Gå til innhold

Søke om ekstra egenmeldinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at dette går Ann. Hvor søker man og hvordan "virker" disse egenmeldingene?

Kan man ta en dag egenmelding ut en at man bruker 3 dager?

De egenmeldingene jeg har nå virker slik at det forsvinner 3 dager selv om jeg er borte bate en dag.

Jeg har tre kroniske diagnoser og har vært delvissykemeldt i ca 5 mnd. Må snart jobbe 100% igjen og er livredd for at jeg skal gå meg på en smell og bli utslitt igjen. Disse diagnosene mine er revmatiske og jeg sliter med fatiq i tillegg til smerter. Kjenner at den dagen i uka jeg er hjemme er noe jeg virkelig trenger. Desverre er det ikke rom for annet enn 100% stillinger der jeg jobber.

Anonymous poster hash: d33e3...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en kollega som har en slik ordning, men hun har ikke flere egenmeldinger enn andre, bare mindre kostnad for bedriften.

Hun har en kronisk lidelse og sammen har lege og arbeidsgiver søkt nav om refusjon av sykepenger, det gjelder både egenmeldinger og arbeidsgiverperioden ved sykemelding. Hun må altså ha sykemelding om hun har brukt opp egenmeldingene sine, men arbeidsgiver taper aldri penger på hennes sykdom siden nav betaler ut alle sykepenger pga hennes diagnose. Dette er vel en ordning for å få et mer inkluderende arbeidsliv, gi kronisk syke som er litt "ustabile" en sjanse til å være i arbeidslivet uten å være en stor økonomisk belastning for arbeidsgiver...

Fungerer veldig godt hos oss, denne kvinnen har jo litt mer fravær enn andre, særlig i perioder, men da får arbeidsgiver tilbake pengene for arbeidsgiverperiode og egenmeldingsperiode fra nav.

Anonymous poster hash: f8d44...6b7
Skrevet

Takk for svar. Greit med informasjon om alle muligehetene man har.

Ergoterapauten på sykehuset mente det burde gå Ann å få AAP for 20% av stillingen min og så fortsette å jobbe 80% fast. Desverre er dette ingen mulighet for meg da min leder titt og ofte har fortalt meg at det er faktisk en 100% stilling jeg har.

Skrevet

Ergoterapauten på sykehuset mente det burde gå Ann å få AAP for 20% av stillingen min og så fortsette å jobbe 80% fast. Desverre er dette ingen mulighet for meg da min leder titt og ofte har fortalt meg at det er faktisk en 100% stilling jeg har.

Det fysioterapeuten din skisserer er nok ikke mulig. Et av kriteriene for å få AAP er at du har fått nedsatt arbeidsevnen med minst halvparten.

Anonymous poster hash: 2a0e4...e2c

Skrevet

Det går ikke an å få flere egenmeldinger, men du kan som #1 sier søke om at NAV dekker fraværet ditt også i arbeidsgiverperioden. Dette gjelder uansett om fraværet er egenmeldt eller sykmeldt.

Jeg har dette, og det sparer arbeidsgiver for penger. I tillegg har jeg en avtale med fastlegen min om at jeg kan ta inntil tre dager fri og bare sende sms til legesenteret og si fra at jeg behøver å få en sykmelding i posten. Dette er fordi jeg er kronisk syk og det vil være bortkastet tid for alle at jeg skal ta opp en legetime hvor legen ikke kan gjøre annet enn å sykmelde (samt at jeg gjerne er så dårlig disse dagene at jeg måtte tatt ekstra fri i etterkant nettopp for å dra til legen, siden jeg er ute av stand til å komme meg dit når det står på som verst).

Anonymous poster hash: 20c67...ab6
Skrevet

Der tar ergoterapeuten feil, man må miste minst 50% av arbeidsevnen sin for å ha krav på aap.

Anonymous poster hash: f8d44...6b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...