Gå til innhold

Korleis få kontroll på guttene i samling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ha prøvd meg litt i barnehagen i praksis, gikk fint bortsett fra den dagen disse 5års gamle guttene begynte å tulle, de svarte bæsj når jeg spurte om været osv.

Jeg ga advarsel, skulle jeg sette dem ut med en gang?

Det endte at måtte en av dem ut i gangen til slutt,

men følte meg ekkelt lenge etterpå.

Er jeg for snill?  Må man være veldig streng?

Passer jeg til denne jobben?

Ser at de faste ansatte greier det veldig bra

Hadde for lite øvelse med den store gruppa, mest med mindre

Føler meg fortsatt lei i to dager nå pga dette..

noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unger i den aldren tester ut alle som er nye! Jeg tenker det er viktig at du er bestemt og konsekvent (i samråd med de andre på avdelingen) slik at guttene har ordentlig respekt for deg. Jeg mener vel stort sett at man bør være flere voksne med på samling. En som har samlinga, og en som ordner/passer på barna!

Skrevet

Også må du ikke gi deg og tenke at du er uegnet for det om det er litt kaos- det handler om å øve, prøve og feile, finne ut hva som funker og ikke, og dette tar år! Og de som har vært i "gamet" i 20 år vil også oppleve å ha en samling som plutselig ikke fenger så bra man hadde trodd- ikke vær så streng mot deg selv, og prøv å slappe av, barna blir stresset når du er stresset;-))

Skrevet

Snakk med de andre voksne i bhg :)

Det er ikke noe hokus pokus, men sikkert lurt å reagere likt som de andre voksne :)

(Og det er jo vanskelig å vite hva de gjør før man har spurt, hvis man ikke er med i samlingen hver dag). Noen barn liker å teste, og det som for noen voksne kan roes ned igjen på to sekunder kan andre fyre opp.

Får du vite rutinene ved den slags oppførsel, så klarer du deg fint :)

Og, siden du blir lei deg tenker jeg at du helt sikkert passer utmerket til jobben! Hadde vært verre hvis du ikke brydde deg i det hele tatt :)

Skrevet

Takk for svar og råd! Jeg fikk tilbud om en ny samling, hadde 5 samlinger før det med en liten gruppe på 7 barn i lag med en annen voksen, men ikke med hele gruppa på 20

Jeg tok utfordringen, snakket med førskolelæreren, andre ansatte, tok med meg  råd fra denne tråden at jeg skulle ikke være alene i samling. Jeg ba førskolelæreren hjelpe meg å holde orden.

Jeg var godt forberedt og brukte tema som jeg har jobbet i flere uker med en liten gruppe.

Jeg begynte og avsluttet med å spille gitar som var gøy

Det gikk veldig bra!

Det var sang med gitar, dramatisering av eventyr, og mange sanger med gitar til slitt med noen sangleker.

Jeg brukte øyekontakt og den regelen hvis noen vil si noe , må rekke opp handa

Helt til slutt , da mange gikk å kle på seg, og jeg ble alene igjen, ble litt tull igjen, da hjalp førskolelæreren meg litt...

en assistent sa til meg at de bruker å diskutere hvert enkelt barn på møter, man må kjenne barna litt.

Jeg plasserte  barna slik at de som tuller skulle ikke sitte i lag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...