Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Når dere giftet dere, tok dere da opp ett lite lån eller tok dere alt fra egen lomme? Vi sparer men tror ikke vi klarer å spare nok til alt. Kjøper div pynt, kjole og sko billig gjennom ebay. For alt av slør, hårpynt, sko, kjole og strømpebånd har det blitt 2000kr. Vi handler vin og sprit hver gang vi er innom Sverige. Mannen og barna har dress så sparer der. Men så kommer jo middag, kaker osv og det koster jo litt selv om vi har krympet gjestelista mye. Vi vil jo helst ikke ha lån pga ett bryllup men vet ikke hva som er vanlig? Har hørt at noen tar ett lite lån for å klare å dekke. Hva gjorde dere? Anonymous poster hash: 11d8c...dfc
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 DA vi gifta oss tok vi ikke opp lån. Vi hadde spart i tre år før vi hadde råd. Vi ønsker ikke mer gjeld, og hadde det heller ikke travelt. Anonymous poster hash: 2d8e7...f27
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Da vi giftet oss hadde vi spart en stund og tok ikke opp lån. Dvs vi brukte kredittkort på bryllupsreisen og betalte inn mnd etter:) Anonymous poster hash: af1d0...9b6
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Sparte 150 000 selv, og foreldre bidro med 100 000 i tillegg, dyrt bryllup, men så var det en hel helg i tillegg da! Anonymous poster hash: 4d7b7...40e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Vi giftet oss på tinghuset med kun 11 gjester så alt i alt kom det på mellom 15 000 og 20 000 kr. Ville ikke tatt opp lån for å gifte meg. Anonymous poster hash: 3ef5a...835
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 vi kommer til å låne litt & får resten i gaver av familie. kommer til å bli et lite bryllup men jeg ønsker meg en veldig dyr kjole & sko. vi har ingen muligheter til å spare noe mer en det vi gjør nå så da for det bare bli sånn Anonymous poster hash: e6eba...a8a
Kathrine. Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Fekk litt av foreldre. Men bryllupet kosta bare ca 30.00,-med 32 gjester.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Da vi skulle gifte oss hadde vi tenkt til å betale selv (ut av egen lomme), men foreldrene våre spurte pent om de fikk arrangere (og betale) bryllupet for oss. Det eneste vi betalte for var bryllupsalbumet. Anonymous poster hash: 115cd...f74
Ekornjenta Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Jeg er student, men klarte å spare opp 15.000 på et år. Mannen er noen år eldre, og hadde jobbet en god stund, så han hadde sparepenger for resten.Det ble ca. 50.000 for hele brylluppet med 75 gjester i Skåne, Sverige. Vi fikk brudekjolen, brudesko, borddekorasjoner og brudebukett av familie. Forlover tok portrettbilder og et par onkler sørget for at det ble tatt masse bilder til festen. Alkohol ble kjøpt i tyskland. Mannen laget bryllupskaka.Hvis vi ikke hadde hadd råd, tviler jeg på at vi hadde lånt. Mest på grunn av mannen. Da hadde vi spart i lenger tid Uansett. Nå vet jeg ikke hvor mye det dreier seg om, men hvis dere syns dét dere låner penger til er verdt nedbetalinger i fremtiden, og ser at lånet kan tilbakebetales innenfor en tid dere syns er rimelig, ser jeg ikke noe problem i å låne litt ekstra. Men det kan fort bli kjipt fortsatt å betale av på bryllupslånet om fem år f.eks., fordi renters renter har gjort det mye dyrere.Kjenner i hvert fall fra meg selv f.eks. når jeg kjøper en ny mobil på avbetaling, så vil jeg ikke at det skal ta mere enn et halvår før den er nedbetalt. Er sure penger å betale når mobilen har blitt "gammel".
SuperFries Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Vi gifter oss til sommeren, men tar ikke opp lån. Har gjort det billigere ved at vi skal ut og spise, og alle utenom forlovere må betale for seg selv. Og resten sparer vi til nå.
Sokkedyret Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Vi tok ikke opp lån. Sparte 1/3 selv og fikk 1/3 av hver av foreldrene. Gikk helt fint.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Vi tok ikke opp lån. Sparte 1/3 selv og fikk 1/3 av hver av foreldrene. Gikk helt fint. Spurte dere om å få eller tilbydde de seg? Anonymous poster hash: 11d8c...dfc
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Jeg syns det har gått for langt om man skal måtte gå og låne penger for å gifte seg!?! Da mener jeg at standarden har blitt altfor høy! Kanskje man heller får vente et år og spare litt til om det er noe man virkelig ønsker seg som er litt kostbart. Vi lånte ikke penger til vårt bryllup. Vi betalte vel 1/3 selv og foreldre/ svigerforeldre resten. Men hadde ikke de gjort det, så hadde vi måttet kuttet på gjestelisten og kjøpt billigere kjole osv. Det er faktisk bare 1 (!!!!!) dag, og ja den skal være fin men ikke så fin at man faktisk ikke har råd til det. Mange snakker om at det er ille å ta opp billån, men jeg vil vel si at det å ta opp lån for gifte seg er hundre hakk verre! Første skritt til samlivsproblemer og i verste fall skilsmisse er vel økonomiske problemer. Er vel ikke direkte smart å ta opp slike lån?? Anonymous poster hash: d469b...06e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 DA vi giftet oss, så var vi såpass voksne at vi betalte selv, gitt. Har man ikke råd til å betale selv, så får man enten senke kravene, eller spare; eller kanskje helst en kombinasjon. Forferdelig dumt å låne penger for én dags fornøyelse. Anonymous poster hash: 942b5...841
PrinsesseHengepupp Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 Vi betalte alt selv. Begynte tidlig slik at vi fikk fordelt mye av utgiftene, hadde da kun å betale musikk og fersk mat de siste ukene. Gifta oss i juni, en uke etter feriepenger og skattepenger, noe som var nokså praktisk
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Da vi giftet brukte vi ca. 30 000 på en bryllupsmiddag med 20 gjester og en vennefest med like mange gjester. Hadde festene hjemme og laget all maten selv. De pengene hadde vi og trengte ikke låne eller få. Jeg var i permisjon og vi hadde nettopp flyttet, så budsjettet var begrenset, men vi hadde det bryllupet vi hadde råd til og som passet for oss. Anonymous poster hash: 6688e...112
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Vi sparte opp selv, og det tok oss hele 6 år, men det var verdt ventetid. Planen min var et storslått bryllup, men da jeg så hvor lang tid vi brukte for å spare opp til den summen der, bestemt meg at bryllupet skulle være enkel og grei. Bryllupskjolen kjøpte jeg på salg, festen ble arrangert på et leid lokal, leide inn noen som lagde mat, kakene fikk vi kjente og kjære å bake for oss. All pynting og stæsj fikset søsknene mine. Alle fikk 3 drinker under middagen, etter det sto den enkelte for det selv. Det ble kjempe koselig, og folk storkoste seg :) Den dag i dag får vi støtt og stadig høre hvor flott det bryllupet var. Anonymous poster hash: 43b75...da7
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Jeg er ikke gift, men hadde aldri tatt opp lån for å gifte meg. Hvis dere ender opp med å gjøre det, ta opp minst mulig og betal det ned raskest mulig. Jeg vet om noen som tok opp lån da de giftet seg og da de skilte seg to år etterpå, så hadde de fortsatt ikke betalt ned lånet... Kaker ville jeg spurt noen av gjestene om de kunne hjulpet til med. Dere har helt sikkert mødre, venninner el som gjerne baker en kake. Anonymous poster hash: e5e57...26e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 DA vi giftet oss, så var vi såpass voksne at vi betalte selv, gitt. Har man ikke råd til å betale selv, så får man enten senke kravene, eller spare; eller kanskje helst en kombinasjon. Forferdelig dumt å låne penger for én dags fornøyelse. Anonymous poster hash: 942b5...841 det var da fælt da hvordan du skulle oppheve meningen din. spurte kun om ett enkelt spm, og beklager hvis du mener jeg har feil i da og når! Og vi er godt voksne, har små krav og er ikke snakk om lån på flere hundre tusen, er snakk om ett lite lån for å dekke mat og drikke, for nekter å servere buffet i bryllupet mitt. Men det holder med to retter, middag og dessert. Desserten lager jeg selv, bryllupskaka lager jeg selv. Men står jammen ikke på kjøkkenet å lager middagen selv, og her vi bor er det ikke all verden med folk å velge mellom som kan gjøre det så må leie inn noen som gidder å bruke tid, blir ikke store betalingen til de heller, men mat koster en del, pluss vi er mange allergikere så der kommer enda en utgift. Pynten blir enkel og billig, dropper velkomstdrink for det koster såpass mye i ett trangt budsjett. Så om disse tingene gjør meg kravstor så får det så være. Anonymous poster hash: 11d8c...dfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå