Gå til innhold

Oppstart med tøybleier - noen med tips og erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på ei uke tåler dårlig vanlige bleier. Veldig sårt og rødt i bleieområdet. Tenkte derfor å starte med tøybleier..

Hva bør jeg tenke på? Hvor kjøpes dette på nett? Synes det var vanskelig å orientere seg på de ulike sidene, så gode råd mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt etterpå fra Troll ull at lanollin (ull) kan gi utslett. Så hold deg langt unna bleiebukser i ull hvis din reager på ullklær og (det gjorde min).

Jeg hadde noen ullbukser som min ikke brukte pga det. Han ble sprutrød. Er ikke så mange jeg kjenner som valgte tøybleier pga sårhet/rødhet som deg, så mange anbefalte de ullbuksene og det var katastrofe for min "snev av atopisk eksem"-gutt.

Mitt barn brukte tøybleier i ca et år siden han ble illrød av vanlige bleier.

Jeg syntes at lommebleiene var best, rett og slett fordi alt-i-ett bleiene brukte så lang tid for å bli tørre. Men vi har ikke tørketrommel, så tøybleier var et sabla styr med alle bleiene hengende rundt i huset for å bli tørre.

Alt i to har jeg ikke prøvd? Men de ser jo lure ut de.  

Jeg likte de med trykknapper best, istedet for borrelås. Syntes borrelåsen hengte seg opp i ting+ ble så fort skitten. Men det måtte være flere trykknapper på bleia, ikke en, slik at en kunne tilpasse seg etter ungen (liten/stor mage/stump)

Tøybleier lekte aldri, min lille gutt greide lett å bæsje/tisse "ut" av vanlige bleier siden den ikke absorberte like fort som tøybleier. Men tøybleiene må skiftes fort når ungen har gjort seg ut, for blir våt/ubehagelig. Engangsbleier kjennes jo tør ut ved små uhell, men det gjør ikke tøybleier.

Siden min bæsjet/tisset veldig ofte, så måtte jeg kjøpe mange tøybleier. Jeg slet også med å finne bleier som passet kroppen til gutten min. Så jeg endte opp med å kjøpe mange tøybleier. Men har hørt om mange som klarer seg med ekstremt færre. Men var og fordi vi ikke hadde tørketrommel tenker jeg. Så veldig mange bleier var alltid iferd med å tørkes.

Min vokste som sagt av seg eksemet. Har hørt at veldig mange har eksem fram til ettårsalderen, så håper din også vokser det av seg.

Anonymous poster hash: cec65...59b
Skrevet

Og kjøp bodyforlenger  (google det så kommer det opp bilder hva det er).

Den brukte jeg masse siden tøybleier ofte tar mer plass enn vanlige bleier og at bodyen da ender opp med å ha alt for lange ermer og kort i kroppen.

Skrevet

Har hørt etterpå fra Troll ull at lanollin (ull) kan gi utslett. Så hold deg langt unna bleiebukser i ull hvis din reager på ullklær og (det gjorde min).

Jeg hadde noen ullbukser som min ikke brukte pga det. Han ble sprutrød. Er ikke så mange jeg kjenner som valgte tøybleier pga sårhet/rødhet som deg, så mange anbefalte de ullbuksene og det var katastrofe for min "snev av atopisk eksem"-gutt.

Mitt barn brukte tøybleier i ca et år siden han ble illrød av vanlige bleier.

Jeg syntes at lommebleiene var best, rett og slett fordi alt-i-ett bleiene brukte så lang tid for å bli tørre. Men vi har ikke tørketrommel, så tøybleier var et sabla styr med alle bleiene hengende rundt i huset for å bli tørre.

Alt i to har jeg ikke prøvd? Men de ser jo lure ut de.  

Jeg likte de med trykknapper best, istedet for borrelås. Syntes borrelåsen hengte seg opp i ting+ ble så fort skitten. Men det måtte være flere trykknapper på bleia, ikke en, slik at en kunne tilpasse seg etter ungen (liten/stor mage/stump)

Tøybleier lekte aldri, min lille gutt greide lett å bæsje/tisse "ut" av vanlige bleier siden den ikke absorberte like fort som tøybleier. Men tøybleiene må skiftes fort når ungen har gjort seg ut, for blir våt/ubehagelig. Engangsbleier kjennes jo tør ut ved små uhell, men det gjør ikke tøybleier.

Siden min bæsjet/tisset veldig ofte, så måtte jeg kjøpe mange tøybleier. Jeg slet også med å finne bleier som passet kroppen til gutten min. Så jeg endte opp med å kjøpe mange tøybleier. Men har hørt om mange som klarer seg med ekstremt færre. Men var og fordi vi ikke hadde tørketrommel tenker jeg. Så veldig mange bleier var alltid iferd med å tørkes.

Min vokste som sagt av seg eksemet. Har hørt at veldig mange har eksem fram til ettårsalderen, så håper din også vokser det av seg.

Jeg mente selvsagt at tøybleiene lekket aldri. (De lekte heller aldri forsåvidt :-)

Skrevet

Min erfaring er at tøybleier er håpløst til nyfødte. All bæsj er jo flytende så syntes det var vanskelig å holde de rene. Altså vasket de i maskin, men fortsatt så ble de misfarget og så møkkete ut. Jeg brukte innlegg i hamp og/ bambus og hverken innleggene eller selve bleik skal i tørketrommel.

Hadde nok heller sett på hvilke rutiner dere har ift bleieskift. Måtte bytte på merkene for at barnet ikke skulle reagere. Men tøybleier er fint å ha hjemme, spesielt om barnet har blitt litt sårt og du ikke vil ha tisseskvetter overalt ;)

Anonymous poster hash: b860f...c72

Skrevet

Min gutt på 2,5 år har samme problemet som lillesøster. De eneste bleiene han tålte var de billige fra rema og mega. Men de passer ikke før 5 kg, så blir litt stort enda.

Kan være jeg prøver tøybleier med knapper. Noen som har erfaring med brettebleier? 

Skrevet

Må man forresten ha noe innlegg i tøybleiene? Som risinnlegg?

Skrevet

Meld deg inn i gruppe på Facebook som heter tøybleie snakk. Tettinntil.no har også tøybleieforum

Skrevet

Min erfaring er at tøybleier er håpløst til nyfødte. All bæsj er jo flytende så syntes det var vanskelig å holde de rene. Altså vasket de i maskin, men fortsatt så ble de misfarget og så møkkete ut. Jeg brukte innlegg i hamp og/ bambus og hverken innleggene eller selve bleik skal i tørketrommel.

Hadde nok heller sett på hvilke rutiner dere har ift bleieskift. Måtte bytte på merkene for at barnet ikke skulle reagere. Men tøybleier er fint å ha hjemme, spesielt om barnet har blitt litt sårt og du ikke vil ha tisseskvetter overalt ;)

Anonymous poster hash: b860f...c72

Flekker av morsmelksbæsj forsvinner hvis du legger bleiene i sola i noen timer. Jeg vet det høres utrolig ut, men det er sant. 

Du må prøve deg litt fram hvilke typer bleier du foretrekker. Du kan få tak i brukt på Finn eller Tettinntils tøybleieforum. Ellers har jeg kjøpt mye fra www.babykind.co.uk - de har godt utvalg, gode priser, og billig porto (kjøp for under 200kr hver gang). Jeg har også foretrukket lommebleier, særlig da ungene ble litt større, men brukte mye formsydde (Motherease Sandy's er kjempegode) i starten. Jeg liker Fuzzibunz' bleier veldig godt, men det finnes mange gode merker. Du må prøve deg fram, det varierer veldig fra barn til barn hva som fungerer, og hva man som mamma foretrekker.

jeg begynte med tøybleier da størstemann var ett år, og han gikk fra åpne sår i stumpen til at behovet for sinksalve forsvant totalt. Jeg tuller ikke, det var utrolig stor forskjell. Nå har jeg hatt tøybleiebarn sammenhengende i 4,5 år, og har aldri sett meg tilbake.

Anonymous poster hash: 99997...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...