Masekråka! Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Skal dere gjøre noe spesielt mtp oppdragelse for å få gutten til å forstå at han skal bidra på lik linje med en evt fremtidig kone når det kommer til husarbeid? Når jeg ser tråden om 18-åringer som ikke gjør husarbeid når de bor hjemme, og det dukker opp 20 "udugelige mannfolk"-tråder i uka, så var dette en tanke som poppet opp i hodet mitt Jeg elsker svigermor, men jeg hater at hun oppdra samboeren min til å bli en lat møkkamann Jeg oppdrar nå samboeren min forresten, slitsom jobb som kan se ut til å fungere. Tar bare tid
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Jeg er selv veldig bevisst på dette.. Mamma og pappa hadde veldig forskjellige verdier de lærte meg og broren min. Jeg lærte meg å vaske og å hjelpe mamma med husarbeid og på kjøkkenet. Med brodern, ikke så mye. Jeg flyttet ut da jeg var 19. Jeg redde opp min egen seng, lagde mat eller var med på å lage mat, ryddet, byttet sengetøy og vasket klær ganske tidelig. Broren min kunne lett sove i opptil ett år i samme sengetøy. Og rommet hans så virkelig ikke ut.. Han "krevde" også at mamma kjøpte pizza til han når han var sulten. Med meg, om jeg spurte etter pizza fikkjeg et pent nei, vi skal ha middag snart. Han flyttet ut da han var 23. Han har blitt sydd puter under armene hele livet, og bærer preg av det i dag... Han hadde mye større frihet enn meg, og endte opp med dertil løgner mot foreldrene våre. Jeg var den som alltid var ærlig og ikke gjorde noe galt, for jeg var livredd for å skuffe dem! Våre foreldre skal sies å være to fantastiske mennesker som jeg er kjempe glad i min verdens beste! Men jeg tror nok at de selv var usikre, og da var jo jeg som nr 1 og han som når 2. De gjorde det beste med den kunnskapen de hadde. Men jeg vil iallefall prøve å ikke gjøre så forskjell på mine barn som de gjorde. Anonymous poster hash: a62f9...0cb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har tenkt masse på det. Ikke fordi jeg har en gutt, men hvordan få barnet til å rydde opp etter seg/bidra når faren er et forferdelig forbilde? Faren nekter jo å bidra. Når jeg kjefter/krangler/maser så er resultatet bare dårlig stemning og at han trekker seg ut til et annet rom (der han heller ikke rydder). Ikke rart folk blir skilt. Gutten min ser jo det, og tenker at rydding er noe herk som han kan slippe unna. Anonymous poster hash: 93228...216
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Selvfølgelig. Til og med snart femåringen min skjønner at om han vil ha besøk f.eks skal rommet være strøkent, han klarer fint å støvsuge rommet sitt selv og han klarer å ta av sengetøy og legge det til vask. Anonymous poster hash: dd308...cdb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har tenkt masse på det. Ikke fordi jeg har en gutt, men hvordan få barnet til å rydde opp etter seg/bidra når faren er et forferdelig forbilde? Faren nekter jo å bidra. Når jeg kjefter/krangler/maser så er resultatet bare dårlig stemning og at han trekker seg ut til et annet rom (der han heller ikke rydder). Ikke rart folk blir skilt. Gutten min ser jo det, og tenker at rydding er noe herk som han kan slippe unna. Anonymous poster hash: 93228...216 En sånn mann er jeg ikke sammen med, jeg er mor til min sønn, å oppdra sure voksne mannfolk gidder jeg ikke. Blir mektig provosert over menn med den holdningen. Anonymous poster hash: dd308...cdb
Masekråka! Skrevet 27. februar 2014 Forfatter #6 Skrevet 27. februar 2014 Så gøy å lese, dere er flinke Skulle selv gjerne oppdratt drømmemannen sånn at ei heldig jente en gang kunne slippe å havne i samme felle som meg Har en datter på 11 mnd selv, og tenker mye på oppdragelse allerede. (Gjelder jo ikke bare gutter selv om jeg brukte det som eksempel) Tenker på hva som blir viktig etter hvert, hvordan lære henne div (økonomisk, bli selvstendig, ikke avhengig av en mann for å pusse opp osv) ;p
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Her må alle hjelpe til, uten å få penger for det! Rommene skal ryddes hver kveld. Byggeprosjekt som feks en hytte eller Lego får stå, men legorot ryddes. Gutta vet det er hyggeligere å begynne en lek på ryddet rom. Hver kveld har vi 15 minutter ryddetid. Da setter vi alarm på og rydder alle mann. Støvsugeren legges fram på forhånd og dermed er det enkelt å ta over gang og kjøkken. Hver helg har vi vaskedag en av dagene. Spiser god frokost og så hjelper alle 4 med å vaske huset. Det tar ca 1,5 timer på 3 etasjer! Vi har skjema der det står feks: gang: støvsug gulv, vask gulv, tørk støv av flater, rist dørmatte, tørk dører og håndtak med våt klut. Det krysses av når oppgaven er gjort på hver ting, dermed finner gutta selv ut hva de har lyst å gjøre og vi slipper å mase på hva som skal bli gjort! Etter at huset er ferdig pleier vi gjøre noe gøy! Da har vi voksne tid til de, noe vi ville hatt mindre av om de ikke hjelper til. Vi går ut på tur, i svømmehallen, spiller kort osv har lagt vekt på at det er belønning for å hjelpe til hjemme! Anonymous poster hash: bd36d...87c
Gjest Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Kjenner meg ikke igjen ang late 18 åringer hjemme. Har tre store gutter, og de vasker tøyet sitt, stryker det de måtte trenge, støvsuger huset, passer minsten og klarer faktisk å lage middag. Da jeg var i full jobb og alenemor, så kom jeg hjem til støkent hus som de hadde fikset. Glemte jeg å nevne at de hogger ved også? Men jeg er ingen masamamma som styrer de opp kl 07.00 på en søndagsmorgen med mindre de skal noe
MrsMilla Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Ja, helt klart. Gutta her oppdras på lik linje med jentene, det er en selvfølge. Men også motsatt, jentene oppdras på lik linje med gutta.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har en mann som kan rydde opp etter seg, lage mat og bidrar minst like mye som meg. Sønnen er som de fleste andre barn glad/stolt over å hjelpe til og det er vel bare å oppmuntre og fortsette sånn:) Uavhengig av kjønn egentlig. Anonymous poster hash: af5bb...69f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Jeg vokste opp på 70-tallet med en bror, en feminist som mamma og en pappa som var enig i at gutter og jenter skal ha like muligheter. Foreldrene våre oppdro meg og bror på samme måte. Vi måtte begge bidra i huset, måke snø, lære oss å skifte dekk på bilen, stryke klær, lage mat osv. Vi er begge to meget selvhjulpen i dag, både i huset og med praktiske ting. Jeg kommer til å gjøre likt med barna mine. De skal alle bidra, uavhengig av kjønn, for å bli mest mulig selvhjulpen på de fleste områder. Anonymous poster hash: 1ab63...a33
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Er det noen forskjell på jenter og gutter der da? Jeg forventer akkurat det samme fra alle barna når det gjelder husarbeid. Her må alle bidra. Anonymous poster hash: c4b67...5b1
Masekråka! Skrevet 27. februar 2014 Forfatter #13 Skrevet 27. februar 2014 Her må alle hjelpe til, uten å få penger for det! Rommene skal ryddes hver kveld. Byggeprosjekt som feks en hytte eller Lego får stå, men legorot ryddes. Gutta vet det er hyggeligere å begynne en lek på ryddet rom. Hver kveld har vi 15 minutter ryddetid. Da setter vi alarm på og rydder alle mann. Støvsugeren legges fram på forhånd og dermed er det enkelt å ta over gang og kjøkken. Hver helg har vi vaskedag en av dagene. Spiser god frokost og så hjelper alle 4 med å vaske huset. Det tar ca 1,5 timer på 3 etasjer! Vi har skjema der det står feks: gang: støvsug gulv, vask gulv, tørk støv av flater, rist dørmatte, tørk dører og håndtak med våt klut. Det krysses av når oppgaven er gjort på hver ting, dermed finner gutta selv ut hva de har lyst å gjøre og vi slipper å mase på hva som skal bli gjort! Etter at huset er ferdig pleier vi gjøre noe gøy! Da har vi voksne tid til de, noe vi ville hatt mindre av om de ikke hjelper til. Vi går ut på tur, i svømmehallen, spiller kort osv har lagt vekt på at det er belønning for å hjelpe til hjemme! Anonymous poster hash: bd36d...87c Takk, kan se for meg at vi kan trenge noe sånt med tiden. Lurt system
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Så gøy å lese, dere er flinke Skulle selv gjerne oppdratt drømmemannen sånn at ei heldig jente en gang kunne slippe å havne i samme felle som meg Har en datter på 11 mnd selv, og tenker mye på oppdragelse allerede. (Gjelder jo ikke bare gutter selv om jeg brukte det som eksempel) Tenker på hva som blir viktig etter hvert, hvordan lære henne div (økonomisk, bli selvstendig, ikke avhengig av en mann for å pusse opp osv) ;p Da er du i samme situasjon som meg på mange måter da hi (var jeg med en mann som er et forferdelig forbilde). Det blir jo nesten verre for deg, for jeg har tenkt å tvinge sønnen min til å hjelpe til. Men hvis du gjør det med datteren din, så er det dobbelt dumt, for da MÅ hun, som kvinne, mens faren, som mann, slipper unna! Sånn sett håper jeg at barn nr to blir en jente, slik at jeg ikke bare er guttemamma. Slik at både gutten og jenta mi får like mye de må gjøre. Og mannen min kanskje endelig innser at han er en fjott når det gjelder å bidra (en kan alltids dagdrømme). Han er en kjekk mann ellers altså, men akkurat det der, det sliter på et forhold. Anonymous poster hash: 93228...216
Masekråka! Skrevet 27. februar 2014 Forfatter #15 Skrevet 27. februar 2014 Er det noen forskjell på jenter og gutter der da? Jeg forventer akkurat det samme fra alle barna når det gjelder husarbeid. Her må alle bidra. Anonymous poster hash: c4b67...5b1 Tror ikke jeg har påstått det? Dette var et eksempel. Men rop ut, hvis jeg tråkket noen på tærne kan jeg godt opprette en egen jente-oppdragelses tråd om vedhogst, skifting av dekk og snekring Såklart er det det samme for jenter som for gutter
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Min mann gjør dobbelt så mye husarbeid som meg, så forbilde det har gutten vår hvertfall. Men uansett gutt eller jente, så kommer vi til å være veldig obs på å lære de ansvaret og viktigheten av husarbeid. Vi er begge vokst opp i familer med mødre som er samlere og har bodd i hus hvor det har vært konstant rotete og skittent. Det har ført til at jeg og mannen ikke takler rot! Joda, litt leker på gulvet går bra, men alt skal legges på på plass om kvelden. Alt i vårt hjem har en fast plass, og dette bidrar til at det er lett å holde ryddig. Det gjør også at det er en selvfølge at det ser rydder ut. Her finner du ingen jakker slengt på gulvet i gangen, de skal henge på knaggen! Guttungen har en egen knaggrekke på sin høyde slik at han lærer seg å henge opp klær. Jeg får fnatt når jeg ser unger i barnehagen vrenge av seg jakker og slenge de på gulvet og roper at bhg ansatte kan rydde opp.. Det er slike enkle ting i hverdagen det ikke tar lang tid å lære! Jeg har to søsken som endte opp som min mor og far. De bor alene og hjemmene deres ser ikke ut! Det stinker, søppel overalt, skittent, klærne stinker mugg og utin, doet er ubrukelig, sengetøy ikke skiftet, osv. Sånn skal ikke mine barn bli! Vi drar ikke på besøk dit.. Anonymous poster hash: 59eaa...24f
prekæs Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Har vel kommet fram til at det har vært en del "putesying" på mine to eldste og er nå mer opptatt av å involvere minstemann i husarbeid. Han har for øvrig et godt eksempel i faren sin, som ser og gjør det meste:)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Her i huset så er pappa like aktiv som meg, og han trenger heller ikke å bli spurt om å gjøre noe før han gjør det. Barn lærer mye etter hva de ser på som normalen hjemme og han lærer at man er likestilt og drar lasset sammen Anonymous poster hash: d8d70...7b2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 Jeg har to gutter og to jenter, og her må alle bidra på linje. Det spiller ingen rolle om det er gutta eller jentene som må støvsuge, alle gjør det som står på arbeidslista. Jeg er oppvokst med en mor som jobbet men også gjorde det meste av husarbeidet. Det tok meg litt tid etter jeg flyttet å finne ut at husarbeidet ikke gjorde seg selv , og sånn ønsker jeg ikke å ha det. Ikke for min egen del (ift å måtte gjøre alt) eller for ungenes. Håper med dette at ved å innarbeide gode arbeidsrutiner fra de er små så vil husarbeid bli en selvfølge. (Krysser fingrene for at det funker ) Kanskje gjør jeg mine fremtidige svigerdøtre en stor tjeneste i prosessen Anonymous poster hash: cff8d...f4b
Gjest Husfrua Skrevet 27. februar 2014 #20 Skrevet 27. februar 2014 (endret) Her må de hjelpe til allerde nå i en alder av tre og fem.Både gutter og jente. Når de blir store nok skal de tidlig krøkes med tanke på bla. klesvask og matlaging. Jeg synes det er helt tullete å sy puter under armene på unga. Altså jeg mener ikke når de er små, men fra ti år og oppover kan de fint ha flere oppgaver i hjemmet. Endret 27. februar 2014 av Husfrua
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #21 Skrevet 27. februar 2014 Det vi gjør er å være gode forbilder.. Han ser at pappaen (og bestefaren hjemme hos de) vasker og rydder som det er den mest naturlige ting i verden. Noe det er..! Når vi vasker, så får guttene en klut, og beskjed om at de kan vaske her og der.. Noe de gjør med glede.. De bærer ut søppel, setter tallerker på plass, rydder ut av oppvaskmaskin med hjelp. De får støvsuge og de får gjøre alt vi gjør osv.. Vi terper ikke på ting, men gjør det til en selvfølge at de er med på å vaske og rydde. Enn så lenge er det bare morsomt, men håper at dette vil fortsette når de blir eldre.. Husarbeid og plikter i huset er noe som bare må gjøres.. Anonymous poster hash: 9df1c...b2f
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #22 Skrevet 27. februar 2014 Jeg bor bare med gutter men alle må hjelpe til med husarbeid.. Ser allikevel at jeg trives best med å ha det sånn mine foreldre oppdro meg. Jeg tar meg stort sett av husarbeid og matlaging og mannen tar seg av bil, måking, kjeller/bod og "grovere" husarbeid. Anonymous poster hash: fe70f...9a2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #23 Skrevet 27. februar 2014 Er det noen forskjell på jenter og gutter der da? Jeg forventer akkurat det samme fra alle barna når det gjelder husarbeid. Her må alle bidra. Anonymous poster hash: c4b67...5b1 Tror ikke jeg har påstått det? Dette var et eksempel. Men rop ut, hvis jeg tråkket noen på tærne kan jeg godt opprette en egen jente-oppdragelses tråd om vedhogst, skifting av dekk og snekring Såklart er det det samme for jenter som for gutter haha, gjør gutter det i dag altså? Jeg vokste opp på gård med to søstre, så kan det meste av det der. Men gutta mine vokser opp i byen så de blir nok noen femi menn som er racere på husarbeid:-) Anonymous poster hash: c4b67...5b1
Masekråka! Skrevet 27. februar 2014 Forfatter #24 Skrevet 27. februar 2014 Er det noen forskjell på jenter og gutter der da? Jeg forventer akkurat det samme fra alle barna når det gjelder husarbeid. Her må alle bidra. Anonymous poster hash: c4b67...5b1 Tror ikke jeg har påstått det? Dette var et eksempel. Men rop ut, hvis jeg tråkket noen på tærne kan jeg godt opprette en egen jente-oppdragelses tråd om vedhogst, skifting av dekk og snekring Såklart er det det samme for jenter som for gutter haha, gjør gutter det i dag altså? Jeg vokste opp på gård med to søstre, så kan det meste av det der. Men gutta mine vokser opp i byen så de blir nok noen femi menn som er racere på husarbeid:-) Anonymous poster hash: c4b67...5b1 Flere gutter enn jenter ja. Vokste selv opp med en mor som gjorde alle "gutteoppgavene" som mange så fint kaller det, så jeg er veldig klar over at jenter også kan dette
Nullstress;) Skrevet 27. februar 2014 #25 Skrevet 27. februar 2014 jeg har en av hver, og merker tydelig at min datter har større interesse av å vaske, hjelpe til å støvsuge osv enn det min sønn noen gang har hatt... Men - jeg får min sønn til å hjelpe meg. jeg må be han om hjelp, han gjør det ikke av seg selv. men når jeg spør, gjør han det med en gang. Det er sjeldent jeg må spørre to ganger. Han er 10 år. Vi snakker om det å gjøre ting for å hjelpe hverandre. Skal jeg ha tid til leke, må jeg også få hjelp til enkelte ting i huset. Ting som jeg forventer: skittentøy skal i kurven, ikke ligge på rommet eller strødd utover baderomsgulvet. rommet skal ryddes og vaskes. det skal være orden i sekken. han har sine plikter i huset, og de skal følges. (som å gå ut med søppel, tømme kattekassa, alle rydder opp etter seg selv osv) min svigermor har gjort ALT for sønnene sine i alle år. minstemann bor hjemme, han er 21 år, og hun smører fremdeles frokost og matpakke til han skal på jobb. han disponerer leiligheten i huset, og etter fester har hun vasker leiligheten FØR han rekker å stå opp.... slik var igrunn min samboer også. Men hun lærte de at de alltid skal være snille med jentene. og det er jaggu noe samboer har tatt med seg så siden det var så effektivt, tenkte jeg at jeg skulle gjøre det samme. være snill med jentene. men også legge til grunnleggende samarbeidsoppgaver i hus og hjem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå