vi måtte kjøre til det andre sykshuset, som er nesten 6 timer unna. Veien der var også stengt så på vei tilbake igjen for å ta båten kom babyen. Dro innom legevakten, fikk sjekket alt, og så hjem igjen. Det var en heftig natt Anonymous poster hash: e926a...35f
gresskar Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 (endret) Vi dro hjem fra sykehuset og ventet for lenge med å dra tilbake. Da måtte vi tilkalle ambulanse. De fikk meg inn i en ambulanse og så kom det en annen ambulanse med jordmor i som møtte oss. Far kjørte etter. Ambulansen stoppet da babyen kom ut. Synes ikke det å føde i ambulansen var verre enn på sykehuset. Det som var ille var å kjøre selv og kjenne at vi ikke kom til å rekke fram, da var jeg redd. Og mens vi stoppet for at ambulansen skulle finne oss. Da jeg kom i ambulansen følte jeg meg trygg. Endret 1. mars 2014 av gresskar
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Jeg fikk samme beskjed som deg da jeg skulle ha nr to. Møtte ambulansen på veien for det gikk så fort og da måtte lege undersøke meg før vi kunne kjøre videre for hvis åpningen var sånn og sånn så måtte hun være med og da kunne ikke følget mitt være med i ambulansen for det var ikke plass til flere. Jeg hadde 7 cm og 20minutter til klinikken så legen hoppet utav igjen. Vi rakk frem med 5 minutter før babyen kom. Blålys og sirene hele veien ned så vi kom fortere frem enn 20 min. Jeg ble stroppet fast men slapp belte over leggene så jeg kunne bevege meg litt. Hadd eda belte over brystet, hoftene og lårene så det var lite behagelig... Anonymous poster hash: 5cd82...818
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 I ditt tilfelle så ville jeg ha forhørt meg om mulighet for igangsetting av fødsel. Med 3 timers reisevei, inkludert ferge, raskt fødsel sist og komplikasjoner, er det godt mulig at en igangsatt fødsel vil være det tryggeste og beste. Ta det opp med lege/JM på neste kontroll. Ellers så kan jeg berolige med at jeg hadde styrtfødsel med nr 1, men bruke 14 timer med nr 2. Anonymous poster hash: f294b...5d2
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Tusen talk for svar alle sammen. Greit å lese andres erfaringer rundt dette:) Hi Anonymous poster hash: f6405...86b
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 Ja jeg ville også bedt om å bli satt i gang slik som en annen nevner. Jeg ble det med nr 3. Nr 2 var styrtfødsel og barnet var over 5 kg. Var heldigvis på sykehuset når riene begynte med nr 2 for fødselen begynte med at vannet gikk uten at riene var begynt. Jeg var på kontroll på sykehuset for å sjekke str på barnet noen uker før termin med nr 3 og da ville legen sette i gang fødselen en uke før termin for å unngå hjemmefødsel med barn på 5kg.. Nå gikk det kanskje ekstra kjapt pga jeg ble satt i gang, men fra ingen rier og til babyen var ute tok det 45 min. Var veldig glad jeg var på sykehuset da.. Vil jo tro du kanskje kan bli satt i gang også hvis du har hatt komplikasjoner før og med lang reisevei. Men det kommer vel litt an på legen en treffer på også Anonymous poster hash: 64338...ba2
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har tatt imot flere babyer på jobb i ambulansen. En veldig kjekk jobb. Tror alle mine fødende har følt seg trygge og ivaretatt. Vi stopper inn til siden når vi skjønner at babyen kommer. Den som kjører bilen kommer også bak og hjelper til. Den fødende får ligge på den måten hun føler er best. Selene tar vi av under selve fødselen når bilen står i ro. Trenger ikke å tenke på at de skal stramme akkurat da. Pappaen får være i passasjersetet og se igjennom luken. Får komme bak når fødselen er over. En stooor vaskejobb for oss etterpå, men så verdt det! Anonymous poster hash: 3c6d2...f59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå