Gå til innhold

setefødsel eller keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ble det oppdaget at babyen lå i seteleie? Er andregangs, når er det vanlig at babyen legger seg med hodet ned ?

Er det noen med erfaringer? Jeg har googlet litt og jeg tror nesten jeg vil be om keisersnitt hvis babyen ikke snur seg i siste liten... Livredd setefødsel!

Anonymous poster hash: 49c34...40f

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min lå med rompa ned hele tiden. Keisersnitt var ikke et tema, men det er 9 år siden nå da. Helt kurant å føde i sete. Bedre det enn vanlig uten bedøvelse ;-) men, om ungen er stor blir den tatt med snitt her når de er over 4,5 kilo, eller om du har for smalt bekken

Skrevet

Min førstefødte lå i seteleie hele tiden, fra første gang jordmor sjekket. Prøvde vendingsforsøk i uke 36, det var mislykket. Fikk tilbud om keisersnitt, men etter mye tenking og grubling valgte jeg å prøve vaginalt. Ble hastekeisersnitt. Hvis nestemann også ligger i sete, blir det planlagt KS for meg, jeg tar ikke sjansen. En bekjent av meg hadde setefødsel en stund etter min, og det gikk ikke så bra. Lykke til <3

Anonymous poster hash: 1f799...6c8

Skrevet

Lillebror snudde seg akkurat som det passet han helt frem til fødselen. Var på sykehuset og snudde han en gang også. Det hadde jeg aldri gjort igjen pga smerter etterpå.

Jeg hadde ikke fått føde i seteleie pga str. så de måtte sjekke med ul når jeg kom inn hvilken vei han lå.

Jeg hadde ikke valgt setefødsel om jeg hadde kunnet heller. Det var for meg som å velge mellom pest og kolera og jeg fikk ikke forberede meg heller.

Han lå så fint i hodeleie når jeg kom inn med rier og er glad for det :)

Tror ikke ks er en enkel løsning. I alle fall ikke når man har andre små barn hjemme.

Skrevet

Fødte i sete og fikk aldri noe valg om keisersnitt. Ble oppdaget i uke 37 og hun snudde seg ikke.

Anonymous poster hash: d9ea9...7ea
Skrevet

Min lå i sete, liten baby (knappe 3 kg). Fødselslege var rimelig klar, ks. Han var sterkt imot vendingsforsøk og synes det var unødig for stor risiko å føde i seteleie vs planlagt keisersnitt. Jeg stolte på ekspertisen, det ble keisersnitt!!

Anonymous poster hash: ec661...820

Skrevet

Begge mine lå i sete frem til de ble snudd i uke 37. Fødte vanlig med barn i hodeleie.

Anonymous poster hash: 37478...c8b

Skrevet

viss du bur i bergen må du kontakta voss. der får du keisersnitt. men då må du ikkje gå på vurdering på haukeland først,for voss har ikkje lov å sei. ja etter at haukeland har sagt nei.

Skrevet

Jeg ville valgt setefødsel. Leste en del om det forrige graviditet, men min snudde seg med hodet ned i siste liten.

Anonymous poster hash: 94a08...478

Skrevet

Setefødsel garantert!

Jeg hadde også dette dilemma for 3 mnd siden da min lille gutt lå i seteleie.

Han lå slik nesten hele tiden, i alle fall fra ordinær UL.

Jeg leste nesten bare skrekkhistorier og alle rundt meg hadde hørt om/kjente noen som hadde født i seteleie som var sååå fælt så jeg hadde bestemt meg for KS..

Sykehuset jeg skulle føde på var voldsomme på at jeg burde velge vaginalt, og jeg fikk egentlig ikke noe annet valg enn det.

Jeg bare gruet meg, gråt og hadde det fælt.

Men så kom dagen hvor babyen ville ut og fødselen gikk helt fantastisk! Kunne gjort det igjen ;-)

Du blir så godt tatt vare på, de er ikke vanskelige på epidural om du vil ha det, og det føltes rett og slett litt stas med setefødsel. Legene og sykepleierne syns det var så spennende!

Det ble foretatt ett klipp for å få rumpa ut (dette er veldig vanlig) så underlivet mitt var 100 % som før når stingene hadde grodd siden det slapp å bli tøyd. Klippet merket jeg ikke engang da de satte bedøvelse først.

Og skulle det allikevel ende opp i KS som noen nevner, så er vel ikke det noen krise? De har mindre terskel for det enn i en vanlig fødsel, men det er fordi de ikke tar noen sjangser dersom barnet ikke kommer skikkelig ned i bekkenet. Så det er ikke så "akutt" som det høres ut som, og epiduralen er allerede satt så det skjer nok ganske så fredelig for seg.

Dette er hvertfall min erfaring, og ei i barselgruppen min har akkurat samme gode erfaringen med det.

Vi var begge førstegangsfødende.

Jeg er så glad for at jeg fikk oppleve denne fødselen :-) Spør gjerne hvis du lurer på noe.

Skrevet

Etter å ha lest Term Breech Trial er jeg ikke i tvil. Jeg NEKTER vaginal fødel ved sete.

Anonymous poster hash: 12ba8...8fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...