Gå til innhold

Noen med god peiling på tilbakeholdelse av husleie her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en leieleilighet, som eies av et firma. Vi har bodd her i 2,5 år, og det har vært feil og mangler med leiligheten hele tiden. Mye av det har vi ventet i over et år på å få ordnet, til tross for at vi har purret.

Det siste er at en gummilist til balkongdøren har vært ødelagt, og selve trekarmen ser skjev ut, så det slipper inn kald luft langs gulvet. Vi har bodd i ca 2 år uten front til oppvaskmaskinen, noe som både ser stygt ut (vi har åpen løsning til stue), og gjør det vanskelig å sette inn kopper og fat, ettersom døra vil smelle igjen hele tiden og jeg må stå og holde den oppe med en arm mens jeg jobber. Badevinduet kan ikke lukkes ordentlig, panelovnen i stua måtte skrus ordentlig til i veggen, da den holdt på å ramle ut av veggen pga gipsvegger og dårlig oppsett, kjøleskapsdøra er løs og kan ramle av når som helst, det er mugg på alle vinduer i leiligheten til tross for hyppig lufting og vasking, og jeg vet ikke hva.

Tidligere har vi måttet vente i månedsvis på nytt dusjkabinett, døra på det gamle hang helt løst og ramlet av flere ganger, samtidig som den ikke kunne lukkes ordentlig og vann sprutet ut over gulvet når vi dusjet. Pluss masse annet!

Til slutt ble samboeren min så irritert nå i januar at han ga klar beskjed om at vi ikke kom til å betale husleie før de aktuelle tingene blir gjort. Vi har kontaktet eieren mange ganger forut for dette og bare fått beskjed om at alt skal ordnes. Når samboeren min nå satte ned foten, kom de med en gang. Både vaktmester og eier. Nå skulle alt plutselig ordnes ja!

Mens eieren var her, sa samboeren min på nytt at han ikke ville betale før alt var fikset. Huseier skulle tenke på saken sa han. Dette var i januar, og den dagen de var her tok vaktmesteren noen mål og gjorde noe smågreier og så skulle han komme tilbake og ordne det som skulle ordnes. Ingenting mer skjedde før i dag, siste dagen i februar. Nå kom han og ordner masse her i leiligheten, skrur på plass ting, ordner altandøren og oppvaskmaskinen.

Og vi fikk nå beskjed om at vi får slippe å betale for januar.

Det jeg lurer på nå er, har vi lovlig grunnlag til å nekte å betale for februar også? Vi har gitt beskjed om at vi holder tilbake husleie til alt er ordnet, og nå har hele januar og februar gått...dette er mangler ved leiligheten som har hatt innvirkning på oss hver eneste dag, og vi har sikkert også fått høyere strømregning på grunn av all kaldluft som har kommet inn via den defekte altandøren.

Anonymous poster hash: c2496...d27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere sendt skriftlig krav til utleier på at dere holder husleien tilbake til manglene er ordnet?

Anonymous poster hash: 2fd42...b28

Skrevet

Det at dere holder tilbake husleie betyr ikke at dere slipper å betale. De skal betales når jobben er gjort.Dere var heldige som slipper en hel mnd leie.

Les på lovdata

Anonymous poster hash: c775a...0a8
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på reglene her, men det er ihvertfall svært viktig at alt skjer skriftlig.

Sjekk husleieloven (lovdata.no). Den er forholdsvis klar og forståelig.

Anonymous poster hash: 6468b...d02
Skrevet

Takk for alle svar :)

Anonymous poster hash: c2496...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...