Gå til innhold

Litt engstelig for tankegangen min nå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært tynn, hele livet. Inntil for 2år siden da jeg fikk depresjoner og begynte å småspise. Gikk opp over 10kg og endte på 68kg. Ikke overvektig, men lubben og urent. Begynte å slanke meg, og har gjort det på en fornuftig måte til nå. Ligger nå på 59kg og jeg har blitt ganske besatt på at jeg må mer ned. 54kg er foreløpig det hellige tallet. Jeg veier meg hver eneste morgen, og tallet på vekten er avgjørende for hvordan dagen blir. Er den lavere eller lik dagen før er det en god dag, hvis den er høyere er blir det en dårlig dag. Jeg har begynt å spise ganske lite, og får tilogmed dårlig samvittighet for å spise noenganger, enda jeg har spist greit hele dagen.. Jeg ser stadig bilder på nettet av tynne jenter jeg drømmer meg bort i. Jeg skjønner selv at dette ikke er så bra, samtidig vil jeg ikke slutte det jeg driver med, for jeg vil jo ned i vekt! Men vil ikke bli syk heller..

Anonymous poster hash: 9f8a3...e31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skjer ikke.. Er nødt til å ha kontroll på hva jeg veier så jeg ikke ender opp like stor jeg var. Hi

Skrevet

Så lenge du får igjen knappen.

Skrevet

Har du noen som kan følge deg i prosessen? En venn eller et familiemedlem. Så det ikke går over stokk og stein? Kan nok hende du kan havne inn på feil spor her. Kan være greit og ha noen med deg som passer litt på?:)

Anonymous poster hash: 01fb5...a57

Skrevet

Du burde fokusere på endringer i cm fremfor vekt. Vekt er ikke en god indikator, og iallfall ikke om du veier deg hver dag.

Kanskje sette opp en ukelange med sunne måltidet fremfor å spise lite?

Anonymous poster hash: bea7e...286

Skrevet

Første punkt: Kast vekta!

Videre: Spis som normalt, men la være å småspise.  

Anonymous poster hash: 709ce...de7
Skrevet

Enig med Snekker Pelle - først bud er å ikke veie seg hver dag!

Vei deg en gang i uken, det er mer enn nok! Gjerne sjeldnere også, hver andre uke eller en gang i måneden.

Du må også huske at hvis du f.eks. har spist litt mer karbohydrater en dag, så kan du binde mye vann i kroppen, noe som kan gi større utslag på vekten. Det betyr ikke at du har lagt på deg fett!

I tillegg vil vekten naturlig kunne endre seg om du har spist mye salt.

Om du stresser kan det påvirke vekten din.

Hvor du er i menstruasjonssyklusen din vil også påvirke vekten din.

Ved å veie deg hver eneste dag er du helt nødt til å få mange "nedturer" hvor du tror du har gått opp i vekt, mens det egentlig bare er helt naturlige endringer i kroppen.

Du har gått ned i vekt og du vet hva som skal til. Da er det ingen grunn til å veie deg hver dag.

Det er når du føler du veie deg daglig at du har mistet kontrollen!

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om faghjelp med det samme. Nå kan du stoppe den skumle utviklingen - går det lenger kan du få store problemer.

Det er bare du som kan gjøre det, og du må selv be om hjelp om du ikke greier å stoppe den negative utviklingen.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 30100...87b
Skrevet

Sant at jeg burde fokusere på cm. Syns bare det er enklere å bare gå på vekten, fremfor å begynne med målebåndet.. Hi

Skrevet

Jeg vet at jeg burde veie meg bare 1 gang i uken kanskje, men er redd for å miste kontrollen. Føler et behov for å vite hele tiden. Jeg går ukentlig til psykolog for andre ting, men har ikke nevnt noe om dette. Skal nevne det nesteuke og høre hva han sier. Hi

Skrevet

Jeg vet at jeg burde veie meg bare 1 gang i uken kanskje, men er redd for å miste kontrollen. Føler et behov for å vite hele tiden. Jeg går ukentlig til psykolog for andre ting, men har ikke nevnt noe om dette. Skal nevne det nesteuke og høre hva han sier. Hi

Så bra, da har du jo allerede hjelp om du tar tak i det :)

Det at du er så redd for å miste kontrollen gjør at du absolutt bør ta det opp med psykologen.

Du har jo selvinnsikt, du forstår at slik du gjør nå bærer galt av sted. Men det trenger det ikke gjøre.

Flott at du skal snakke med psykologen om det neste uke - lykke til :)

Anonymous poster hash: 30100...87b

Skrevet

Hvis det er sånn at du føler at du må veie deg hver dag. Redd for og miste kontrollen osv. ville jeg nok fått litt hjelp ja. Dette kan utvikle seg til det verre ganske fort.

Anonymous poster hash: 01fb5...a57

Skrevet

Ja, jeg er voksen og har såpass kunnskap og selvinnsikt at jeg forstår selv at dette ikke er helt bra, men likevel vil jeg ikke slutte.. Skal til legen på fredag og, så kan evnt ta det opp med han også :) Takk for innspillene jenter :) hi

Skrevet

Om du er bekymret, så bør du ta tak i det. Men personlig så veier jeg meg selv opptil 2-3 ganger per dag, ofte rett etter hverandre for å se om det "stemmer", uten at jeg bekymrer meg for at jeg skal miste kontrollen. Tar meg gjerne en kopp kaffe om morgenen og en skikkelig tur på do, bare for å få mest mulig "riktig" tall. Det har gått litt vane, og litt "sport" i det. Jeg er litt i overkant opptatt av tall og statistikk. :)

Jeg gikk ned etter sist fødsel, sakte med sikkert over ett års tid. Nå er jeg nede i "normalvekt", men skulle gjerne sett hvordan det var å gå ned enda ett par kg. Jeg var noen kilo lettere for over ti år siden, men da var jeg i tillegg bedre trent. Nå er jeg bare slapp i fisken. Likevel er det interessant å se om jeg kan nå den vekten igjen. Men jeg vet at det i så fall ikke vil være mulig å holde den der, da jeg setter mer pris på å slenge meg ned i sofaen på ettermiddagen enn å springe gatelangs for å brenne kalorier.

Jeg er ikke det minste bekymret for at det skal gjøre meg syk, eller at det at jeg veier meg så ofte tilsier at jeg er syk. Vil bare at du skal vite at det finnes flere som veier seg ofte, uten at det betyr at vi er syke og ute av kontroll av den grunn.

Anonymous poster hash: 9e3a7...2b8
Skrevet

Jeg har det ganske likt deg Hi. Veier meg omtrent hver dag og blir nedfor om jeg har gått opp en kilo eller to. Har slitt med pvervekt i noen år og er livredd for å miste kontrollen og legge på meg ogjen. Viø aller helst ned mer og, men ser at det egentlig ikke er fornuftig. Får en god følelse når vekta er lav "nok", fordi da har jeg mestret noe, og har kontroll. Når vekta har økt litt, så føler jeg at jeg har mistet kontrollen og blir nedfor. Det er gjerne når vekta øker at jeg sklir ut mer med utskeielser, fordi jeg gir litt opp. Mister lysten til å spise mat og spiser i stede for mye godteri. Vet ikke om det kan være noe lignende ditt tilfelle hi?

Anonymous poster hash: 55843...650

Skrevet

Ja, det høres litt likt ut. Jeg er flinkere til å spise sunt når jeg er på en god flyt vekt-messig, da har jeg få utskeielser. Hvis vekten har gått litt opp har jeg lettere for å ødelegge med å spise mer. Derfor har jeg også gått opp noen kg igjen, før jeg har måttet skjerpe skikkelig inn for å gå ned igjen.. Står ofte foran speilet og klyper meg i fettet, og blir fysisk kvalm av det jeg ser. Blir oppriktig lei meg og kvalm. Har tilogmed vært innom tanken på fettsuging enkelte steder.. Hi

Skrevet

For meg høres det ut som om du er litt syk allerede. Og altfor opptatt av hvor mye du veier.

Jeg hadde prøvd å få innspill og hjelp fra andre tror jeg.

Hvor høy er du?? Jeg er 168 cm høy, og da jeg veide 55 kilo så jeg virkelig SYK ut!

Anonymous poster hash: 735f7...60e
Skrevet

Jeg er 169, så er normalvektig. Men uten klær ser jeg IKKE normalvektig ut. Har null muskler, og mye fett. Hi

Skrevet

Vei deg en gang i uka. Hver dag er for mye.

Du kan ikke holde på slik.

Det er nok å veie seg en gang i uka for å ha kontroll.

Du sier selv du skjønner du er på feil kurs. Så ta kontroll og vei deg en gang i uka.

Anonymous poster hash: 6c0c9...635

Skrevet

Jeg er 169, så er normalvektig. Men uten klær ser jeg IKKE normalvektig ut. Har null muskler, og mye fett. Hi

Hvis du ikke har muskler, så er det kanskje en ide å stramme opp i stedet for å slanke deg mer? Vektmessig trenger du i hvertfall ikke å gå ned mer.

Anonymous poster hash: f1858...3ea

Skrevet

Har trent endel tidligere, da for å gå ned i vekt. Men har ikke trent siden november nå, ikke orket eller hatt lyst. Men har planer om å ta opp igjen treningen nå ja :)

Skrevet

Det over var HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...