Gå til innhold

Når man har funnet ut at man er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal man kontakte lege/jordmor? I forhold til hvis man regner hvor langt man er på vei fra første dag med mens sist man hadde mens, er jeg 4 uker på vei i dag. Vet ikke helt hvordan vi skal gå frem med dette etter at vi fant ut den gode nyheten :)

Anonymous poster hash: fa80f...906

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kontaktet jordmor for å bestille time så fort jeg fant ut at jeg var gravid. Ble tipset av venninner om at det ofte var lange ventelister, noe som stemte. Så kanskje greit å forhøre seg litt om hvordan det er der du bor.

Fastlegen min var ikke involvert i noen av mine svangerskap, han visste ikke at jeg var gravid før etter at jeg hadde født. Fikk ordnet alt hos jordmor.

Gratulerer forresten :)

Skrevet

Jeg kontaktet jordmor for å bestille time så fort jeg fant ut at jeg var gravid. Ble tipset av venninner om at det ofte var lange ventelister, noe som stemte. Så kanskje greit å forhøre seg litt om hvordan det er der du bor.

Fastlegen min var ikke involvert i noen av mine svangerskap, han visste ikke at jeg var gravid før etter at jeg hadde født. Fikk ordnet alt hos jordmor.

Gratulerer forresten :)

Ok, så jeg skal bare ringe allerede i morgen egentlig? Beklager at jeg spør, men er det flere jordmødre å velge mellom til å ringe(i kommunen så klart)? Hvor finner jeg nummer? Haha, har null peiling på dette.. Har ingen rundt meg jeg tør å spørre heller, ettersom vi ikke har fortalt/skal fortelle det til noen så tidlig.

Tusen takk :D

Skrevet

Jeg har ringt legen når jeg har funnet ut at jeg var gravid jeg:)

Anonymous poster hash: b010d...e2d

Skrevet

Gratulerer!

Ring helsestasjonen, de kan sette deg i kontakt med jordmor.

Noen må til legen for å ta de første blodprøvene, men hvis du er i uke 4 er det ingen hast :)

Skrevet

Snakk med helsestasjonen slik hun ovenfor foreslår eller søk på nettet etter jordmor i din kommune :)

Skrevet

Gratulerer!

Ring helsestasjonen, de kan sette deg i kontakt med jordmor.

Noen må til legen for å ta de første blodprøvene, men hvis du er i uke 4 er det ingen hast :)

Tusen takk :)

Ok, men jeg burde allikevel ringe jordmor så i løpet av morgendagen?

Uff, kjenner jeg gruer meg allerede.. Aldri likt å snakke i tlf/ringe, aldri vært noe glad i timer- hverken hos lege, tannlege eller andre ting, nervøs for å faktisk sette i gang sånn at realiteten slår meg i trynet om at vi faktisk skal ha barn når jeg først har tatt den ene telefonen.

Har alltid pleid å la ting være til det går over/blir glemt, men nå er jo ikke det MULIG. Gleder meg så klart til tiden fremover, men bare det å ta det første steget! Ikke er jeg noe flink til å snakke eller være sosial heller, så det å dra uten samboeren på en time gjør meg helt kvalm, svett og uvel!

Hi

Skrevet

Legetime=sykehusvalg,etter en stund: helsestasjon

Oslo

Skrevet

Jeg kontaktet aldri jordmor ettersom de er så helt forskjellig fra hvordan jeg tenker.

Orket ikke høre på piss om at jeg bør ha naturlig fødsel å unngå epidural.

Det første jeg spurte etter når jeg kom på sykehuset var om jeg kunne få epidural,jeg gidder ikke gå med smerter jeg kan unngå å ha med å få epidual.

Anonymous poster hash: b7325...0aa
Skrevet

Forstår deg veldig godt! Syntes selv det var skummelt og veldig, veldig rart å avtale time pga graviditet.

Hadde problemer med å si at jeg var det også, lot bare folk se det når magen ble stor nok(men jeg tror jeg er litt VEL sær ;))

Ikke bekymre deg for at du må snakke, de er tross alt borti temmelig mye rare mennesker, og er trente på disse situasjonene :)

Selv tok jeg blodprøver hos lege i uke 12, jordmor i uke 20 og standard svangerskapsoppfølging hos jordmor frem til fødsel.

Bor ikke i Oslo så noe søking på sykehusvalg har jeg aldri vært borti.

Skrevet

Jeg kontaktet aldri jordmor ettersom de er så helt forskjellig fra hvordan jeg tenker.Orket ikke høre på piss om at jeg bør ha naturlig fødsel å unngå epidural.Det første jeg spurte etter når jeg kom på sykehuset var om jeg kunne få epidural,jeg gidder ikke gå med smerter jeg kan unngå å ha med å få epidual. Anonymous poster hash: b7325...0aa

Det du serverer her er ikke standard jordmormeninger. Her har nok du møtt på en jordmor som er sterkt farget av egne meninger og synspunkter. Dessuten kan det jo hende at fagpersonell innehar litt mer kunnskaper enn deg ift komplikasjoner, fødsel, medikamentell påvirkning?

Skrevet

Forstår deg veldig godt! Syntes selv det var skummelt og veldig, veldig rart å avtale time pga graviditet.

Hadde problemer med å si at jeg var det også, lot bare folk se det når magen ble stor nok(men jeg tror jeg er litt VEL sær ;))

Ikke bekymre deg for at du må snakke, de er tross alt borti temmelig mye rare mennesker, og er trente på disse situasjonene :)

Selv tok jeg blodprøver hos lege i uke 12, jordmor i uke 20 og standard svangerskapsoppfølging hos jordmor frem til fødsel.

Bor ikke i Oslo så noe søking på sykehusvalg har jeg aldri vært borti.

Tusen takk for beroligende svar :) Samboeren ville ikke snakke mer om det i dag, før vi har tatt ny test i morgen, òg fordi at han ville tenke på noe annet så han fikk sove, hehe! Så sitter her litt alene og tenker nå.

Da tror jeg nok jeg kontakter lege først, ettersom jeg ikke fant noe særlig om jordmødre i kommunen ved å søke på Google. Men jeg har lege på et legesenter, der tar jo hun i resepsjonen telefonen, og spør hva jeg vil ha time for. Skal jeg bare si "Jeg har fått positiv graviditetstest, så jeg vil gjerne få sjekket dette hos legen". Eller noen andre måter å si hvorfor jeg skal ha time? :P

Hi

Skrevet

Jordmødre generelt har veldig bastante meninger der fødselen bare er posetiv.

Flott for de som klarer å være så posetive men for min del blir det bare for dumt å bare snakke posetivt om en fødsel når det faktisk innebærer smerter fra helvete!

Da var det bedre å snakke med fastlegen som har bakkekontakt.

Anonymous poster hash: b7325...0aa
Skrevet

Men kan ikke samboer være med deg da? Selv er jeg også livredd alt som heter kontroller, svimmer når jeg tar blodtrykk osv. Hadde alltid samboer med til jordmor. Og vår mannlige jordmor anbefalte dessuten dette ettersom han jo også skal ha barn, ikke bare mamman! Viktig at pappan involveres ettersom det lett blir mest fokus på den gravide. Lykke til!

Anonymous poster hash: 4bb86...2dc

Skrevet

Men kan ikke samboer være med deg da? Selv er jeg også livredd alt som heter kontroller, svimmer når jeg tar blodtrykk osv. Hadde alltid samboer med til jordmor. Og vår mannlige jordmor anbefalte dessuten dette ettersom han jo også skal ha barn, ikke bare mamman! Viktig at pappan involveres ettersom det lett blir mest fokus på den gravide. Lykke til!Anonymous poster hash: 4bb86...2dc

Det siste du nevner har jeg også tenkt :)

Og ja, det blir nok til at jeg drar med meg han. Får angst hvis ikke han har mulighet til å bli med når jeg har vanlige legetimer(sykemelding for noen dager, sjekk osv). MÅ ha han med til heeelt vanlige legetimer! Uff, er fælt å ikke klare sånne ting alene.. Avlyste en legetime for noen måneder siden pga det ikke passet for han, og måtte ringe dagen etter for å bestille ny time den dagen hvor det passet for han.

Så blir nok aldri til å dra alene på timer hos legen/jordmor ang dette, hehe :D Håper dette problemet bedre seg fremover..

Hi

Skrevet

Du kan si akkurat det du skrev her, men jeg tror ikke du får time med en gang. Det er ingen hast :)

Legger ved en link, den er beregnet på jordmødre og helsepersonell, men da kan du lese litt om svangerskapsomsorgen i Norge. Hvis du ikke får sove inatt altså ;)

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen-kortversjon/Publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen-kortversjon.pdf

Lykke til med alt som kommer, det blir en slitsom men herlig tid!

Undrer du på noe kan du sende meg en PM

God natt fra meg

Skrevet

jeg liker ikke å dra til legen, unngår det så godt jeg kan. derfor ordnet jeg time til jordmor ganske fort, og fikk beskjed om at jeg kunne ta alle blodprøver der i tillegg til at de kunne sende henvisning til ultralyd. så har vært der på to kontroller allerede, ingen stress, kosli dame som hadde masse tid og kunne svare på alt jeg lurer på. digger det :) 

Skrevet

Du kan si akkurat det du skrev her, men jeg tror ikke du får time med en gang. Det er ingen hast :)

Legger ved en link, den er beregnet på jordmødre og helsepersonell, men da kan du lese litt om svangerskapsomsorgen i Norge. Hvis du ikke får sove inatt altså ;)

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen-kortversjon/Publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen-kortversjon.pdf

Lykke til med alt som kommer, det blir en slitsom men herlig tid!

Undrer du på noe kan du sende meg en PM

God natt fra meg

Tusen hjertlig! Tenkte å prøve å få sovet litt, hehe, så skal se igjennom det i morgen :)

Takk! Ja, gleder meg til tiden fremover :)

God natt!

Skrevet

jeg liker ikke å dra til legen, unngår det så godt jeg kan. derfor ordnet jeg time til jordmor ganske fort, og fikk beskjed om at jeg kunne ta alle blodprøver der i tillegg til at de kunne sende henvisning til ultralyd. så har vært der på to kontroller allerede, ingen stress, kosli dame som hadde masse tid og kunne svare på alt jeg lurer på. digger det :)

Hm, hørtes deilig ut! Får se litt mer på det i morgen med samboer :)

Tusen takk for råd, støtte og gratulasjoner!!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...