Gå til innhold

Dere som sparer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparer for "harde livet", men ikke på egen konto. (Altså, sparer på brukskontoen min)
Burde jeg få egen sparekonto, bra eller dårlig?

Anonymous poster hash: e8a07...397
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt :)

Skrevet

Helt klart! I mitt tilfellet vil jeg får 10.000 kroner i året mindre i renter på brukskontoen enn der jeg har pengene, såehh ja.. I tillegg er det jo alt dette med sikkerhet ved tyveri etc. 

Anonymous poster hash: 321a6...cc1
Skrevet

Jeg har en sparekonto i DNB på 3 % rente. 12 gebyr frie uttak i året.

Klart jeg blir ikke steinrik på rentene, men blir litt i året.

Dumt å spare på brukskonto, det tjener du ingenting på.

Skrevet

Helt klart bedre med sparekonto, både i forhold til rentene, og fordi det gjør det lettere å spare. Jeg setter et visst beløp over på sparekontoen hver mnd. Noen ganger må jeg snu litt på kronene på slutten av mnd for å få ting til å gå opp ved hjelp av de resterende pengene.Hvis alt sto på brukskontoen ville det vært mye vanskeligere å unngå å bare ta litt av sparepengene de mnd det er litt trangt. Sånn det er nå må jeg da inni nettbanken å overføre pengene, da skal det ganske mye mer til for at jeg velger å bruke av dem, selv om det hender jeg må ta litt hvis her er store uforutsette utgifter.

Anonymous poster hash: d9c2b...d59
Skrevet

Okei, takk for svar :fnise:

Da gjenstår det bare hvor og "hvem" jeg skal spare hos :)

Skrevet

Hva vil avkastning og risiko si ved sparing?

Skrevet

Hva vil avkastning og risiko si ved sparing?

Jo høyere risiko du tar, jo mer avkastning kan man potensielt få. 

Skrevet

Jeg har en sparekonto med 3,4 % rente. Da kan jeg ta ut å sette inn akkurat så mange ganger og når jeg vil helt gebyrfritt. Så jeg setter inn det aller meste der og overfører til brukskontoen min med mobilapp når jeg trenger det. Brukskontoen min har 2,9% rente og ingen gebyr på bruken der heller, så ikke så verst det heller.

De fleste har veldig lite rente på brukskontoen sin og gebyrer på bruk.

Ellers sparer jeg også ved å betale ned fortere på huslånet.

Skrevet

Hvor sparer du da, På'n igjen? :)

Skrevet

Hvor sparer du da, På'n igjen? :)

YaBank

Skrevet

Ville opprettet et aksjefond jeg, og en høyrentekonto i banken din.

Aksjefondet er tenkt som langsiktig sparing. 

Dessuten er det veldig smart å opprette en pensjonssparekonto (det har dem sikkert i de fleste banker?).

Skrevet

Dessuten er det veldig smart å opprette en pensjonssparekonto (det har dem sikkert i de fleste banker?).

Med aksjefond må du ha råd til å risikere å tape også da, og kunne ha pengene stående over lengre tid uten å risikere å få bruk for dem.

Anonymous poster hash: a4980...7d5

Skrevet

Pensjonskonto er kåret til tidenes dårligste spareprodukt, så ehh.. Det ville jeg unngått! Spar til pensjon selv, i fond eller høyrente. Det er det beste :)

Skrevet

Med aksjefond må du ha råd til å risikere å tape også da, og kunne ha pengene stående over lengre tid uten å risikere å få bruk for dem.

Anonymous poster hash: a4980...7d5

Ja nettopp, aksjefond er tenkt som langsiktig sparing. 

Skrevet

Jeg har to former for sparing:

1: Sparer fast beløp i måneden på en supersparkonto i DNB. Den har 12 gebyrfrie uttak, og vokser fint. Blir ikke rik på rentene, men kan også hente ut pengene når det trengs.

2: Sparer fast beløp i måneden i et fond. Der er det 80% i aksjer og 20% i bank. Dette er langsiktig sparing, og tenkt som ekstra når jeg blir pensjonist.

Alt kommer i grunn an på hva du sparer til, og hvor lenge du sparer til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...