Gå til innhold

NOVEMBER 2014 baby ❤️


DrømmeSofie

Anbefalte innlegg

Da har kvalmen slått til skikkelig her også. 

Både ultralyd time i dag og så må yngstemann være med da han har blitt syk.

Orker nesten ikke å tenke.

Off, stakkars!

Eg skal på ul i morgen tidlig og ligger med migrene i dag! Får ikke i meg mat for tida! Er konstant kvalm å slakk i kroppen!

 

God bedring i heimen å håper kvalmen gir seg fort! Hvordan gikk ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Forresten, takk til dere som svarte meg på inlegget om at jeg var så tørst, skal prate med jordmoren på onsdag. Jeg går på masse hormoner, det er det eneste jeg kan tenke meg kan bidra till at jeg er tørst og må tisse mye, for som jeg har lest meg til nå, så kan man først få svangerskapsdiabetes etter 12 uke når placentan har tatt over. Håper man slipper det ihvertfall <3

Så bra micke! Jeg lå faktisk og tenkte på deg i natt og lurte på om du hadde fått sjekket det:) Ble litt bekymret for deg. Vi har en del diabetes i familien, så det var det første som slo meg da du skrev hvor mye du drakk. Lykke til på onsdag:) Jeg har første vanlige kontroll hod lege på tirsdag. Håper på å få høre hjertelyd. Kjenner at jeg grugleder meg:) Skal bli så godt å få bekreftet at det er noe der!

 

 

 

Micke: det er nok ikke diabetes så lenge du går på do. Det er verre om man drikker store mengder uten å tisse, da skal man være bekymret.

Forøvrig spurte jeg om det samme her inne for en tid tilbake, så du er ikke alene , for min del har det roet seg litt.

 

 

Jeg sliter også med tørste. Ser at vi er prøvere alle sammen. Jeg er litt overstimulert og i tillegg kommer en hel haug med medisiner. Legen sa at jeg var tørst grunnet overstimuleringen, men at det burde gi seg rundt uke 10. 

Krysser fingrene for den andre tvillingen som fortsatt henger fast, Micke. Stor klem!

 

Tusen takk for at dere svarte!! Og snille Bamsemams som tenkte på meg:)

Det skal bli godt å få sjekket opp det på onsdag kjenner jeg, men det er bra jeg ikke er alene om å tisse og drikke mye. 

Det må jo henge sammen med disse hormonene, med tanke på at dere begge ble overstimulert. Håper det gir seg snart for oss ihverfall:)

Bamsemams: så bra du skal få høre hjertelyden i morgen:) Jeg har ikke hørt, bare sett hjertet slå og det kjenns veldig bra, blir litt mindre nervøs av det:)

Krepsen: Hvordan gikk det på UL i dag??

 

Klem fram meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ul overstått og en lite nurk med blinkende hjerteslag ligger og koser seg. :wub:

Kun en spire :hjerte:  fant hun, men i tillegg var fortsatt venstre eggstokk kraftig overstimulert med mye væske/cyster. Må tilbake etter påske for å se om det snart gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre her inne som merker at hormonene gjør deg helt ustabil?  :fnise: Merker at små ting, som jeg ellers ikke hadde brydd meg noe om, plutselig gjør meg skikkelig sint/lei meg. Holdt på å begynne å grine på trikken idag på vei til skolen... (Og jeg er ikke en som lett tyr til tårer ellers.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ul overstått og en lite nurk med blinkende hjerteslag ligger og koser seg. :wub:

Kun en spire :hjerte: fant hun, men i tillegg var fortsatt venstre eggstokk kraftig overstimulert med mye væske/cyster. Må tilbake etter påske for å se om det snart gir seg.

 

Å så deilig følelse d må være! : ) gratulerer! Må si j ønsker meg en ul selv gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen andre her inne som merker at hormonene gjør deg helt ustabil? :fnise: Merker at små ting, som jeg ellers ikke hadde brydd meg noe om, plutselig gjør meg skikkelig sint/lei meg. Holdt på å begynne å grine på trikken idag på vei til skolen... (Og jeg er ikke en som lett tyr til tårer ellers.)

Ja har samme problem her, blir ekstremt fort irritert for ingen grunn.. Blir gaaaal:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er legene deres? Hvordan var første kontroll?

 

Vi var på første kontroll på fredag, og jeg hadde gledet meg til å få litt mer følelsen av at jeg faktisk er gravid. Da jeg bestilte time for flere uker siden var legesekretæren så utrolig koselig, satte opp dobbeltime for at vi skulle ha god tid, gratulerte osv. Første gang jeg faktisk fikk litt følelsen av å være gravid, da jeg ikke har så mye symptomer bortsett fra total utmattelse, null matlyst og generelt litt nedstemt.

Og så på selve legetimen var det en total skuffelse. Ble møtt med et "Hva kan jeg hjelpe deg med?", og siden jeg har en tendens til å reagere som en klovn når jeg ble usikker så fikk jeg lirt av meg et "Hjelp, og hjelp, det meste er vel allerede gjort.".

Vi gikk jo etterhvert igang med å fylle ut skjemaet som jeg alltid skal ha med, og jeg fikk sagt at det er så lenge siden sist at jeg ikke husker noen ting. Hans reaksjon på dette var å samle sammen alle brosjyrene han hadde på kontoret og sende med meg dette hjem. Han spurte om jeg tok folsyre, hvilket jeg bekreftet, men kom ikke med noen råd mtp kosthold osv eller noe slikt. Jeg fikk såvidt spurt ham om konisering (jeg ble konisert i fjor høst) og om det kunne ha noen konsekvenser, luftet mine bekrymringer mtp for tidlig fødsel/sen abort og fikk bare til svar at det skulle jeg ikke tenke på, for om det skjedde så var det ikke noe man kunne gjøre noe med likevel.

Jeg fikk så beskjed om at han skulle sende henvisning til sykehus og jordmor og at jeg ville motta innkallelse til dette. Jeg skulle til kontroll en gang i måneden, og om jeg ikke hadde fått innkallelse til jordmor om en måned så skulle jeg bestille time hos ham.

Jeg fikk ikke noe infomasjon om eventuelle fødested og valg i forhold til dette, ikke noe informasjon om hvor jordmortjenesten er, eller noen tilbud eller rettigheter i svangerskapet.

Det er ikke akkurat vanskelig å høre at jeg er fra en annen kant av landet, han noterte seg tilogmed ned hvor resten av familien min holder til og at ingen av dem bor her i nærheten (dette var ting han spurte om).

Mens han noterte så mumlet han for seg selv, og en av disse tingene var mtp fødselsfoberedende kurs, at dette trengte jeg ikke siden jeg hadde barn fra før. At jeg tidligere hadde nevnt at jeg følte at jeg ikke husket noe, og at det den første for kjæresten min hadde tydeligvis ikke noe å si i forhold til dette.

 

Synes hele opplevelsen nesten var ubehaglig, og følte at hele "kontrollen" skulle unnagjøres så fort som mulig, og at det bare var noen kryss på et skjema.

 

Anonymous poster hash: d1afc...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anonym,

Jeg synes det er veldig trist at du behøvde å gå igjennom det der. At en lege (og andre innom helse) skal være hyggelig synes jeg burde være en selvfølge, de møter tross alt mennesker i en sårbar situasjon. Jeg synes jeg ser denne kalde oppførselen ganske ofte og det er så utrolig trist at det skal være sånn.

Jeg håper at både du og din kjære får et bedre første møte med jordmoren!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten mente at han rett og slett virket litt usikker i situasjonen. Både jeg og legen (og kjæresten for den saks skyld) er i begynnelsen av 30 årene. Men det er jo ikke første gang jeg er hos denne legen, han har da behandlet meg ved sykdom tidligere, så det føltes så rart å oppleve ham sånn plutselig.

 

Legesekretæren tok seg tid til å spørre diskret hvordan formen var osv, da vi skulle dra. Sekretærene er helt nydelige på dette legekontoret.

 

Anonymous poster hash: d1afc...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo virke sånn. Synd ihvertfall. Men en dag skal vel han ha barn også, så da kanskje han forstår litt mer :)

Bra legesekretæren brydde seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir noen av dere her litt kvalmne/dårlige etter trening? Kjenner jeg blir litt småkvalm og dårlig av og til etter en halvtime og hver gang etter trening. Spiser før trening slik jeg har gjort før og drikker mye vann. Kjempe irriterende, føles ut som at jeg må spy noen ganger:/ har ikke vært plaget med spy eller kvalme i svangerskapet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også en litt dårlig første time hos legen. Er også konisert *2 og veldig bekymra for det samt faste medisiner. Var drr i uke 5, så ikke langt men syns jo kanskje jeg burde fått litt info og kanskje en test..? Jaja, skal tilbake i morgen.

 

Noen fler som er sullete i hue da? I dag klarte jeg å rygge ned et skilt. Er jo helt rar i topplokket. Gikk helt fint altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en litt dårlig første time hos legen. Er også konisert *2 og veldig bekymra for det samt faste medisiner. Var drr i uke 5, så ikke langt men syns jo kanskje jeg burde fått litt info og kanskje en test..? Jaja, skal tilbake i morgen.

 

Noen fler som er sullete i hue da? I dag klarte jeg å rygge ned et skilt. Er jo helt rar i topplokket. Gikk helt fint altså :-)

Kjenner meg igjen i sullingen! Jeg holdt på å sette meg inn i feil bil etter vi var på butikken i dag. Heldigvis var den låst så jeg kom meg ikke inn. Samboeren min begynte bare å le ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjedelig med en dårlig start hos legen. Jeg kan vel skrive under på at jeg hadde en også.

For det første så hadde hun ikke lest i papirene sine om at jeg hadde en SA i november, og spurte meg hvordan det gikk med babyen med en gang jeg sa jeg var på svangerskapskontroll... Jeg måtte derfor informere henne om at den babyen hun snakket om ikke ble noe av, og at vi håpet det gikk bedre denne gangen.

 

Jeg måtte be om å få henvisning til sykehuset for tidlig ul, noe hun da sa hun skulle sende til sykehuset ila dagen. Dette har hun såklart GLEMT, det er 3 uker siden nå og jeg ringte selv sykehuset og fikk en privat time  denne uken da de ikke har fått noen henvisning fra legen min.

 

Ikke ville legen skrive helsekort(svangerskapspapirer?) som jeg liksom skal ha gjennom svangerskapet heller, for hun mente det ikke var nødvendig å fylle ut noe før jeg visste om det var noe liv - altså etter en UL... Så jeg drar tomhendt til sykehuset med egenbetalt ul-time pga en lege som er helt på jordet. Så ingen foreløpig termin ville hun si til meg heller fordi "det er ikke vits å fylle ut unødvendige papirer, kom tilbake etter ul".... Så jada, hurra for flinke leger. Ikke en veldig god første kontroll for meg heller :)
Håper det er litt bedre når jeg skal tilbake og forhåpentligvis fylle ut papirer der om én uke, etter ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, er så kjipt med dårlige leger! Det legger liksom litt stein til byrden når de oppfører seg som at de ikke vil fylle ut papirer før de vet at det går bra.

Håper UL går bra Bonusmamma! Og selv om legen nesten hadde omvendt holdning, så tenker nå i allefall jeg at det er liv der til det motsatte er bevist. Vi fortjener å tenke positivt og kjenne på håpet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange merkelige leger det finnes der ute! Jeg syns absolutt at jordmødrene fungerer mye bedre. De setter av god tid og man føler at de bryr seg. Forrige gang gikk jeg til privat jordmor hele svangerskapet og var bare innom fastlegen på to kontroller. Det eneste som er dumt med det, er at jordmødrene ikke kan sykemelde om det blir nødvendig... Man trenger litt oppmerksomhet og omsorg når man er på kontroll. Det er liksom vår tid det. Synd at noen leger ikke fatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er legene deres? Hvordan var første kontroll?

 

Vi var på første kontroll på fredag, og jeg hadde gledet meg til å få litt mer følelsen av at jeg faktisk er gravid. Da jeg bestilte time for flere uker siden var legesekretæren så utrolig koselig, satte opp dobbeltime for at vi skulle ha god tid, gratulerte osv. Første gang jeg faktisk fikk litt følelsen av å være gravid, da jeg ikke har så mye symptomer bortsett fra total utmattelse, null matlyst og generelt litt nedstemt.

Og så på selve legetimen var det en total skuffelse. Ble møtt med et "Hva kan jeg hjelpe deg med?", og siden jeg har en tendens til å reagere som en klovn når jeg ble usikker så fikk jeg lirt av meg et "Hjelp, og hjelp, det meste er vel allerede gjort.".

Vi gikk jo etterhvert igang med å fylle ut skjemaet som jeg alltid skal ha med, og jeg fikk sagt at det er så lenge siden sist at jeg ikke husker noen ting. Hans reaksjon på dette var å samle sammen alle brosjyrene han hadde på kontoret og sende med meg dette hjem. Han spurte om jeg tok folsyre, hvilket jeg bekreftet, men kom ikke med noen råd mtp kosthold osv eller noe slikt. Jeg fikk såvidt spurt ham om konisering (jeg ble konisert i fjor høst) og om det kunne ha noen konsekvenser, luftet mine bekrymringer mtp for tidlig fødsel/sen abort og fikk bare til svar at det skulle jeg ikke tenke på, for om det skjedde så var det ikke noe man kunne gjøre noe med likevel.

Jeg fikk så beskjed om at han skulle sende henvisning til sykehus og jordmor og at jeg ville motta innkallelse til dette. Jeg skulle til kontroll en gang i måneden, og om jeg ikke hadde fått innkallelse til jordmor om en måned så skulle jeg bestille time hos ham.

Jeg fikk ikke noe infomasjon om eventuelle fødested og valg i forhold til dette, ikke noe informasjon om hvor jordmortjenesten er, eller noen tilbud eller rettigheter i svangerskapet.

Det er ikke akkurat vanskelig å høre at jeg er fra en annen kant av landet, han noterte seg tilogmed ned hvor resten av familien min holder til og at ingen av dem bor her i nærheten (dette var ting han spurte om).

Mens han noterte så mumlet han for seg selv, og en av disse tingene var mtp fødselsfoberedende kurs, at dette trengte jeg ikke siden jeg hadde barn fra før. At jeg tidligere hadde nevnt at jeg følte at jeg ikke husket noe, og at det den første for kjæresten min hadde tydeligvis ikke noe å si i forhold til dette.

 

Synes hele opplevelsen nesten var ubehaglig, og følte at hele "kontrollen" skulle unnagjøres så fort som mulig, og at det bare var noen kryss på et skjema.

 

Anonymous poster hash: d1afc...0ec [/acronym

Det hørtes jo ikke akkuat gøy ut. Skjønner veldig hva du mener med å ville dra til legen for å "føle at det er mer ekte". Jeg ringte legekontoret mitt dagen etter at testen var positiv, siden jeg går på en del astmamedisiner osv, pluss at jeg skal ut og reise, og ville spørre ting angående reise osv. Hun ene legesekretæren som jobber på kontoret ville jo ikke gi meg time, siden "det var det ikke noe vits i å gjøre før uke 8-12". Var såvidt jeg fikk en time, og legen min virket egentlig ganske avslappet til det hele. Har egentlig en veldig god tone med legen min fra før, og første møte med henne angående min graviditet var ikke direkte skuffende, men jeg hadde håpet på en mer "aha, jeg er faktisk gravid"-følelse.... Fikk ikke den følelsen før jeg tok tidlig ultralyd, og så hjertet slå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også sliter litt med å føle at det er ekte. Får nesten litt dårlig samvittighet pga mangel av glede og forventniger, for jeg føler meg ikke gravid. Er samtidig litt skuffet over det, siden jeg har ønsket meg barn nr to veldig lenge, og kjente enorm glede fra dag en i forrige svangerskap. :/

 

Nesten så jeg lurer litt på hva som er galt med meg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på første svangerskapskontroll. Det gikk veldig greit egentlig. Tok blodprøver, blodtrykk, leverte urinprøve og kjente på livmor og bryster. Jeg ble sykemeldt videre, men nå i 50%. Så etter påske er det påan igjen på jobb. Håper det går greit. Må si jeg gruer meg litt, for det er så som så med kreftene fremdeles. Men det er sikkert verdt et forsøk:) Det var veldig rart å få det grønne skjemaet på ny! Jeg har jo en liten på ett og et halvt år, så det er jo ikke så lenge siden sist... og dette var ikke akkurat planlagt, men her er jeg altså, he, he:)

 

Så nå begynner dette å bli litt mer virkelig for meg, for jeg må si meg enig med deg Ulvemamma; dette har liksom ikke trengt helt inn enda... Jeg tror ikke det er noe galt med oss for det. Man trenger litt tid på å forstå dette med både hode og hjerte:)

 

Vi prøvde å finne hjertelyden, men det gikk ikke. Men det er kanskje ikke så rart, for jeg er vel ca. 10+5 i dag. Så nå må jeg bare prøve å smøre meg med tolmodighet til neste tirsdag, for da skal jeg på duotest på Haukeland. Skrekkblandet fryd...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvemamma: Ja, helt utrolig. Når legen ikke vil være positiv så får vi være det, og håpe på å se et lite hjertet på fredag :)
Kjenner til den følelsen, jeg tror heller ikke på det. Mannen er så glad og gleder seg til å fortelle det, mens jeg ikke føler det er noe å fortelle, kjenner meg ikke gravid og har helt andre følelser enn hva jeg trodde jeg kom til, ettersom dette var et ønsket barn!

 

Bamsemams: enig med deg, jeg går over til jordmor etter legetimen jeg skal ha på mandag. Synes hun er mye mye mer hyggelig.
lykke til på duotest neste uke, det går nok bra :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på første svangerskapskontroll. Det gikk veldig greit egentlig. Tok blodprøver, blodtrykk, leverte urinprøve og kjente på livmor og bryster. Jeg ble sykemeldt videre, men nå i 50%. Så etter påske er det påan igjen på jobb. Håper det går greit. Må si jeg gruer meg litt, for det er så som så med kreftene fremdeles. Men det er sikkert verdt et forsøk:) Det var veldig rart å få det grønne skjemaet på ny! Jeg har jo en liten på ett og et halvt år, så det er jo ikke så lenge siden sist... og dette var ikke akkurat planlagt, men her er jeg altså, he, he:)

 

Så nå begynner dette å bli litt mer virkelig for meg, for jeg må si meg enig med deg Ulvemamma; dette har liksom ikke trengt helt inn enda... Jeg tror ikke det er noe galt med oss for det. Man trenger litt tid på å forstå dette med både hode og hjerte:)

 

Vi prøvde å finne hjertelyden, men det gikk ikke. Men det er kanskje ikke så rart, for jeg er vel ca. 10+5 i dag. Så nå må jeg bare prøve å smøre meg med tolmodighet til neste tirsdag, for da skal jeg på duotest på Haukeland. Skrekkblandet fryd...!

Sikkert litt dumt men hva er en duotest? Er så mye i denne nye verdenen jeg lurer på... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har jeg vært på første svangerskapskontroll. Det gikk veldig greit egentlig. Tok blodprøver, blodtrykk, leverte urinprøve og kjente på livmor og bryster. Jeg ble sykemeldt videre, men nå i 50%. Så etter påske er det påan igjen på jobb. Håper det går greit. Må si jeg gruer meg litt, for det er så som så med kreftene fremdeles. Men det er sikkert verdt et forsøk:) Det var veldig rart å få det grønne skjemaet på ny! Jeg har jo en liten på ett og et halvt år, så det er jo ikke så lenge siden sist... og dette var ikke akkurat planlagt, men her er jeg altså, he, he:)

 

Så nå begynner dette å bli litt mer virkelig for meg, for jeg må si meg enig med deg Ulvemamma; dette har liksom ikke trengt helt inn enda... Jeg tror ikke det er noe galt med oss for det. Man trenger litt tid på å forstå dette med både hode og hjerte:)

 

Vi prøvde å finne hjertelyden, men det gikk ikke. Men det er kanskje ikke så rart, for jeg er vel ca. 10+5 i dag. Så nå må jeg bare prøve å smøre meg med tolmodighet til neste tirsdag, for da skal jeg på duotest på Haukeland. Skrekkblandet fryd...!

Sikkert litt dumt men hva er en duotest? Er så mye i denne nye verdenen jeg lurer på... :-)

 

Det er en test hvor man får tidlig ul og en blodprøve for å måle nivået av enkelte hormoner i blodet. Testen kan avdekke tre alvorlige kromosomfeil, downs og to andre som ikke er forenelig med liv. Testen er i hovedsak brukt på de over 38, eller om man har andre risikofaktorer. Jeg skal ta den p.g.a. alder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Masse lykke til. Rart hvordan jeg føler meg som 1. klassingene mine. Alt er nytt og spennende. Godt det er noen har til å svare på alle rare spørs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...