Gå til innhold

11 mnd på tå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 11 mnd og går nesten bare på tærne på høyre foten. Hva kan man gjøre for å få han til å tråkke med hele foten? Hadde det ikke vært får tågåingen tror jeg han hadde gått helt på egenhånd nå.

Anonymous poster hash: 8881f...737

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var begge mine, den ene til over to år. Det rettet seg selv.

Skrevet

Oi, har du fått fysioterapeut til å se på det? Det er ikke bra å gå på tå.

Anonymous poster hash: 804da...9a3

Skrevet

Løp på tå fra 11 måneder ca. 14 måneder løp han normalt. Fikk aldri noen kommentar på det. Trudde det var vanlig?

Anonymous poster hash: 66f3a...b9f
Skrevet

Det kan rette seg helt av seg selv, men det er slett ikke sikkert. Gutten min hadde det samme problemet, men han var litt eldre. Veldig sen grovmotorisk utvikling. Først gikk han på tå på begge beina, så kom hælen ned på en fot, men ikke på den andre. Han ble fulgt opp av fysioterapeut fra han var ca 11 mnd, men ingen fikk noen gang ut fingeren og henviste ham videre. Han lærte seg først å gå 23 mnd gammel, og da kun etter at han fikk på gips som tvang foten i riktig posisjon, etter at vi langt om lenge hadde blitt henvist til spesialisthelsetjenesten. Da lærte han å gå på en uke...

Jeg vil ikke skremme deg, og alt går veldig greit med gutten vår nå, men jeg ville helt klart bedt om henvisning til fysioterapeut, og krevd henvisning til habiliteringstjenesten hvis det ikke retter seg ganske raskt.  

Anonymous poster hash: b13fd...a6e
Skrevet

Det kan rette seg helt av seg selv, men det er slett ikke sikkert. Gutten min hadde det samme problemet, men han var litt eldre. Veldig sen grovmotorisk utvikling. Først gikk han på tå på begge beina, så kom hælen ned på en fot, men ikke på den andre. Han ble fulgt opp av fysioterapeut fra han var ca 11 mnd, men ingen fikk noen gang ut fingeren og henviste ham videre. Han lærte seg først å gå 23 mnd gammel, og da kun etter at han fikk på gips som tvang foten i riktig posisjon, etter at vi langt om lenge hadde blitt henvist til spesialisthelsetjenesten. Da lærte han å gå på en uke...

Jeg vil ikke skremme deg, og alt går veldig greit med gutten vår nå, men jeg ville helt klart bedt om henvisning til fysioterapeut, og krevd henvisning til habiliteringstjenesten hvis det ikke retter seg ganske raskt.  

Jeg ser innlegget mitt ble litt uklart. IKKE la dette bero hos fysioterapeut altfor lenge, vær klare på at dere SKAL ha henvisning til spesialisthelsetjenesten hvis ikke dette retter seg ganske snart. Vi ble forsinket av ymse tøyeøvelser hos fysio i over et halvt år. Vi endte opp med å klage helsestasjonen inn til fylkeslegen. Konklusjonen derfra var bl.a. at tøyeøvelsene ikke hadde noen dokumentert effekt, og at de ikke burde vært gjennomført siden vår gutt så tydelig ikke likte tøyeøvelsene og at de var til plage for ham. 

Skrevet

Løp på tå fra 11 måneder ca. 14 måneder løp han normalt. Fikk aldri noen kommentar på det. Trudde det var vanlig?

Anonymous poster hash: 66f3a...b9f

Det er ikke helt uvanlig, nei. Men å gå på tå på kun én fot er noe annet enn å gå på tå på begge føtter. Hilsen hun med gutten med samme problem over her.

Skrevet

Kjøp gode sandaler/sko til han, slik at foten blir satt helt ned.

det kan nok helt sikkert gå over av seg selv, men man kan også få for korte sener i beinet og han vil da trenge trenig og/eller tøying for å strekke de ut så foten kommer helt ned...

Skrevet

Merkelig at ingen har foreslått noe om låsing i rygg og/eller nakke her enda...! Ikke fordi jeg mener det kan være grunnen, men fordi dib-damene alltid er så kjappe med å foreslå det! 😜

Eller hvis en baby gulper litt for mye, da er det definitivt reflux og man mååå få henvisning til spesialist, helst i går.

Skrevet

Skal på 1-års kontroll i slutten av mars. Kan helsesøster henvise, eller må vi innom fastlegen?

Eller burde vi ta kontakt før kontrollen?

Ser ut som han halter veldig når han går. Står han stille, tråkker han helt ned på begge føttene.

Skrevet

Skal på 1-års kontroll i slutten av mars. Kan helsesøster henvise, eller må vi innom fastlegen?

Eller burde vi ta kontakt før kontrollen?

Ser ut som han halter veldig når han går. Står han stille, tråkker han helt ned på begge føttene.

om han tråkker helt ned når han står stille, tror ikke jeg det er stramme sener... vi har en gutt på skolen som har stramme/for korte sener og han klarer ikke sette helen i bakken i det hele tatt. han har nå begynt med skinner.

kanskje han har vondt...

Skrevet

Jeg hadde en "tå-gjenger" det er viktig å få fysioterapi og at du lærer øvelser for å rette dette.

Sener i beina blir kortere og jo lengre du venter jo mer jobb er det å få trent dette

Tå-gjenger kan være arvelig, BF var også dette som barn.

Hvis du googler dette vil du finne noen øvelser du kan gjøre med barnet ditt.

Det er ikke farlig selvsagt men det er lurt å gjøre noe med dette tidlig. Jeg ventet for lenge sa fysioterapeut og akilles var blitt litt kort pga unaturlig gange.

Anonymous poster hash: 173e5...bfb

Skrevet

Helt vanlig så lenge de gjør det en liten stund. Verre hvis det varer. Husker at sønnen min gjorde dette ved 11-12 måneders alder. Men han sluttet plutselig med det. Husker jeg var bekymret.

Skrevet

Har dere brukt gåstol?

Anonymous poster hash: 6a2a1...47c
Skrevet

Tusen takk for gode råd. Skal google litt og så får vi ta han til fysioterapeut.

Og vi har aldri brukt gåstol. Han har stabba rundt møbler helt selv siden han var 7 mnd.

Hi

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Løp på tå fra 11 måneder ca. 14 måneder løp han normalt. Fikk aldri noen kommentar på det. Trudde det var vanlig?Anonymous poster hash: 66f3a...b9f

Det er ikke helt uvanlig, nei. Men å gå på tå på kun én fot er noe annet enn å gå på tå på begge føtter. Hilsen hun med gutten med samme problem over her. Anonymous poster hash: b13fd...a6e

Hvordan da? Altså hva er konsekvensene?

Skrevet

Vi har en datter som står på tærne, og vi har fått beskjed fra fysio om at CP kan være et tema hos henne.

Anonymous poster hash: 0a40f...9a7

Skrevet

Sånn blir det,hvis han har vert mye i hoppehuske og gåbil

Anonymous poster hash: c5e4d...0da
Skrevet

Vi har en datter som står på tærne, og vi har fått beskjed fra fysio om at CP kan være et tema hos henne.

OH Gaaaaad. Ja, det måå jo være CP, for ingen normale unger har noensinne gått på tå som babyer?!? Herreguud

Skrevet

OH Gaaaaad. Ja, det måå jo være CP, for ingen normale unger har noensinne gått på tå som babyer?!? Herreguud

Hehe. Oppmuntrende melding og helt idiotisk. CP er ikke bare gå på tærene.

Når skal folk slutte med disse skremselsmeldingene?

Anonymous poster hash: 173e5...bfb

Skrevet

Javel?!

Hva blir det når han ikke har brukt noen av de tingene da?

Skrevet

Ikke gåbil men gå stol ;) Gåbil og gå vogn er anbefalt, men gåstol er absolutt ikke det. Er riktig at barn som har brukt mye gåstol, og hoppehuske ofte går på tærne. Her i huset har vi aldri hatt gåstol, (eller hoppehuske) og min sønn løp på tærne en kort periode. Så det er også noe en del barn bare gjør. Men varer det er det jo et problem.

Skrevet

Min mellomste gikk på tærne fra 11 mnd til 6 år. Var hos fysio, men det rettet seg av seg selv.

Jeg hadde nok bedt om henvisning til fysio så du får sjekket det ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...