Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 Det har jeg i alle fall.. Han har vært ute av arbeidslivet i 2 år etter å ha møtt veggen. Han fungerer godt sosialt, vi har et stort nettverk, og er en kjempegod far, men utover det.. Han klarer ikke å gjennomføre praktiske gjøremål i huset. Når jeg ber ham gjøre ting, glemmer han det like fort. Merkelig nok husker han andre ting klokkeklart - bare ingen dag-til-dag gjøremål og avtaler. Så ALT faller på veg, ved siden av full jobb. Og jeg blir så ufattelig irritert!!! Jeg vet jo at jeg burde være den som støtter og drar ham opp og minner ham på alle de positive egenskapene hans - men jeg har nesten glemt dem selv i alle irritasjonsmomentene. Jeg klarer ikke å være den støtten jeg burde være!! Er det noen som kjenner seg igjen? Anonymous poster hash: f791e...20d
Gjest cd0da Skrevet 26. februar 2014 #2 Skrevet 26. februar 2014 Spørs om ikke han bruker det som en unnskyldning for å slippe husarbeid. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet om jeg var deg. Husker han alt annet husker han husarbeid også, men gidder ikke
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #3 Skrevet 26. februar 2014 Selektiv hukommelse Enkelt husker det de vil huske. Lag liste over ting som må gjøres. Overhode ikke greit at du drar lasset alene , han prøver å sno seg unna høres det ut som. Krev noe av ham som mann Anonymous poster hash: 99535...407
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #4 Skrevet 26. februar 2014 Spørs om ikke han bruker det som en unnskyldning for å slippe husarbeid. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet om jeg var deg. Husker han alt annet husker han husarbeid også, men gidder ikke Signerer. Har selv hatt depresjon og beintøffe perioder i livet, men lot ikke som jeg "ikke husket" husarbeid eller fant andre påskudd for å sitte på ræva. Anonymous poster hash: e4193...e10
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. februar 2014 #5 Skrevet 26. februar 2014 Mannen min har og selektiv hukommelse selvom han er i full Jobb. Han kan huske et 18 sifret serienummer til en maskin på Jobb, men å huske at poden skal i bursdag samme dag er litt vanskelig...
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #6 Skrevet 26. februar 2014 Skriv detaljerte lister, så har han ingen unnskyldning for ikke å huske. Mandag: skifte sengetøy, gå ut med søppel, vaske do, vaskeservant og dusj, tøm oppvasknaskin og sett inn, støvsuge alle rom Tirsdag: rydd på kjøkkenet, rydd alle flater i stua, tøm og fyll oppvasknaskin, vask tøy x2, Onsdag: vask do og vaskeservant, vask tøy, gå ut med søppel, rydd yttergangen Torsdag: rydde kjøkken og alle flater i stue, rydd kontor, tøm og fyll oppvasknaskin, støvsuge Fredag: vask badet, skift ut håndklær, tørk støv, rydd yttergangen, Sett gjerne kryss bak hvert punkt, slik at han kam krysse ut oppgaver underveis. Det er tydelig at du må være litt "mamma" her, ikke gi ham muligheten til å glemme å gjøre husarbeidet. Anonymous poster hash: c2c10...d20
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 Takk for tilbakemelding! Har blitt veldig lei av å bruke timene før leggetid på å rydde/vaske hus for så å komme hjem til et rotehus. Ikke frokosten er tatt av bordet en gang. Han har gjerne hatt folk innom, og jeg føler skam over hele greia, at han kan invitere inn folk når det står skitne tallerker på bordet og klær i sofaen. Jeg får liksom aldri opplevd huset ryddig, i og med at heg legger meg til ryddig hus og kommer hjem til rotete hus. Og pga dette er jeg egentlig kjip mot ham, med små kommentarer osv. fordi jeg er så utrolig irritert. Og hva er romantisk med en sånn type? Men som sagt. Kjempefin pappa som gjør alt for barnet sitt! HI Anonymous poster hash: f791e...20d
Skogshuldra Skrevet 26. februar 2014 #8 Skrevet 26. februar 2014 Får han noe profesjonell hjelp eller bare venter han på at ting skal gå seg til?? 2 år ute av arbeidslivet pga "veggen" er lenge... Hvet mange trenger ett år på å komme seg, men det pleier jo gjerne å være nok... Går det lengre tid så slår andre mekanismer i hjernen også inn som gir "sperrer" til å komme seg tilbake i arbeids livet... Men ting går seg jo sjelden til av seg selv.. Man må jo gjøre en innsats og mye av denne jobben må han jo gjøre selv, kan ikke vente på at noen (du) skal dra han opp av det "lille hullet" han har detti nedi... Be han oppsøke hjelp hvis han ikke har gjort dette ennå... Problemet her er vel ikke bare husarbeid, men kanskje noe som stikker litt dypere?? Min pappa møtte veggen skikkelig for noen år siden. Det var før det ble et kjent "fenomen" og vi var faktisk redd for at han hadde startende Altzheimer til å begynne med... Men da fungerte han ikke i sosiale sammenhenger heller noe særlig... Datt ut av samtaler og svarte helt på jordet innimellom... Så hukommelses svikt er helt reelt når man møter veggen, men man må gjøre noe aktivt selv for å komme ut av det... Hjelper ikke å sitte å vente på å bli "reddet"...
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #9 Skrevet 26. februar 2014 Skriv en liste med nøyaktige punkter på hva som skal gjøres. Beskriv gjerne hvert og et gjøremål, så han ikke kan unnskylde slurving på noen måte. Anonymous poster hash: 50652...ef0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Han får hjelp ja, men det tar laaaaang tid. Ser tendenser til bedring, men heg klarer ikke fri meg fra følelsen at han hadde blitt fortere frisk uten meg.. Og masingen min. Når heg kommer hjem til et rotehus mister jeg energi, og humøret går til bunns. Jeg begynner så og mase om alt han ikke har gjort, og ser kanskje ikke de små seirene han har hatt i løpet av dagen. Jeg trykker han slik ned. Men jeg er så leeeeeeiiiii av problemer.. Man blir virkelig dradd inn i det som "kjæreste" Kan ikke si at romansen blomstrer, og jeg drømmer om en mann med orden på karriere, økonomi, selvtillit og ikke minst bidrag i heimen. Og da føler jeg meg kjip HI Anonymous poster hash: f791e...20d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå