mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 Begge våre har mulighet til å tjene seg ukepenger på forskjellige oppgaver i huset. Oppgavene har hver sin verdi og vi krysser av og regner sammen i slutten av uken hvor mye de har tjent. Hvordan gjør dere det?
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. februar 2014 #2 Skrevet 26. februar 2014 Vi prøvde med storesøster når hun gikk i 2. klasse, men hun har utfordrende oppførsel og klarer ikke holde avtaler og det blir bare bråk og hun får sinnesutbrudd. Lillebror er 6 år og skal få tilbudet når han går i 2. klasse, som storesøster.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 26. februar 2014 Vi prøvde med storesøster når hun gikk i 2. klasse, men hun har utfordrende oppførsel og klarer ikke holde avtaler og det blir bare bråk og hun får sinnesutbrudd. Lillebror er 6 år og skal få tilbudet når han går i 2. klasse, som storesøster. Håper det fungerer bedre for han:-)
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #4 Skrevet 26. februar 2014 Vi begynte vel når sønnen min begynte på skole, men da fikk han lønn for de jobbene han gjorde. 1 kr for å ta ut søppel, 1 kr for å vanne blomster osv. Det fungerte veldig fint at han fikk "lønna" med det samme, nå 6 år senere så gjør han gjerne jobben, også får han ca 30 kr i helgene. Anonymous poster hash: 0ad1f...568
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #6 Skrevet 26. februar 2014 Våre får en får velge seg lørdagsgodt for en fast sum som vi betaler sammen med de andre varene. De er 6 og 8,5 år. Hjelpe til hjemme må de gjøre uansett og det syns jeg ikke skal dras inn i "lønnsutbetaling". Ingen som betaler meg ukepenger for å vaske klær eller lage middag. Anonymous poster hash: 9d9a7...92b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 Våre får en får velge seg lørdagsgodt for en fast sum som vi betaler sammen med de andre varene. De er 6 og 8,5 år. Hjelpe til hjemme må de gjøre uansett og det syns jeg ikke skal dras inn i "lønnsutbetaling". Ingen som betaler meg ukepenger for å vaske klær eller lage middag. Anonymous poster hash: 9d9a7...92b fast sum skulle det stå. Anonymous poster hash: 9d9a7...92b
Iiiiik Skrevet 26. februar 2014 #8 Skrevet 26. februar 2014 Vi har prøvd ulike varianter og innsett at vi ikke klarer å følge opp noe avkryssingssystem. De to minste får nå 20 kroner på lørdag (de er 6 og 8) hvis de tar en grundig rydding på rommet sitt og vasker hvert sitt bad. Har en del plikter i løpet av uka (sette inn i oppvaskmaskinen, ta ut av sekken, smårydde på rommet, den ene henter den andre på SFO osv) som ikke utløser noen penger. Den eldste (15) får (eller skal få) 200 kr i måneden som hun bruker til "tull". Hun bidrar med ganske mye hjemme egentlig og ber lite om penger også.
Gjest Kira Skrevet 26. februar 2014 #9 Skrevet 26. februar 2014 Aldri. Hvordan gjorde du det hvis de ønsket seg en spesifikk ting eller feks skulle på kino med venner? Betalte du eller måtte de bruke penger fra bursdag, jul og lignende? Eller måtte de vente med slikt til de var gamle nok til å få seg en jobb? Jeg har selv aldri fått lommepenger pga foreldre med dårlig råd, noe som førte til at jeg fikk meg jobb ved siden av skolen allerede som 13-åring. Det er supert å lære verdien av penger på denne måten, men samtidig kan det gå utover skolearbeid, tid med venner, fritidsaktiviteter osv. Ihvertfall når man er såpass ung.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Synes det blir helt feil å venne barna til at de skal ha betaling for å gå ut med søppel, betaling for å rydde opp tallerken sin, betaling for å re opp senga etc.... Bor man sammen som en familie vil jeg heller lære barna verdien ved at alle må bidra i fellesskap. Tror folk gjør seg en kjempe bjørnetjeneste hvis de venner barna til at de skal motta betaling for enhver tjeneste i hjemmet! Lykke til med ungdomsalderen når du må dra 15 åringen ut av senga langt på dag og han krever betaling for å gå ut med søpla Anonymous poster hash: 2b111...070
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 26. februar 2014 Synes ordningen fungerer greit fordi barna selv er med å avgjøre hvor mye de har å rutte med:-)
sug lut Skrevet 26. februar 2014 #12 Skrevet 26. februar 2014 Aldri. Hvordan gjorde du det hvis de ønsket seg en spesifikk ting eller feks skulle på kino med venner? Betalte du eller måtte de bruke penger fra bursdag, jul og lignende? Eller måtte de vente med slikt til de var gamle nok til å få seg en jobb? Jeg har selv aldri fått lommepenger pga foreldre med dårlig råd, noe som førte til at jeg fikk meg jobb ved siden av skolen allerede som 13-åring. Det er supert å lære verdien av penger på denne måten, men samtidig kan det gå utover skolearbeid, tid med venner, fritidsaktiviteter osv. Ihvertfall når man er såpass ung. Det har aldri vært noe som het ukepenger, men det har vært mulig å få fast ukejobb, samt alt man ønsket av andre jobber her eller på hytta eller hos besteforeldre. (Men normal oppførsel som rydde eget rom, sette inn oppvaska etc må selvsagt gjøres gratis.) Kino etc spanderer jeg gjerne, uansett, og alt nødvendig får de. En unge har ønsket å jobbe seg opp mer, den andre så langt ikke.
PrinsesseHengepupp Skrevet 26. februar 2014 #13 Skrevet 26. februar 2014 Samme som Luten. Ungene skal ikke lære seg at det detter penger ned i hodet på dem for å vise normal høflighet (feks ved å ta av bordet eller gå ut med søpla når den står klar i gangen). Men de kan alltids inngå avtaler om ekstraordinært arbeide som å spa hundemøkk. Det har forøvrig ikke skjedd så langt De får det de trenger og vel så det, men goder kan inndras ved behov. Akkurat som ekstra belønning kan dukke opp når de minst venter det.
Vinterlilje Skrevet 26. februar 2014 #14 Skrevet 26. februar 2014 Samme som Luten. Ungene skal ikke lære seg at det detter penger ned i hodet på dem for å vise normal høflighet (feks ved å ta av bordet eller gå ut med søpla når den står klar i gangen). Men de kan alltids inngå avtaler om ekstraordinært arbeide som å spa hundemøkk. Det har forøvrig ikke skjedd så langt De får det de trenger og vel så det, men goder kan inndras ved behov. Akkurat som ekstra belønning kan dukke opp når de minst venter det. Kjører samme opplegg her
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. februar 2014 #15 Skrevet 26. februar 2014 Det har aldri vært aktuelt at barna skal få ukepenger for å re opp senga eller gå ut med boss eller putte sine tallerker i oppvaskmaskinen. Det de kan få ukepenger for er å støvsuge og vaske ol. som jeg da slipper. Hadde selv slik ordning og om jeg ville ha mer fikk jeg gode avtaler for å tjene ekstra penger.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. februar 2014 Forfatter #16 Skrevet 26. februar 2014 Her er det godt betalt å vaske do,hjelpe bestefar i potetåker samt hjelpe onkel med utedotømming:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå