Gå til innhold

noen som har blitt utredet i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor henvender jeg meg? Tror jeg har asperger.. vet ikke om det er noen vits i å bli utredet.. det vil jo ikke utløse noen rettigheter men snarere være en ulempe å ha i "mine papirer" men jeg ser for meg at en slik diagnose vil kunne gi meg en etterlengtet ro.. jeg har alltid følt meg annerledes og har søkt mot flere ulike forklaringer. Jeg har tidvis blitt syk av denne søkenen.. psykisk syk altså.. lurer på om jeg burde gått for en utredning altså..

Anonymous poster hash: 3de52...85b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor henvender jeg meg? Tror jeg har asperger.. vet ikke om det er noen vits i å bli utredet.. det vil jo ikke utløse noen rettigheter men snarere være en ulempe å ha i "mine papirer" men jeg ser for meg at en slik diagnose vil kunne gi meg en etterlengtet ro.. jeg har alltid følt meg annerledes og har søkt mot flere ulike forklaringer. Jeg har tidvis blitt syk av denne søkenen.. psykisk syk altså.. lurer på om jeg burde gått for en utredning altså..

Anonymous poster hash: 3de52...85b

Søk opp forumet Bokstavbarna. Der er det flere som har blitt utredet og har fått diagnose i voksen alder.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6f987...d9e

Skrevet

Snakk med fastlegen din som kan henvise deg enten til DPS eller muligens til habiliteringstjenesten. Begge steder utreder, så vidt jeg vet.

Anonymous poster hash: 6f987...d9e
Skrevet

Hei,jeg gikk til månedlige polikliniske samtaler ved psyk.avd. ved Levanger Sykehus fra sommeren 2003 til høsten 2004. Alle de samtalene var forgjeves,de fokuserte kun på hvordan jeg taklet problemer,hvorfor eg aldri har klart å holde på en arbeids-skoleplass.Og de fokuserte meget på mitt høye alkoholforbruk fra jeg var 12 til nesten 40år.

I mange år var forbruket mitt en pk.tobakk pr døgn og 1,5-2 flasker Vodka,samt øl/vin i tillegg.Men psyk.avd.ville ikke høre min begrunnelse for livsførselen.De "ga" meg opp og ga meg noen timer hos en spesial psykolog innen Asperger og autisme.Etter to korte samtaler stilte han diagnosen,jeg fikk uføretrygd,samt 100 15mg Sobril utlevert hver måned.

Behovet for alkohol forsvant,jeg kan ennå ta meg en fest nå og da.Men det er sjelden!

Nevnte kanskje mye uvesentlig,men jeg måtte virkelig stå på hardt for å overbevise helsevesenet om at det var noe galt fatt oppe i hodet mitt.De fleste må jo kjempe for å bli kvitt legenes stempel om at det er noe galt fatt med hodet.Jeg presiserer alltid at det er reaksjonsmåten og synet på verden som er problemet for oss med Asperger. Intelligensen blir ikke nedsatt pga Asp.Syndrom,heller tvert i mot.Sjelden jeg møter mennesker som matcher mitt nivå.Høres vel arrogant ut,men det er ikke slik ment altså.Jeg er bare så lei av at når jeg sier at jeg har det syndromet,så sier/spør folk: å ja,da skjønner  jeg hva du mener.Du har en lettere/verre grad av Downs Syndrom.

De to lidelsene kan IKKE sammenlignes,noe folk heldigvis er blitt mere opplyst om.Jeg mener ikke noe galt om/med de som har Downs,jeg vil bare at folk skal skjønne hva slike lidelser medfører for folk.

Jeg har hatt ett fantastisk liv,ruset meg på sosialens bekostning og av og til fått mere utbetalt enn jeg har greid å bruke opp alene,aldri trengt å jobbe og slite.Poenget mitt er at jeg har hatt ett bra liv,men det hadde ikke mine nærmeste,de følte at de ikke strakk til og at det var deres feil at jeg valgte ruslivet.

Avslutter med at alle som tror/føler at de lider av noe som kan virke diffust,så stå på!! Krev å få en utredning av en spesial psykolog innen autisme.

Lykke til alle som sliter,uansett hva det er.Psykisk,fysisk,økonomisk,politisk eller noe annet.Ha en fin 2014 :)

Skrevet

Ikke helt det samme, men mamma og hennes søsken fikk ad/hd diagnose som godt voksne. Da falt mange brikker på plass! Det er sikkert mulig å få dette utredet også :)

Anonymous poster hash: 43433...0c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...