Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 jeg har bitteliten familie mannen har stooor. hver av foreldrene hans har en haug med søsken.. Kan man: Be nærmeste familie og faddere,uten onkler og tanter, må man be alle, kan man be bare nærmeste onkler, tanter uten søskenbarn? Hva er egentlig normalt og akseptabelt? Jeg orker ikke ha 100 stk i barndåp liksom, men er redd noen blir fornærma: ) Anonymous poster hash: 3aa59...5be
PrinsesseHengepupp Skrevet 26. februar 2014 #2 Skrevet 26. februar 2014 Tror faktisk ikke det er vanlig å ha foreldres tanter/onkler i barndåp? Uansett, i de jeg har vært i har det vært barnets mor og far, besteforeldre og foreldrenes søsken+partner+barn (altså tanter/onkler og søskenbarn av dåpsbarnet) av foreldrene, i tillegg til faddere og evt nære venner. For mange blir det fort stort nok, bare det.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #3 Skrevet 26. februar 2014 Både jeg og mine venner har hatt våre foreldre og søsken (med kjærester) pluss våre besteforeldre. Faddere som ikke er familie kommer selvsagt i tillegg. Tror dette er veldig vanlig. Deres tanter/onkler/søskenbarn trenger da ikke inviteres i dåpen. Anonymous poster hash: 7d5be...cab
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. februar 2014 #4 Skrevet 26. februar 2014 Jeg har også liten familie. Vi inviterte våre foreldre, våre søsken, våre besteforeldre og faddere. Ingen sure miner fra noen. Dette er helt vanlig her. Vi var litt over 20 stk.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #5 Skrevet 26. februar 2014 Hos oss er det normalt å be besteforeldre, oldreforeldre, søsken (evt med partner og barn). Anonymous poster hash: 63cde...89b
soleia Skrevet 26. februar 2014 #6 Skrevet 26. februar 2014 I vår familie inviterer me berre søskena våre, med familie, foreldre og besteforeldre, og eventuelle fadrar utanom. Har vore rundt 20 stk. Hadde ikkje invitert onklar og tanter av foreldra.
DaenerysStorm Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 Mens i vår familie er det helt annerledes igjen, her er det helt normalt å be tanter og onkler. På min side riktignok, ikke i familien til kjæresten min. Her ber vi også søskenbarn, koner/menn og unger til søskenbarn osv. Og selv om det høres litt mye ut så har vi en familie med tette bånd Og selv om det er et par av søskenbarna jeg ikke har like god kontakt med som resten så kan vi jo ikke la være å be noen... Han har søsken med unger osv. så 20 stk. hadde ikke vært nok til nærmeste familie engang Vet ikke helt om det er noe jeg ser frem til forsåvidt, for vi har nok utgifter fremover til at vi egentlig ikke har råd til barnedåp i det hele tatt Satser på at foreldrene våre drar i litt!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #8 Skrevet 26. februar 2014 Jeg har stor familie og mannen har liten. Vi kjørte litt utradisjonelt å inviterte hele bøtteballetten med mine tanter, onkler, søskenbarn osv. Dette fordi jeg har et utrolig nært forhold til dem alle sammen, og det ville vært utelukket å invitere bare noen. De som bor langt unna hadde allerede ventet før fødselen at de skulle bli invitert og sjekket flybilletter ol. Flere av mine tanter, onkler og søskenbarn er faddere på barna våre også Mannen har ikke like god kontakt med sin, og hadde heller ikke ønsker om å invitere alle grunnet konflikter i familien. Så han inviterte ett par tanter og onkler, noen søskenbarn og ellers søsken, foreldre, besteforeldre og oldeforeldre som meg. Vi inviterte rett og slett de vi vet kommer til å ha noe med barna å gjøre, og vil være der for dem. Og såklart de vi hadde lyst skulle være tilstede og feire denne dagen sammen med oss. Var nærmere 48 fra min familie, 19 fra mannens familie og 7 venner (dette var de inviterte, men var 4-5-6 stk som ikke kunne komme hver gang).Skal si det var storfest alle gangene, og vi hadde det fantastisk trivelig alle gangene. Vet utrolig mange som kun har aller nærmeste familie, men vi så den ultimate sjansen til å få hele familien til å hilse på det nye familiemedlemmet og det var en fin grunn til å samles. Alle søskenbarna mine har gjort det på samme måte, og det er utrolig koselig synes jeg at vi har et slikt samhold Anonymous poster hash: 7af54...b34
PrinsesseHengepupp Skrevet 26. februar 2014 #9 Skrevet 26. februar 2014 For gøy måtte jeg regne litt her. Om vi skulle bedt våre tanter og onkler med barn i en barndåp hadde vi endt med 116 personer. Og da har jeg ikke regner med våre søskenbarns barn, for de har jeg ikke oversikt over. Til sammenligning hadde vi et storslått bryllup med 75 gjester. Nei inviter de nærmeste du, med god samvittighet.
stratosku Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Både jeg og sambo har store familier, og siden vi har så tette bånd med dem valgte vi å invitere alle begge gangene. Dette har også vært tradisjon i begge familiene, så vi valgte å gjøre det samme som de andre. Dette er en fin sjanse til å samle familiene, dem får hilse på og ha en grunn til å ta seg turen på besøk til oss Vi var nærmere 100 stykker, men vi fikk fantastisk god hjelp og gjorde det helt enkelt. Mine og sambos foreldre laget lapskaus (dem spanderte, ba selv om å få lage maten), mens jeg og mannen laget elggryte (redd det skulle bli lite lapskaus ) og noen bakte rundstykker. Så fikk vi andre i familien til å bake noen kaker. Fikk låne ett lokale til 500 kr, betalte ei nabodame for å være i kjøkkentjenesten og gjorde det helt enkelt med pynt ol. Begge dåpene har gått over all forventning, og vi var ikke redd for å be om hjelp da familiemedlemmer spurte om de skulle bake eller kunne hjelpe oss på noen måter. Tilsammen brukte vi rundt 3-4.000 kr med leie av lokale, kjøkkenhjelp, drikke, bordpynt, duker og andre småting. Men det er takket være all hjelpa fra de rundt oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå