Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 Jeg tror ikke det er tilfeldig. Min mor røyket med 4 barn. Jeg ble født m lavt stoffskifte (ufør pga det) min bror er døv på ene øret, andre broren min har lavtstoffskifte, siste mann har dysleksi. Jeg blei gravid som 16 åring, og dumme meg røyket. Han ser nesten ingenting på ene øyet. Med nr 2 røyket jeg ikke, han er 100% frisk. Håper dere slutter å røyke med barn i magen 😞😞 Anonymous poster hash: 29ca2...bea
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Det kommer veldig mye på gener, Jeg viste ikke jeg var gravid så jeg røyket jo 7 månder av svangerskapet og drakk på starten. Legene på Sykehuset sa de aldri hadde sett en så sprudlende baby når hun var inni meg og etter fødsel som var så frisk.Hittil er hun like frisk som den gang og det blir vist bare bedre med henne..., men neste svangerskap skal både være planlagt og røykfritt uansett selvom jeg ikke fikk dårlig erfaring Anonymous poster hash: 53bdf...975
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Uff jeg blir igrunn litt lei meg av slike innlegg jeg. Ja jeg er imot røyk, snus og alkohol i svangerskapet. Men å si at eventuelle misdannelser, lidelser eller problemer har direkte tilknytning til røyk, alkohol og/eller snus i svangerskapet er trist lesing. Ja, selvsagt er det STOR sansynlighet for at barnet blir påvirket (eller, barnet BLIR påvirket) når mor gjør dette mens hun er gravid. Men slik som med dysleksi eksempelvis, er det påvist at dette har tilknytning med røyk/snus/alkohol i svangerskapet? Og nå snakker jeg ikke om de som bevisst røyker eller snuser eller drikker i svangerskapet, men de som ikke vet at de er gravide og som får et barn med dysleksi, eller andre ting. Jeg er så absolutt imot disse tingene i svangerskap. Men å eksempelvis komme med en påstand om at det er mor sin skyld at barnet har dysleksi siden hun røkte (eksempelvis) i svangerskapet (hvor hun ikke visste at hun var gravid) blir litt som å sparke de som ligger nede for meg. Jeg tror nok de fleste er klar over risikoen og hva det gjør med barnet når man velger å gjøre dette. Dumt, ja? Det er jeg veldig enig i! Men så er det ikke alle som deler min mening om det da. Og de om det. Hi; er det påvist sammenheng mellom røyk i svangerskapet og dette du nevner? Jeg spørr fordi jeg har nedsatt syn på det ene øyet (ser 100% på venstre og 80% på høyre). Dette er pga skjeling som gjorde at synsnerva på høyre øyet aldri fikk trent seg opp og ble understimulert. Mamma har aldri tatt i en røyk engang, men hadde hun gjort det, er jeg redd for at mitt nedsatte syn hadde blitt begrunnet på folkemunne av det.. Selvom det går bra eller dårlig for noen trenger ikke dette gjelde for alle. Men uansett er det jo en god ide å holde seg unna disse tingene når man går gravid. Anonymous poster hash: 9f3a9...bca
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Var ikke meningen å "ta" deg her altså HI.. Jeg bare ønsker å påpeke at det ikke nødvendigvis behøver å ha hatt noe med røyk i svangerskapet å gjøre. Kan selvsagt ha det, men det føler jeg meg ikke kvalifisert til å svare på.. Anonymous poster hash: 9f3a9...bca
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Venninnen min sluttet heller ikke da hun var gravid, og i dag har hun to gutter med kraftig astma. De sluttet begge å vokse mot slutten av svangerskapet pga. dårlig morkakefunksjon. Trist at svake foreldres valg skal gå så til de grader ut over barna. De må leve med det, men går bare i selvforsvar: Det er ikke 100% sikkert at det er derfor! Jeg ser litt ned på slike mennesker. Anonymous poster hash: cb848...705
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Det er trist folk ikke klarer og kaste røyken, selv om det er hardt 😞 Anonymous poster hash: 29ca2...bea
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Snus e også skadelig, da de bli født me abstinenser og jordmødre finner ut at mødre snuser. Håpe at d snart blir forbudt me slike avhengighets ting som e så farlig! Anonymous poster hash: 444e4...164
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Broren min har en alvorlig øyesykdom som gjør at han etterhvert kan bli blind.. Han har fått beskjed om at dette kan skyldes at moren vår røykte når hun gikk gravid med han. Hun mener selv at dette ikke stemmer siden hun "kun røyket 5 røyk om dagen". Hun var helt røykfri med meg og jeg har ikke noen problemer med synet. Anonymous poster hash: 278e3...5a8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Da jeg strevde med å bli gravid, fikk jeg beskjed om at hvis min mor røykte under svangerskapet, kunne det være årsaken til at det var vanskelig for meg å få barn. Hun røykte forresten under svangerskapet... Det sies at røyken kan forårsake så mye, men jeg vil tro at de som faktisk blir syke, er mer utsatte fra starten av. At de har genene til å få dårlig syn/astma osv. Hadde ikke mor røykt, ville kanskje barnet blitt friskt, men røyker mor, vil barnet lettere bli sykt. En teori fra meg, i hvert fall. Anonymous poster hash: 54f50...ac8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Selvfølgelig er det ikke bra å røyke under svangerskapet, men jeg tror også at mye er tilfeldigheter og arv når det kommer til "feil" ved barnet. Jeg var 3 mnd på vei da jeg fant ut jeg var gravid med første og klarte ikke å stumpe røyken det svangerskapet, ut kom en perfekt liten baby som var som en engel, minimalt med skriking og sov masse. Med nr 2 sluttet jeg å røyke før graviditeten siden den var planlagt, her kom også en perfekt baby ( så vidt vi vet, han er bare 6 uker ), men denne gangen med kolikk, så en litt mer utfordrende start. Røyk er ikke bra, men det er veldig mange som syns det er veldig lett å skylde på røyken hvis noe er galt på barnet, men når en ser på statistikken så er det veldig mange barn av ikke røykende foreldre med akkurat de samme utfordringene og "feilene". Anonymous poster hash: 7a561...5a3
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Såklart er det farlig å røyke med baby i magen (og baby i nærheten og..) . Jeg mener hvis man med viten og vilje gjør det er det omsorgssvikt og barnemishandling!! Anonymous poster hash: 25e96...a6a
❤lille stjerne❤ Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Ingen tvil om at det er skadelig for foster at mor røyker, men jeg tror nok disse tilfellene du nevner like godt kunne vært født med de samme defeltene uansett røyk el ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå