Gå til innhold

Farmasøyter eller leger? "langsomme omdannere" (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen være så snill og forklare meg litt om "langsomme omdannere" - vil sette stor pris på det :)

Jeg lurer nemlig på om jeg er såkalt "langsom omdanner" - bør jeg få det testet?

Fant litt her:

http://tidsskriftet.no/article/636305/

Begynte å mistenke det da jeg hadde null smertelindrende effekt av Tramadol som jeg fikk på legevakten for noen måneder siden. Mistanke etter at jeg leste i felleskatalogen noen uker etterpå og så at 10 % er såkalt langsomme omdannere.

Jeg hadde null smertelindrende effekt, men fikk store bivirkniger fra noen timer etter inntak (fikk to tabletter, vet ikke dosering) samt det neste døgnet. Kvalme, oppkast, ekstrem svimmelhet, skjelvinger, hudkløe, sov veldig mye det døgnet.

Ble sendt hjem fra legevakten en time etter inntak fordi de da mente jeg ikke hadde smerter siden Tramadolen ikke virket.

Nå fikk jeg nylig noen få tabletter Nozinan tabletter for å få sove noen få netter slik at jeg fikk snudd døgnrytmen min etter at annen nødvendig medisin tatt i januar gjorde at jeg ikke fikk sove.

Jeg opplever det samme med Nozinan, så godt som ingen virkning på søvn (bortsett fra første natten), derimot flere bivirkninger som tung pust, dårlig sirkulasjon og hevelser i beina, småflekker med blødninger på et lår som kom over natten, samt en del andre jeg ikke kommer på i farta.

For mange år siden opplevde jeg det samme etter en ulykke som gjorde at jeg levde med store smerter. Hadde ingen effekt, eller kun effekt 2-3-4 dager av smertestillende. Og som regel masse bivirkninger, og gjerne også bivirkninger som ikke er vanlige.

Legene forsøkte å gi meg astmamedisin for mange år siden (har vist seg senere at jeg ikke har astma) og samme der, masse bivirkninger, og igjen bivirkninger som ikke var særlig vanlig.

Min løsning har vært å ikke bruke noen som helst medisiner, ikke en gang ibux eller paracet. Tilvenning av smertestillende skjer så raskt at skal jeg ha effekt så må jeg doble dosen hver 3. dag - og da blir jeg jo narkoman på kort tid.

Nå trenger jeg ikke smertestillende i det daglige lenger, men det bekymrer meg at jeg får så mye bivirkninger når jeg virkelig trenger medisin - og i tillegg har ingen eller svært liten effekt.

Jeg har vært slik siden jeg var liten, sjeldent reagert "normalt" på medisiner de gangene jeg har fått det.

Er under utredning for noen andre ting for tiden som i verste fall kan føre til at jeg trenger ganske tøff behandling. Håper at jeg blir friskmeldt pga andre ting som er under behandling, men trenger jeg tøffere medisinering er jeg bekymret for evt virkning/bivirkning.

Bør jeg be legen min om å sjekke om jeg er såkalt langsom omdanner?

(har time om en måned)

På forhånd takk for svar :)

Anonymous poster hash: 257e1...63c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytt* :)

Anonymous poster hash: 46a79...9ae
Skrevet

Ja, få det tester. Det gjelder visst noen prosent av befolkningen, og jeg har lest medisinske artikler som anbefaler at det tas tester ved mistanke om slikt, men det gjøres sjelden likevel av økonomiske grunner.

Anonymous poster hash: f425b...566
Skrevet

Ja, få det tester. Det gjelder visst noen prosent av befolkningen, og jeg har lest medisinske artikler som anbefaler at det tas tester ved mistanke om slikt, men det gjøres sjelden likevel av økonomiske grunner.

Anonymous poster hash: f425b...566

Takk for svar :)

Vet du hva det kalles på engelsk slik at jeg kan lese litt mer om det selv før jeg skal til legen?

HI

Anonymous poster hash: 46a79...9ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...