Gå til innhold

Være "enkel", være "ressurssvak"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har n diskusjon med venninna mi. Hva legger du i at foreldre er litt "enkle" og hva legger du i at foreldre er "ressurssvake"?

Anonymous poster hash: be0c1...4e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at enkel ofte henger sammen med ressurssvak. Men ressurssvak henger ikke nødvendigvis sammen med enkel.

Enkel, da er du rett og slett enkel. Ikke den skarpeste kniven i skuffen.

Ressurssvak, da mangler du ressurser. Det kan være alt fra penger, utdanning, nettverk, lav sosial status og mange andre ting. Selv om man mangler en av delene gjør det en ikke ressurssvak, og andre ferdigheter/ressurser kan kompensere. Mangler du mange ressurser, er du ressurssvak.

Anonymous poster hash: 052f0...fc3

Skrevet

Er de enkle, så tenker jeg at ting ikke er så farlig, ungene kan løpe ute hele dagen med nuggatiskiven i hånda, mens den ressurssvake har ikke råd til nugatti og har ungene foran tvn istede..

Anonymous poster hash: 4907e...057
Skrevet

Litt enkle: Disney channel står på hele dagen, ungene får søppelmat, kjeks og saft til hverdags, bursdagsfeiringer består av ferdigkaker fra frysedisken, Se&Hør, Hotell Cæsar, sofaslabberas, NAVing uten god grunn... Barna blir kanskje fulgt opp godt, men foreldrene vet ikke bedre.

Ressurssvake: Når barna ikke blir fulgt opp skikkelig. Feks. går med for små/utslitte klær, har ikke skikkelig matpakke (eller ingen matpakke i det hele tatt), får lite kjærlighet og oppmerksomhet, foreldre med rusproblemer, kanskje?

Nå bare ranter jeg :P

Anonymous poster hash: b3c2f...c66
Skrevet

Dette er hva jeg tenker når jeg hører ordene.

Enkel: mindre smart

Ressurssvak: Lav utdannelse, dårlig sosioøkonomisk status, svak kulturell kapital

Anonymous poster hash: 80e98...e3e

Skrevet

Enkel: Litt dum, "blond" og type tror FRP er redningen osv for sånn gjorde mora mi det.

Ressurssvak: Lite/dårlig nettverk, lav utdannelse/ingen jobb, velger dårlige venner osv.

Anonymous poster hash: de5fa...919
Skrevet

Enkel: Tenker ikke i dybden.

Ressurssvak setter jeg faktisk ikke i sammenheng med penger og utdannelse, men mangel på intelligens, integritet og refleksjon.

Anonymous poster hash: e6f02...431
Skrevet

I begge tilfelle: Man har lite, og bruker enda mindre, det man har mellom ørene. 

Anonymous poster hash: d6659...f97
Skrevet

Takk for svar. Jeg mener nemlig at broren min og kona er både enkle og ressurssvake. Jeg vet at barna har det bra, men de er liksom litt spesielle. Noen eksempler: han er syk og er ufør. Hun er hjemmeværende da hun ikke får jobb. Ingen utdannelse, men driver vist med der hjemmefra nå. De leier bolig. Hun sover til rundt 12 på dagen og han står alltid opp med barna, han lager all mat, og hun rydder og vasker i huset innimellom. De leker endel med barna hjemme, men er ikke mye på ferie, opplevelser osv da de ikke har råd til dette. Ingen av de trener. Barna går på to aktiviteter hver. Begge to røyker. Begge to er glad i data spill. Ja dette er litt av det. Jeg mener ikke de er dårlige foreldre men altså litt enkle og læressurssvake. Venninnen min mener at det er de ikke så lenge de gir barna det de trenger i det daglige pluss masse kjærlighet.

Anonymous poster hash: b065e...b33

Skrevet

Enkel: slik som min svigermor, som er snill som dagen er lang men som ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon. Hun kan f eks glemme å gi barnebarnet sitt frokost (derfor kan vi ikke la henne passe ham). Hun feilprioriterer penger, hun er inkonsekvent og diffus med hundeoppdragelsen, noe som har gitt henne en svært stresset og forvirret hund. Hun har hatt en svært enkel jobb i 40 år, og takler ikke den minste endring i jobben. Da blir hun superstresset og fortvilet. Men igjen, snill som dagen er lang og jeg er absolutt glad i henne :)

Anonymous poster hash: 02a6b...774
Skrevet

Takk for svar. Jeg mener nemlig at broren min og kona er både enkle og ressurssvake. Jeg vet at barna har det bra, men de er liksom litt spesielle. Noen eksempler: han er syk og er ufør. Hun er hjemmeværende da hun ikke får jobb. Ingen utdannelse, men driver vist med der hjemmefra nå. De leier bolig. Hun sover til rundt 12 på dagen og han står alltid opp med barna, han lager all mat, og hun rydder og vasker i huset innimellom. De leker endel med barna hjemme, men er ikke mye på ferie, opplevelser osv da de ikke har råd til dette. Ingen av de trener. Barna går på to aktiviteter hver. Begge to røyker. Begge to er glad i data spill. Ja dette er litt av det. Jeg mener ikke de er dårlige foreldre men altså litt enkle og læressurssvake. Venninnen min mener at det er de ikke så lenge de gir barna det de trenger i det daglige pluss masse kjærlighet.

Anonymous poster hash: b065e...b33

Så du mener at man er ressurssvak og enkel om man liker dataspill og er så uheldig å bli syk/ufør?

Anonymous poster hash: e6f02...431

Skrevet

Enkel tenker jeg om noen som ikke spesielt smart. Å være resusrsvak trenger ikke å ha noe med penger å gjøre, men rett og slett ikke å ha noen resurser å bidra med. Som å være en dårlig foreldre er et eksempel på å å være resursvak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...