Gå til innhold

Dere som ikke er noe spesielt begeistret for katter/dyr...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg var din partner, hvordan kunne jeg kanskje klart å overtale deg til å anskaffe en katt som vi attpåtil må kjøpe fordi den må være allergivennlig?

Både jeg og barna har så utrolig lyst på et "skikkelig" kjæledyr. Vi har nå et hamster, en herlig liten tass som vi er glade i, men savnet etter en katt eller hund er veldig stort. Jeg tenker på det hver eneste dag. Hund blir nok uaktuelt fordi vi ikke har overskudd nok til all den jobben det er med en hund. Katt derimot går fint. Jeg har hatt katt før og vet hva det innebærer. Problemet er at ene barnet er litt allergisk, så vi må ev. prøve ut om han tåler allergivennlig katt først, og så kjøpe en. Og de er ikke så billige dessverre. Så er det slik at mannen min overhode ikke vil ha noe dyr nå, og ikke er så veldig glad i katter. Han var snill mot den katten vi hadde før vi fikk barn og synes nok det var litt kjekt han også, men katten var mitt ansvar.

So, what to do?

Anonymous poster hash: 18ba6...9fa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg var din partner, hvordan kunne jeg kanskje klart å overtale deg til å anskaffe en katt som vi attpåtil må kjøpe fordi den må være allergivennlig?

Både jeg og barna har så utrolig lyst på et "skikkelig" kjæledyr. Vi har nå et hamster, en herlig liten tass som vi er glade i, men savnet etter en katt eller hund er veldig stort. Jeg tenker på det hver eneste dag. Hund blir nok uaktuelt fordi vi ikke har overskudd nok til all den jobben det er med en hund. Katt derimot går fint. Jeg har hatt katt før og vet hva det innebærer. Problemet er at ene barnet er litt allergisk, så vi må ev. prøve ut om han tåler allergivennlig katt først, og så kjøpe en. Og de er ikke så billige dessverre. Så er det slik at mannen min overhode ikke vil ha noe dyr nå, og ikke er så veldig glad i katter. Han var snill mot den katten vi hadde før vi fikk barn og synes nok det var litt kjekt han også, men katten var mitt ansvar.

So, what to do?

Spar opp penger, og få dere en Sibirkatt :)

Har dere trygge uteområder ute, evt god plass inne? Har dere noen til å passe katten hvis dere skal på ferie? Da er det jo ikke så voldsomt mye jobb med en katt, og partneren din vil (som de fleste andre) sikkert bli glad i katten, selv om ikke ønsket om den var så stort...

Dyr er en fantastisk berikelse for barn, det er hyggelig å ha en venn å komme hjem til etter b-hage og skole og en malende pus på fanget når man er litt sliten og lei.

Uansett valg, lykke til!

Skrevet

So, what to do?

Spar opp penger, og få dere en Sibirkatt :)

Har dere trygge uteområder ute, evt god plass inne? Har dere noen til å passe katten hvis dere skal på ferie? Da er det jo ikke så voldsomt mye jobb med en katt, og partneren din vil (som de fleste andre) sikkert bli glad i katten, selv om ikke ønsket om den var så stort...

Dyr er en fantastisk berikelse for barn, det er hyggelig å ha en venn å komme hjem til etter b-hage og skole og en malende pus på fanget når man er litt sliten og lei.

Uansett valg, lykke til!

Det er det som er planen min, å spare opp og teste ut Sibirkatt :) Hadde jeg kunnet bestemme hadde vi hatt en for lenge siden! Men nå må jo alle i familien være enig. Skal prøve å gi litt drypp av argumentene dine. Takker!

HI

Skrevet

meg hadde du ikke klart å overtale. Jeg vil ikke ha katt og kommer aldri til å ha katt. Har vokst opp med katt, men jeg orker ikke å ha all den bærsjen og tissing rundt husveggene mer enn det allerede er fra naboenes katter! MAnn og barn vil ha men jeg har sagt nei!

Anonymous poster hash: 3b7d1...206
Skrevet

meg hadde du ikke klart å overtale. Jeg vil ikke ha katt og kommer aldri til å ha katt. Har vokst opp med katt, men jeg orker ikke å ha all den bærsjen og tissing rundt husveggene mer enn det allerede er fra naboenes katter! MAnn og barn vil ha men jeg har sagt nei!

Anonymous poster hash: 3b7d1...206

Det svaret var det jo ikke så mye hjelp i da ;) Jeg kan så klart bruke barna som argument, det er jo mye forskning som viser at katt/hund er veldig bra for barns helse både fysisk og psykisk, men sannheten er jo at jeg har minst like lyst på katt som barna ;)

Forresten, med egen katt vil den sørge for at andre katter ikke tisser og bæsjer rundt huset deres.

HI

Skrevet

Vi har katt, men det var en avgjørelse som alle i huset var enige i og alle tar ansvar for katten. Ville ikke tatt inne et dyr som den andre ikke vil ha. Det gjør ingen noe godt.

Vil mannen ikke ha katt og ikke lar seg overtale så ville jeg ikke tatt inn en katt likevel.

Anonymous poster hash: eec18...9a9
Skrevet

Vi har katt, men det var en avgjørelse som alle i huset var enige i og alle tar ansvar for katten. Ville ikke tatt inne et dyr som den andre ikke vil ha. Det gjør ingen noe godt.

Vil mannen ikke ha katt og ikke lar seg overtale så ville jeg ikke tatt inn en katt likevel.

Anonymous poster hash: eec18...9a9

Det er jo derfor ham må overtales og smøres litt ;) Han er egentlig glad i dyr, ikke så voldsomt som meg, men han liker dem. Nå er det nok mest at han er sliten og synes vi har nok med barna og vil ha mer ansvar som gjør at han foreløpig absolutt ikke vil.

HI

Skrevet

Det er bra for barn å ha dyr, både i forhold til omsorg og ansvar. Fortell han hvor mye det hadde betydd for deg og barna. Kanskje du kan foreslå et budsjett å ta det fra som går mest ut over deg selv? Bruker du mye penger på en bestemt matvare/brus, frisørsjampo, tobakk, klær, sminke, spa, negler eller noe annet. Foreslå at du kan spare opp før dere kjøper katt, da ser han kanskje hvor mye det faktisk betyr for deg.

Anonymous poster hash: 104f0...c41

Skrevet

Det er bra for barn å ha dyr, både i forhold til omsorg og ansvar. Fortell han hvor mye det hadde betydd for deg og barna. Kanskje du kan foreslå et budsjett å ta det fra som går mest ut over deg selv? Bruker du mye penger på en bestemt matvare/brus, frisørsjampo, tobakk, klær, sminke, spa, negler eller noe annet. Foreslå at du kan spare opp før dere kjøper katt, da ser han kanskje hvor mye det faktisk betyr for deg.

Anonymous poster hash: 104f0...c41

Takk, her var gode forslag! Det betyr faktisk veldig mye for meg, jeg tror ikke han helt forstår hvor mye. I tillegg er bara svært glade i dyr og spør stadig om vi ikke kan få en katt eller hund også. Jeg bruker veldig lite penger på meg selv, kun litt på sko og klær når de jeg har er helt utslitte og en ny mascara og pudder i året. Men skal nok få spart litt uansett.

HI

Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på å skaffe katt. Hund kanskje, men ikke katt. Og hadde blitt ganske skuffet om mann og barn trumfet gjennom noe sånt.

Anonymous poster hash: 8e6dc...834

Skrevet (endret)

En katt sørger for at andre katter lar være å gjøre fra seg rundt huset ditt.

En katt trenger ikke annet enn skål med mat og drikke, og kos :) Og kos er ikke rare stresset ;)

En katt gjør mye rart! Katten i huset får oss til å le mange ganger til dagen. Ungene elsker den rare skapningen :)

En katt kan faktisk gjøre barn mer ansvarsbevisste. Selvfølgelig kan ansvar læres på andre måter, men unger blir ofte veldig omsorgsfulle overfor dyr og vil at de skal ha det bra. De vil gjerne være den som mater katten, slipper den inn eller ut osv. Og de lærer seg at man skal være snill mot dyr. Unger som ikke har dyr i hjemmet, er ofte lett å gjenkjenne (drar i halen, slår etc).

En katt er også en god trøst når man er lei seg! Jeg er overbevist om at katter leser menneskers kroppsspråk veldig godt, og de liker å trøste eierne sine.

Endret av ærlig talt
Skrevet

I første omgang ville jeg ha lovet, og selvsagt fulgt opp hvis jeg fikk gjennomslag, at mannen ikke trengte ha noe ansvar for katten. Det vil si at jeg hadde sørget for alt av mating, stell, skifting av kattekasse, dyrlegeturer osv. 

Så kan det kanskje være lurt med noen kattefrie soner? Kanskje kan det hjelpe med klare regler på at katten skal ikke på soverommene, og at den skal holdes ute av en eventuell loft- eller kjellerstue?Da har mannen mulighet til  trekke seg vekk hvis han blir lei katten.

Kunne dere fått en avtale om å passe en katt en periode? Da kan dere leve en stund med katt og oppleve hvordan det er, også ta en avgjørelse i etterkant på om dere vil ha katt selv eller ikke.

Anonymous poster hash: b109c...b77
Skrevet (endret)

Neinei, da hadde jeg klikket og kastet katten ut. Allergi er ikke til å spøke med, og om dine har allergi mot dyr er det ganske teit/ slemt av deg å skaffe katt uansett rase! Mine foreldre er litt sånn, og jeg fikk store problemer med helse av å være hjemme som ung, ble bare verre og verre. Da jeg flyttet kom jeg nesten aldri hjem pga dyr.

Allergien var ikke sterk i starten, men utviklet seg.....og gav meg masse kryssallergier også. Allergivennlige dyr er tull, det er ikke pelsen vi ikke tåler, deg er selve dyret.

Hadde jeg tålt katt hadde det vært noe annet.

Endret av MrsMilla
Skrevet

Hva f... skal man dra dyr inn i huset etter om barna er allergiske? Det er egoistisk!

Anonymous poster hash: 5001d...520

Skrevet

Pappa haaatet katter og skulle ALDRI ha katt i hus. En helg han var borte kjørte meg og mamma og kjøpe kattunge. Da han kom hjem ble han sur, men så gikk det 2 timer og han elsket katten :P Alle katter har elsket pappa. Jeg tror det er fordi de vet at han ikke liker de. Merkelige greier :P

Anonymous poster hash: b2461...63a
Skrevet

Neinei, da hadde jeg klikket og kastet katten ut. Allergi er ikke til å spøke med, og om dine har allergi mot dyr er det ganske teit/ slemt av deg å skaffe katt uansett rase! Mine foreldre er litt sånn, og jeg fikk store problemer med helse av å være hjemme som ung, ble bare verre og verre. Da jeg flyttet kom jeg nesten aldri hjem pga dyr.

Allergien var ikke sterk i starten, men utviklet seg.....og gav meg masse kryssallergier også. Allergivennlige dyr er tull, det er ikke pelsen vi ikke tåler, deg er selve dyret.

Hadde jeg tålt katt hadde det vært noe annet.

Nettopp derfor kan Sibirkatten være et flott alternativ, de mangler det svært allergifremkallende proteinet FEL. D-1 i spyttet sitt som veldig mange reagerer på. Men det er utrolig viktig å besøke testhjem flere ganger over en tid, da får man også med en hårdott hjem som man kan ha under hodeputa i sengen ;)

Selv om min eldstegutt ikke reagerte på sibirkattene vi besøkte, lar vi ikke katten vår ligge i sengen hans, og vi gjør det vi kan for å støvsuge og gre kattehår bort.

Skrevet

Hva f... skal man dra dyr inn i huset etter om barna er allergiske? Det er egoistisk!

Fordi det finnes dyr barna ikke er allergiske mot.

Skrevet

Jeg liker ikke kjæledyr generelt sett og vil ikke at vi noen gang skal skaffe oss det.

Hvis mannen og ungene hadde fryktelig lyst på det så ville jeg hatt ganske klare kriterier.

1. Dyret vil være deres ansvar. Dvs alt av mating, lufting, leking, stell osv.

2. Dyret skal ikke inn på soverommet mitt. Det skal heller ikke være på møbler som bord, sofa osv. 

3. En av de (mannen eller ungene) skal støvsuge hele huset minst en gang i uken, samt vaske rundt matskåler osv. 

4. I ferier vil det være en av de (mannen eller ungene) som må skaffe pass til dyret. 

Og kanskje andre krav også. Hvis ikke kravene blir møtt skal dyret BORT. Og disse kravene kan vi gjerne lage en kontrakt på med ungene eller lignende, men det vil selvfølgelig være mannens jobb å mase på ungene hvis de ikke gjør det de skal. Alt i alt vil det være mannen som har ansvaret for dyret og alt det innebærer. 

Hvis du kunne lovet noe slikt for mannen din, kanskje han vil gå med på det?

:P

Skrevet

Det barnet som er allergisk er svært, svært glad i dyr. Han koser med alle dyr han får lov til å kose med, og reagerer sjeldent på dem selv om han har påvist allergi. Han spør om å få katt/hund flere ganger i uken og gråt daglig i flere uker etter at han fikk vite at han var allergisk. Det er hans store sorg her i livet, og vi har måtte trøste ham med at det finnes enkelte dyr som regnes som allergivennlige og som han kanskje tåler.

Med andre ord så er det ikke bare jeg som ønsker meg dyr, men også barna, og da spesielt han som er allergisk! Men dersom jeg klarer å overtale mannen så er selvfølgelig grundig uttesting i et besøkshjem veldig viktig før vi ev. anskaffer oss vår egen katt.

HI

Skrevet

Synes det ikke er en dum ide å skaffe en katt, så lenge du ønsker det og tar ansvaret for det, skjekker først at ungen ikke reagerer osv. Kjenner flere som har klart å overtale partner om sånt, så bør da være mulig. Lov at dette er ditt ansvar og at han kan få slippe unna, pluss at en katt er ikke veldig krevende, så tviler på at det blir et problem på noen måte, katten skal kasterers så det ikke er markeing,den skal oppdras osv.

Katter tåler også håndtering av barn, i fohold til smågnagere som er utrolig skjøre, pluss at de lever mye lengre og kan få vært med hele oppveksten. :)

ps: Husk kastrering og chip-merking ;)

Skrevet

Jeg ville kanskje prøvd meg som fosterhjem for dyrebeskyttelsen i stedet, så får du se hvor allergisk barnet ditt er? Det er forskjell på katter, og noen katter utsondrer faktisk mindre allergener enn andre. Kanskje er du heldig, og en slik katt er i fosterhjem hos dere, og da kan dere adoptere den. 

Synes iallefall at fosterhjem er en fin måte å teste om katt er noe for den enkelte familie. 

Anonymous poster hash: 73f6f...805

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...