Gå til innhold

Baby og oppkast


Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby 11 mnd med oppkast/diare. Vært syk en uke. Blir ikke tatt imot hos legen pga omgangssyke. Fikk hjelp på legevakten etter mye mas. Fikk påvist virusinfeksjon, ikke noe mer hjelp å få...

 

Hun har ikke spist siden forrige tirsdag. Drikker en flaske melk om dagen, maks. Får heldigvis i henne nok væske.

 

Hvor lenge er de små syke før det evt er grunn til å få legevurdering? Blitt syk ifm barnehagestart.

 

39.9 i feber på det meste. Ligger nå på 38.5.

Redusert allmenntilstand. Sover (heldigvis) mye stakkars...

 

Må jeg bare vente til det går over, eller bør jeg kontakte lege (igjen!!)... ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melk er det siste de skal ha ved oppkast og diaré. Gi vann, juice og saft.

 

Anonymous poster hash: 48407...104

Skrevet

Hvis dere har fått påvist virusinfeksjon er det bare å vente det ut.

Gi barnet vann, te, saft, juice, smoothie o.l.

Har barnet halsvondt kan saftis være en ide.

Så lenge barnet har våte bleier og ikke stående hudflolder eller innsunkne øyne hadde jeg tatt det med ro..

Jeg gir paracet ved feber over 39,5 og redusert allmenntilstand, brukte saltvann kontinuerlig.

Om barnet blir så slapt at du synes det er vanskelig å få kontakt eller feberen ikke synker med paracet, hadde jeg ringt legen igjen.

Aldri hørt om et barn som ikke får komme til legen pga influensa..

Skrevet

Melk er det siste de skal ha ved oppkast og diaré. Gi vann, juice og saft.

 

Anonymous poster hash: 48407...104

Det er en gammel myte ;)

Min kastet opp her om dagen, melkflaske var det første som ble gitt. Gikk helt fint.

Skrevet

Melk gir slimdannelse i tarmen og gjør at det tar lenger tid å komme seg.

 

Anonymous poster hash: 48407...104

Skrevet

Hvis almennrilstanden blir dårlig burde du kontakte lege igjen. Det gjelder sykdom så vil tro det gjelder omgangssyken og...

Ikke gøy det der. Har opplevd et barn som hadde spy i en uke kun én gang, heldigvis.

Leste at fra høsten av skal babyer bli vaksinert av den type oppkastvirus...

(Mener den som spedbarn får og som er langvarig er rotavirus og de kjappe er norovirus og også flere andre ting.)

Skrevet

"NÅR SKAL MAN OPPSØKE LEGE?

 

- ved høy feber eller økende slapphet og redusert allmentilstand.

- ved tegn til magesmerter.

- hodepine.

- vedvarende diare eller oppkast i mer enn 2-4 dager.

- tørr bleie."

 

Hentet fra http://www.tarnasen.minhelse.no/?page=1376

Skrevet

Melk er det siste de skal ha ved oppkast og diaré. Gi vann, juice og saft.

 

Anonymous poster hash: 48407...104

Babyer er jo ofte mest vant til mm eller mme da. Det viktigste er jo å få i dem væske.

Skrevet

Melk er det siste de skal ha ved oppkast og diaré. Gi vann, juice og saft.

 

Anonymous poster hash: 48407...104

Melk (mme) er det eneste hun vil ha. Heller en flaske melk enn ingen ting.

Skrevet

Hvis dere har fått påvist virusinfeksjon er det bare å vente det ut.

Gi barnet vann, te, saft, juice, smoothie o.l.

Har barnet halsvondt kan saftis være en ide.

Så lenge barnet har våte bleier og ikke stående hudflolder eller innsunkne øyne hadde jeg tatt det med ro..

Jeg gir paracet ved feber over 39,5 og redusert allmenntilstand, brukte saltvann kontinuerlig.

Om barnet blir så slapt at du synes det er vanskelig å få kontakt eller feberen ikke synker med paracet, hadde jeg ringt legen igjen.

Aldri hørt om et barn som ikke får komme til legen pga influensa..

De vil ikke ha henne inn pga vi har omgangssyke. Inkl babyen. De sier det er virus ja (crp viste visst dette). Hun får mer enn nok væske, så hun er ikke dehydrert. Mange blytunge tissebleier per dag.

Skrevet

"NÅR SKAL MAN OPPSØKE LEGE?

 

- ved høy feber eller økende slapphet og redusert allmentilstand.

- ved tegn til magesmerter.

- hodepine.

- vedvarende diare eller oppkast i mer enn 2-4 dager.

- tørr bleie."

 

Hentet fra http://www.tarnasen.minhelse.no/?page=1376

Takk :) eneste jeg føler kunne stemt er vedvarene oppkast. Diareen er over. Hodepine? Aner ikke, hun er for lita til å si ifra og jeg er ikke synsk ;) virker ikke som hun har magesmerter, og bleiene er våte.

Allmenntilstanden er redusert, men ikke verre. Samme/like ille som fra dag 1. Altså ingen bedring.

Skrevet

Hun hadde forresten gulgrønt puss i øynene i kveld, kan det være begynnende øyekatarr? 1 uke nå, og ingen tegn til bedring... Eneste trøsten er at hun sover store deler av døgnet, ergo mindre plaget den tiden <3

Skrevet

Jeg hadde tatt henne til legen igjen jeg altså, Hvertfall ringt å hørt...?

Men du har kanskje gjort det...

 

God bedring!

Skrevet

Begynnende øyekatarr kan det være. Lett at de små drar snørr og bassilusker opp i øynene.

Skyll øynene med 0,9 % NaCl, morgen og kveld. Husk å tørke/vaske fra ytterkroken og inn.

Dette er vanlige øyedråper du får kjøpt på apoteket, men du kan også bruke lunkent springvann.

Du husker ikke crp? Under 50mg/L = virus, over 50 er bakterier, det er ikke uvanlig at det stiger over 100mg/L ved pågående bakteriell infeksjon.

Du skriver hun fortsatt kaster opp, men ikke har diaré lengre. Gir du henne små mengder væske av gangen? Hvis de drikker mye på en gang kan det utløse oppkast..

 

Responderer hun "normalt"(øyekontakt etc) når hun er våken?

Hvor mye sover hun?

Hvor lenge har hun hatt feber over 39, og hva er status på feber nå?

Hvor mange ganger pr døgn kaster hun opp?

Jeg har også lyst til å spørre om noen husstanden har vært i utlandet?

Skrevet

Jeg hadde tatt henne til legen igjen jeg altså, Hvertfall ringt å hørt...?

Men du har kanskje gjort det...

 

God bedring!

Ja jeg har ringt. De ber oss avvente og se. Hadde skjønt det om hun var stor nok til å si ifra, men hun er jo bare 11 mnd. Er ikke store jenta fra før heller, litt over 7 kg og ca 70 cm. Føler ikke hun kan miste så mye mer vekt.

 

Skal ringe legevakta i ettermiddag, de var i hvert fall mer villig til å hjelpe.

 

Skjønner smittefaren, men SÅ mittsom er hun vel ikke?

Skrevet

Begynnende øyekatarr kan det være. Lett at de små drar snørr og bassilusker opp i øynene.

Skyll øynene med 0,9 % NaCl, morgen og kveld. Husk å tørke/vaske fra ytterkroken og inn.

Dette er vanlige øyedråper du får kjøpt på apoteket, men du kan også bruke lunkent springvann.

Du husker ikke crp? Under 50mg/L = virus, over 50 er bakterier, det er ikke uvanlig at det stiger over 100mg/L ved pågående bakteriell infeksjon.

Du skriver hun fortsatt kaster opp, men ikke har diaré lengre. Gir du henne små mengder væske av gangen? Hvis de drikker mye på en gang kan det utløse oppkast..

 

Responderer hun "normalt"(øyekontakt etc) når hun er våken?

Hvor mye sover hun?

Hvor lenge har hun hatt feber over 39, og hva er status på feber nå?

Hvor mange ganger pr døgn kaster hun opp?

Jeg har også lyst til å spørre om noen husstanden har vært i utlandet?

Ingen som har vært i utlandet. Hun drikker små slurker vann/juice ol, men ofte. Har ikke kastet opp etter inntak av væske. Hun er sløv, men ser på oss og får øyekontakt.

Kaster opp 5-6 ganger i døgnet. Midt på natta lenge etter mat/drikke.

Crp var under 50, husker ikke hva det var.

Skrevet

Skjønner du blir bekymret, men med den tilstanden du beskriver her tror jeg ikke du trenger å bekymre deg!

 

Er du allikevel det ville jeg purret på en legitime. Det er virkelig ikke godt for mor og far å se at babyen er syk, og jeg forstå at behovet for legevurdering er der. Mest sannsynlig får du samme svar: la det gå over så seg selv..

God bedring til din lille!

Skrevet

 

Jeg hadde tatt henne til legen igjen jeg altså, Hvertfall ringt å hørt...?

Men du har kanskje gjort det...

 

God bedring!

Ja jeg har ringt. De ber oss avvente og se. Hadde skjønt det om hun var stor nok til å si ifra, men hun er jo bare 11 mnd. Er ikke store jenta fra før heller, litt over 7 kg og ca 70 cm. Føler ikke hun kan miste så mye mer vekt.

 

Skal ringe legevakta i ettermiddag, de var i hvert fall mer villig til å hjelpe.

 

Skjønner smittefaren, men SÅ mittsom er hun vel ikke?

 

Nei da hadde jo du og pappaen også vært syke...

 

Har ikke tenkt tanken på om det kan være matallergi? Men hu har kanskje ikke grunn nå etter en uke uten mat...

Skrevet

Skjønner du blir bekymret, men med den tilstanden du beskriver her tror jeg ikke du trenger å bekymre deg!

 

Er du allikevel det ville jeg purret på en legitime. Det er virkelig ikke godt for mor og far å se at babyen er syk, og jeg forstå at behovet for legevurdering er der. Mest sannsynlig får du samme svar: la det gå over så seg selv..

God bedring til din lille!

Takk for svar :) da venter jeg noen dager til, vil ikke plage lege/legevakt dersom det ikke er hjelp å få uansett :) får bare så vondt av henne ;)

Skrevet

 

 

Jeg hadde tatt henne til legen igjen jeg altså, Hvertfall ringt å hørt...?

Men du har kanskje gjort det...

 

God bedring!

Ja jeg har ringt. De ber oss avvente og se. Hadde skjønt det om hun var stor nok til å si ifra, men hun er jo bare 11 mnd. Er ikke store jenta fra før heller, litt over 7 kg og ca 70 cm. Føler ikke hun kan miste så mye mer vekt.

 

Skal ringe legevakta i ettermiddag, de var i hvert fall mer villig til å hjelpe.

 

Skjønner smittefaren, men SÅ mittsom er hun vel ikke?

Nei da hadde jo du og pappaen også vært syke...

 

Har ikke tenkt tanken på om det kan være matallergi? Men hu har kanskje ikke grunn nå etter en uke uten mat...

Er ikke matallergi, hun ble utredet for litt siden pga eksem. Reagerte visst ikke på noe. Har fått påvist virusinfeksjon, så er nok bare pga smitte i bhg...

Skrevet

Hoster hun? Det går mykoplastma-lungebetennelse i flere bhgr i Oslo. Symptomer er hoste, feber, hodepine og oppkast. Min har hatt dette, og jeg trodde det var omgangssyke i 3 dager før vi kom oss på legevakten. Hvis du mistenker dette må du be de ta mykoplasmaprøve og bilder av lungene.

Skrevet

Hoster hun? Det går mykoplastma-lungebetennelse i flere bhgr i Oslo. Symptomer er hoste, feber, hodepine og oppkast. Min har hatt dette, og jeg trodde det var omgangssyke i 3 dager før vi kom oss på legevakten. Hvis du mistenker dette må du be de ta mykoplasmaprøve og bilder av lungene.

Takk for innspill, skal nevne dette for de. Hun hoster mye. Og oppkast kommer ofte (men ikke nødvendigis alltid) etter kraftig hoste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...