Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Oppdaget akkurat at vi har en liten overraskelse på vei, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jobbintervju om en uke, og jeg vet ikke hva og hvordan jeg skal få sagt det. Kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ikke har samvittighet til å la være å si noe. Noen tips og gode ord? Anonymous poster hash: 11a57...2b9
overlord Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Ingen grunn til å si noe som helst! Det er en privat sak og har ingenting med samvittighet å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Ikke si det. Mest antakelig får du ikke jobben. Anonymous poster hash: 67f17...068
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Ikke si det. Mest antakelig får du ikke jobben. Anonymous poster hash: 67f17...068 Mest antakelig? Ironisk at noen som ikke engang kan uttrykke seg skal prøve å psyke noen ned. Til HI: Ikke si noe på intervjuet når du er så tidlig på vei. Ville ikke sagt noe før kontrakten eventuelt blir underskrevet. Anonymous poster hash: cefd8...73a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Ikke si det. Mest antakelig får du ikke jobben. Anonymous poster hash: 67f17...068 Mest antakelig? Ironisk at noen som ikke engang kan uttrykke seg skal prøve å psyke noen ned. Til HI: Ikke si noe på intervjuet når du er så tidlig på vei. Ville ikke sagt noe før kontrakten eventuelt blir underskrevet. Anonymous poster hash: cefd8...73a Vedkommende mener vel at HI mest sannsynlig ikke går jobben OM hun sier noe... Og det er det dessverre en viss sannhet i. Enig med de andre for øvrig: ikke si noe. Anonymous poster hash: d5b29...c1c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 Kjære HI, for alt du vet kan dere miste babyen tidlig i svangerskapet (bank i bordet så det ikke skjer altså!). Jeg slutter meg til de som sier ikke si noe...Det er jo såpass tidlig at det muligens ikke er noe å si engang, og jeg tenker som flere. Større sannsynlighet at du ikke får jobben om du forteller om graviditeten på intervju. Lykke til Anonymous poster hash: df320...5e7
Gjest Løvemusene Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Ikke si noe, og får du pryl senere sier du at du ikke visste det da! Og for å gjøre det mer troverdig hadde jeg sagt det etter et par uker i jobb 😉
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Det er en privatsak, de har ikke lov å spørre om det, og du er ikke pliktig til å fortelle noe som helst. Får du jobben kan du fortelle det når det begynner å synes litt feks, siste frist er jo når du må søke om permisjon. Lykke til på intervju! 😃 Anonymous poster hash: 38f13...0f6
hol(L)y COW Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Ikke si noe! Jeg mistet ett jobbtilbud jeg hadde fått muntlig fordi samvittigheten min ikke holdt. Ikke en sjel som takket meg for det...bare: Goodbye 600' i årslønn. Hello 440'. SURT. Men altså, learning by doing husker man iallfall.....til evt neste gang.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 Trenger ikke si noe, men det som kan være lurt å si er at du og samboer ikke kan få barn... Dere har prøvd i 2-3 år. Den dagen det kommer frem i lyset om ca 3-4 mnd om alt går bra, så vil jo alle( sjefen) bli glad på deres vegne. Ikke alle som vet de er gravid tidlig)) Anonymous poster hash: 5f70e...642
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #11 Skrevet 26. februar 2014 Hvis du akkurat har oppdaget det sånn at du kan slippe unna med å late som du ikke visste det ville jeg ikke sagt det. Det er så mye som kan skje så tidlig. Jeg var på jobbintervju for noen uker siden da jeg var 9 uker på vei. Jeg bestemte meg fra starten av at jeg ville si det. Jeg sparte det til helt på slutten av 2.gangsintervjuet. Da hadde fire forskjellige folk fått et førsteinntrykk av meg, vi hadde god kjemi og jeg skjønte at de var interessert. Så jeg fortalte det, sa når det var termin og at jeg var i god form. Jeg hadde ekstremt lyst på jobben, men ikke samvittighet til å "lure" noen som var villige til å gi meg en sånn sjanse. Jeg ble tilbudt jobben foran over 100 andre søkere. Jeg fikk riktignok ikke fast stilling, den ble gitt til en annen, men jeg fikk vikariat frem til permisjon og målet er fast ansettelse underveis. De har skrytt veldig av at jeg fortalte det og sier at det er et sånt åpent miljø de ønsker på arbeidsplassen. Jeg føler virkelig at de gir meg en kjempesjanse ved å skreddersy og ordne med et sånt vikariat til meg. Ja, det kan godt være jeg hadde fått den faste stillingen hvis jeg ikke hadde sagt det, men det vet jeg jo heller ikke. Og jeg hadde ikke gledet meg like mye til å begynne neste uke med det på samvittigheten. Dette er en privat bedrift og for dem var det nok utrolig greit å vite at jeg kan jobbe fra da til da og blir vekke så og så lenge - Javel da trengte de å ansette to personer nå. Men det du må gjøre er nesten bare å vurdere situasjonen. Hvis det er en type jobb der du er høyt kvalifisert og du tror de vil ha deg uansett, så ville jeg vurdert å si det. I så fall undersøker du om de kjører en eller to intervjurunder og venter til helt til slutt. Si da at du hele tiden hadde tenkt å si det, men ikke ønsket at det skulle være en del av førsteinntrykket. Selg deg inn, si at du er ung og sprek og i god form (her er det lov å lyge litt - jeg aner stort sett ikke fra dag til dag hvordan formen er, men jeg slipper å være så engstelig - de vet at jeg er gravid og har valgt meg likevel) Føl litt på det. Hvis du får en følelse av at det er deg du vil ha uansett kan du vurdere å si det. Men hvis du bare er 5-6 uker på vei og kan slippe unna med å si du ikke visste det hadde jeg nok gjort det for å være på den sikre siden. Lykke til med intervjuet og med graviditeten! Anonymous poster hash: 8f87c...fed
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #12 Skrevet 26. februar 2014 Ikke si det. Mest antakelig får du ikke jobben. Anonymous poster hash: 67f17...068 Mest antakelig? Ironisk at noen som ikke engang kan uttrykke seg skal prøve å psyke noen ned. Til HI: Ikke si noe på intervjuet når du er så tidlig på vei. Ville ikke sagt noe før kontrakten eventuelt blir underskrevet. Anonymous poster hash: cefd8...73a Dette handler da ikke om å psyke ned noen. Snakk om å vri på ting bare fordi en bokstav ble feil i ordet. Hjelpes... Anonymous poster hash: 486e6...71f
Gjest Trulte med to små Skrevet 26. februar 2014 #13 Skrevet 26. februar 2014 Trenger ikke si noe, men det som kan være lurt å si er at du og samboer ikke kan få barn... Dere har prøvd i 2-3 år. Den dagen det kommer frem i lyset om ca 3-4 mnd om alt går bra, så vil jo alle( sjefen) bli glad på deres vegne. Ikke alle som vet de er gravid tidlig)) Anonymous poster hash: 5f70e...642 Hva var det for et tips da? Lyve på seg å være en "sliter" mht å bli gravid? Nei det er ikke noe greit stempel å få på seg. Løgn fører aldri noe godt med seg!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #14 Skrevet 26. februar 2014 Poenget med å ikke si det er jo at det skal være helt uavhengig av om du er gravid eller ikke når vurderingen om hvem som skal ansettes gjøres. Derfor ville jeg holdt det for meg selv, og ikke tatt noen sjanser. Det er selvfølgelig opp til deg. Anonymous poster hash: 38f13...0f6
Mamma_til_2 Skrevet 26. februar 2014 #15 Skrevet 26. februar 2014 Om det enda er kjempetidlig i svangerskapet så trenger du ikke si noe, jobbmarkedet er dessverre slik at sier du at du er gravid eller at du tenker og få barn innen for eksempel 1 år så får du ikke jobben med mindre du har en killer cv og ingen andre kan måle seg med din kompetanse.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #16 Skrevet 26. februar 2014 En profesjonell intervjuer vet at det ikke skal spørres om slikt. Da trenger du heller ikke å nevne noe. Det har ingenting med samvittighet å gjøre, det har med rettigheter for arbeidstakere å gjøre. Innrett deg etter det. Og skulle de finne på å spørre likevel, så skal du ikke svare ja eller nei, men du kan svare at du er i et forhold og at dere ville ønsket en nykommer velkommen, men at du samtidig håper at du som en familievennlig kvinne fremdeles står som en aktuell søker. Anonymous poster hash: b5676...a53
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 26. februar 2014 #17 Skrevet 26. februar 2014 Poenget med å ikke si det er jo at det skal være helt uavhengig av om du er gravid eller ikke når vurderingen om hvem som skal ansettes gjøres. Derfor ville jeg holdt det for meg selv, og ikke tatt noen sjanser. Det er selvfølgelig opp til deg. Anonymous poster hash: 38f13...0f6 Signerer. Graviditet er en av faktorene som er irrelevante ved vurderingen om jobbsøker er kvalifisert til jobben eller ikke, med mindre det er snakk om arbeidsplass med farlige kjemikalier der gravide ikke kan jobbe. Eller at man er gravid utenfor ekteskap og søker jobb i et lukket trossamfunn der sex utenfor ekteskap er forbudt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå