Gå til innhold

Hadde alle armen til a jordmor oppi privaten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under fødsel? Hadde verken arma eller fingra til jordmora eller noen andre, bortsett fra babyen da, oppi privaten. Er det vanlig at jordmor tafser oppi der?

Anonymous poster hash: 9060b...3f2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må jo sjekke åpning underveis...?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, for å sjekke åpning, ta vannet, osv osv

Skrevet

Ja, hun sjekket åpning ved begge fødslene. Hadde også en slik "ledning" oppi der, festa på hodet til babyen, ved første fødsel. For å få den på plass måtte hun nødvendigvis tafse litt. ;)

Skrevet

Da var jeg bare heldig jeg da som slapp det :D

HI

Skrevet

Heldig og heldig ;)

Spørs Åssen du ser det. Jeg var veldig gla hun sjekket åpning underveis så jeg viste ca lengden på fødsel, også ble jeg super gla da hun tok vannet for da kom babyene med en gang :)

Skrevet

Ja for å sjekke åpningen.

Anonymous poster hash: 49b41...c58
Skrevet

Ja, måtte jo det for å sjekke åpning.

Anonymous poster hash: 2a874...ed5
Skrevet

Altså, jeg er ikke ku, så ikke hele armen, nei, men hånda, selvsagt.

Skrevet

Javisst, jeg ble tøyd på rier helt til 5-6 cm. Det var mindre behagelig for å si det sånn.

Anonymous poster hash: fa77a...789

Skrevet

Første fødsel: MYE! Dobbelt opp pga student... I tillegg dro pressinga ut i det uendelige. Nydelig å presse med armen (føltes slik altså) til en fødselslege oppi der. Følte meg som ei ku! Vondt var det også. Andre fødsel: to korte sjekk. Veldig kort og greit.

Skrevet

Under fødsel? Hadde verken arma eller fingra til jordmora eller noen andre, bortsett fra babyen da, oppi privaten. Er det vanlig at jordmor tafser oppi der?

Skjekka hun ikke åpningen din? Det er ikke mulig vel? De gjør jo alltid det i løpet av fødselen.

Skrevet

jeg vil si at med mindre man kommer inn på føden med pressrier så er det standard å sjekke åpning før/etter ctg registrering ved ankomst. 

En jordmor kan ikke følge fødselen ordentlig om ho ikke vet hvor langt du er i fødselen.

Hadde jeg kommet inn å jordmor ikke hadde sjekket åpning hadde jeg spurt om jeg fikk en annen jordmor for det viser at ho ikke kan yrket sitt..

Anonymous poster hash: 52746...b4e
Skrevet

jeg vil si at med mindre man kommer inn på føden med pressrier så er det standard å sjekke åpning før/etter ctg registrering ved ankomst. 

En jordmor kan ikke følge fødselen ordentlig om ho ikke vet hvor langt du er i fødselen.

Hadde jeg kommet inn å jordmor ikke hadde sjekket åpning hadde jeg spurt om jeg fikk en annen jordmor for det viser at ho ikke kan yrket sitt..

Har født to unger og aldri hatt ctg registrering. 

Har også lest en undersøkelse der erfarne jordmødre ikke fikk sjekke åpning, men likevel hadde riktig i antall cm åpning bare ved å observere den fødende. Så jo, de kan vite hvor langt man har kommet uten å kjenne etter. Det er ganske stor forskjell på hvordan den fødende oppfører seg etter hvor i fødselen de er. 

Skrevet

*fnis* Armen faktisk.. Hørtes brutalt ut... Jeg hadde mange fingre oppi dåsa i løpet av de 3 dagene jeg lå på sykehuset i forbindelse med fødselen.

Skrevet

Har også lest en undersøkelse der erfarne jordmødre ikke fikk sjekke åpning, men likevel hadde riktig i antall cm åpning bare ved å observere den fødende. Så jo, de kan vite hvor langt man har kommet uten å kjenne etter. Det er ganske stor forskjell på hvordan den fødende oppfører seg etter hvor i fødselen de er. 

Hvorfor har du ikke hatt ctg registrering egentlig? Det vanlige er jo å skjekke åpningen med fingrene, selv om noen kan gjette veldig bra uten.

Jordmor gjettet ikke at min søster hadde 6 cm åpning ved ankomst som førstegangsfødene for å si det sån hehe. Da var det greit at hun tok en skjekk. ;)

Skrevet

synes den var oppi der mange ganger jeg, dritt vondt var det å!

Anonymous poster hash: ca4e1...3ff
Skrevet

Hadde både jordmor og legestudent. Sjekket hvor mange cm jeg var åpen. Og satte en måler på hodet til babyen.

Anonymous poster hash: be6ea...c7e

Skrevet

Det er vel absolutt mest vanlig at jordmor sjekker åpningen, ja!

Men jeg har opplevd både og, dessuten er det mange andre tegn jordmor ser etter. Endret smerte, stillingsendringer, den berømte lilla streken mellom rumpeballene, endret pusterytme og frekvens, og selvfølgelig om barnet har kommet såpass langt ned at det kommer avføring!

Som flergangsfødende får du jo også etterhvert en følelse av hvor i fødselen du er, om alt forløper "etter boka" da :)

Skrevet

Nei. 

Hun brukte hodet. Tok planlagt keisersnitt, så ser jo i ettertid at det kanskje var litt overkill på oppfølginga.

Skrevet

Heldig og heldig... Kunne ikke gitt mer blaffen i om hun hadde hånda si oppi privaten et par ganger. Det virker som du HI tenker mer på dette med arm enn vi som har blitt sjekket gjør.

Anonymous poster hash: 6fbc3...a4b

Skrevet

Nei.

Hun brukte hodet.

Så jordmor hadde hodet oppi Tamtam faktisk? Jaja, det beste er jo å se med egne øyne... :P

Skrevet

Hvorfor har du ikke hatt ctg registrering egentlig? Det vanlige er jo å skjekke åpningen med fingrene, selv om noen kan gjette veldig bra uten.

Jordmor gjettet ikke at min søster hadde 6 cm åpning ved ankomst som førstegangsfødene for å si det sån hehe. Da var det greit at hun tok en skjekk. ;)

Med sistemann fødte jeg på fødeavdeling det alt skal gå naturlig, der ble det ikkje brukt ctg. Jordmor lyttet underveis med slik gammeldags tregreie samt en håndholdt liten dopler etter babyens puls.

Anonymous poster hash: 55eec...75e

Skrevet

Må være troll.

Hvis en fødsel gjennomføres uten at jordmor undersøker underveis, så er det jo alarmerende.

Anonymous poster hash: cc3e3...f84
Skrevet

Ja, såklart. Jæævlig vondt er det å, syns det var verst med hele greine... :o

Anonymous poster hash: 8bd7c...54f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...