Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 http://www.smh.com.au/national/health/adhd-research-pain-relief-during-pregnancy-raises-risks-20140225-33fmr.html Banebrytende. Anonymous poster hash: 85560...fae
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Da får man få morfin istedet, da. Anonymous poster hash: 76903...fe6
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Dette har jeg aldri hørt om, men funnene er ikke så store at det ikke kan være andre årssaksammenhenger. Det kan jo for eksempel være smerter hos mor som gir problemet eller at de som lettest bruker smertestillende også ser mer etter diagnoser hos barna eller er mer tilbøylige til å la dem bruke medisiner enn dem som ikke bruker smertestillende selv. Det trenges en del mer forskning på dette før jeg blir overbevist om at det er en sammenheng, men interessant er det jo. Anonymous poster hash: 09b4c...4f2
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 Dette er interessant å lese, men også litt skremmende forenklet. Som i så mange slike spekulerende artikler så er det overhode ikke tatt høyde for flere faktorer som for eksempel grunnen for å innta paracet i første omgang. Årsaker til ADHD kan være veldig mange, men høyest oppe på listen kommer arv, røyking i svangerskap (og ev. andre rusmidler), prematur fødsel osv. Jeg mistenker også at de nå ser etter sammenheng mellom ADHD og svk.forgiftning. Vi har nemlig et barn med ADHD, og jeg verken røykte, vi har noen i familie med det, har inntatt noe paracet, hadde prematur fødsel eller noe, men jeg hadde svk.forgiftning. I utredning fikk jeg masse oppfølgingsspørsmål rundt dette. Anonymous poster hash: 7fe1c...8f1
Josette Skrevet 25. februar 2014 #6 Skrevet 25. februar 2014 (endret) Mer forskning trengs, men JAMA Pediatrics har ikke for vane å publisere studier helt uten hold. Har ikke lest orginal artikkelen, men regner med at forfatteren har tatt høyde for de fleste variabler dere nevner. Endret 25. februar 2014 av Josette
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #7 Skrevet 25. februar 2014 Tja, med så mange med ADHD diagnose, må det nødvendigvis være noen andre fellestrekk også. F.eks kan det jo være at alle legger seg etter kl 20, eller gråter når de blir født.... Anonymous poster hash: d344e...a9f
☆☆☆ Skrevet 25. februar 2014 #8 Skrevet 25. februar 2014 Ikkje nok til å overbevise meg, men saman med undersøkingar eg har sett som antydar samanheng mellom mors paracetbruk og testisretensjon, og for ikkje å snakke om thalidomidskandalen, er det ei sterk påminning om at alt som har effekt også har biverknader. Også reseptfrie medisinar bør brukast med varsemd og berre når nødvendig. Håpar undersøkingane blir fulgt opp med meir forsking.
PrinsesseHengepupp Skrevet 25. februar 2014 #9 Skrevet 25. februar 2014 Dette har vært oppe i media før, og det er vel noe av grunnen for at legestanden blir stadig mer restriktive i sine anbefalinger både til gravide, men også til andre om ukritisk bruk av ulike legemidler. Det fremkommer stadig nye funn som kan sees i sammenheng med inntak eller annet. Fremskritt heter det visst. 60-tallets ukritiske bruk av thalidomid viste seg å være langt mer alvorlig enn først antatt, om 30 år kan det hende vi ser tilbake på oss selv og tenker "fyttigrisen for noen tullinger som spiste paracet uten å tenke på konsekvensene".
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #10 Skrevet 25. februar 2014 Dummste jeg har lest på lenge Anonymous poster hash: 1472f...bfa
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #11 Skrevet 25. februar 2014 Dette har vært oppe i media før, og det er vel noe av grunnen for at legestanden blir stadig mer restriktive i sine anbefalinger både til gravide, men også til andre om ukritisk bruk av ulike legemidler. Det fremkommer stadig nye funn som kan sees i sammenheng med inntak eller annet. Fremskritt heter det visst. 60-tallets ukritiske bruk av thalidomid viste seg å være langt mer alvorlig enn først antatt, om 30 år kan det hende vi ser tilbake på oss selv og tenker "fyttigrisen for noen tullinger som spiste paracet uten å tenke på konsekvensene". Men det er mange som går rundt med konstante smerter, kroniske sykdommer og er avhengig av å ta noe smertestillende for å gi seg selv avbrekk fra smertene. Å ha utslitt stresset mor som er konstant i smerter gir verken god utgangspunkt for fødsel eller har noe bra innvirkning for fosteret. Her må det vurderes, altså har man behov så har man det. Har selv gått på sterke medisiner i svangerskapet mot astma, selv om jeg ikke ønsket det. Men etter å ha havnet på sykehus med 88 i oxygenmetning fikk jeg streng beskjed av legen at jeg må ta kortison daglig for å forhindre at fosteret får for lite oxygen, noe som visst var farligere enn eventuelle bivirkninger av medisinen. Anonymous poster hash: 6562f...fef
Josette Skrevet 25. februar 2014 #12 Skrevet 25. februar 2014 Hele artikkelen ligger ut på JAMA Pediatrics via Helsebiblioteket for de som har konto der.
lillepixie Skrevet 25. februar 2014 #13 Skrevet 25. februar 2014 HVEM er de blivende mødrene som tar Paracet under svangerskapet? Forskning kan være ganske misvisende....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #14 Skrevet 25. februar 2014 Min sønn har ADHD og jeg har ikke brukt noe smertestillende i svangerskapet. SÅ hvis de har funnet ut at det er grunnen til at han har ADHD så har de dummet seg ut;) Anonymous poster hash: 1472f...bfa
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #15 Skrevet 25. februar 2014 HVEM er de blivende mødrene som tar Paracet under svangerskapet? Forskning kan være ganske misvisende.... Mer enn 50% av alle gravide i USA og Dannmark i følge studien. Anonymous poster hash: 85560...fae
PrinsesseHengepupp Skrevet 25. februar 2014 #16 Skrevet 25. februar 2014 Dette har vært oppe i media før, og det er vel noe av grunnen for at legestanden blir stadig mer restriktive i sine anbefalinger både til gravide, men også til andre om ukritisk bruk av ulike legemidler. Det fremkommer stadig nye funn som kan sees i sammenheng med inntak eller annet. Fremskritt heter det visst. 60-tallets ukritiske bruk av thalidomid viste seg å være langt mer alvorlig enn først antatt, om 30 år kan det hende vi ser tilbake på oss selv og tenker "fyttigrisen for noen tullinger som spiste paracet uten å tenke på konsekvensene". Men det er mange som går rundt med konstante smerter, kroniske sykdommer og er avhengig av å ta noe smertestillende for å gi seg selv avbrekk fra smertene. Å ha utslitt stresset mor som er konstant i smerter gir verken god utgangspunkt for fødsel eller har noe bra innvirkning for fosteret. Her må det vurderes, altså har man behov så har man det. Har selv gått på sterke medisiner i svangerskapet mot astma, selv om jeg ikke ønsket det. Men etter å ha havnet på sykehus med 88 i oxygenmetning fikk jeg streng beskjed av legen at jeg må ta kortison daglig for å forhindre at fosteret får for lite oxygen, noe som visst var farligere enn eventuelle bivirkninger av medisinen. Anonymous poster hash: 6562f...fef Nå tror jeg du misforsto. Jeg har ikke dissa noen som hverken tar paracet eller kortison for den saks skyld. Og gravide på 60tallet ble rådet til å ta thalidomid, for "det er bedre for barnet om mor slipper kvalmen". Tar både paracet og kortison selv jeg. Men forskning, kunnskap og fremskritt medfører nødvendigvis at man over tid ser sammenhenger som man ikke ante noe om før. Da må man nødvendigvis ta inn over seg at det man gjorde for 30 år siden ikke nødvendigvis var så lurt, selv om legen der og da gikk god for metoden.
Anne-B. Skrevet 25. februar 2014 #17 Skrevet 25. februar 2014 Paracet er skummelt. Det kan forårsake hjerneskade hos barn, om de er disponible for det. Jeg har jobbet med utviklingshemmede, hvor det har vært tilfellet.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #18 Skrevet 25. februar 2014 Min sønn har ADHD og jeg har ikke brukt noe smertestillende i svangerskapet. SÅ hvis de har funnet ut at det er grunnen til at han har ADHD så har de dummet seg ut;) Anonymous poster hash: 1472f...bfa Det betyr ikke annet enn at det ikke var paracet som var årsaken hos din sønn - ikke at paracet ikke kan gi andre adhd. Anonymous poster hash: 280d5...f9b
Turtelduen Skrevet 25. februar 2014 #19 Skrevet 25. februar 2014 (endret) I New Zealand er paracet like fyfy som ibux er her for gravide.... Jeg har vært forsitig denne gang, men med de 6 andre har jeg gått mye på paracet. Foreløpig ingen ADHD, men skjønner det kanskjekan relateres til det...(?) Endret 25. februar 2014 av Turtelduen
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #20 Skrevet 25. februar 2014 I New Zealand er paracet like fyfy som ibux er her for gravide.... Jeg har vært forsitig denne gang, men med de 6 andre har jeg gått mye på paracet. Foreløpig ingen ADHD, men skjønner det kanskjekan relateres til det...(?) 7 barn. Heldig du. Skulle ønske jeg kunne hatt en så stor familie. Anonymous poster hash: c20f4...26e
Turtelduen Skrevet 25. februar 2014 #21 Skrevet 25. februar 2014 I New Zealand er paracet like fyfy som ibux er her for gravide.... Jeg har vært forsitig denne gang, men med de 6 andre har jeg gått mye på paracet. Foreløpig ingen ADHD, men skjønner det kanskjekan relateres til det...(?) 7 barn. Heldig du. Skulle ønske jeg kunne hatt en så stor familie. Anonymous poster hash: c20f4...26e Takk. Ja er fantastisk. En herlig gjeng. Men nå blir det sistemann, og enda er jeg og pappaen under 35. Så jeg nyter å ha så mange.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #22 Skrevet 25. februar 2014 Paracet binder seg jo også til samme reseptorer som sink bruker for å opptas i kroppen. Dvs, hyppig bruk av paracet kan gjøre at immunsystemet ikke vil fungere optimalt siden kroppen er avhengig av sink. Sink har også ift stabiliserende effekt på arveanlegg (DNA) og cellemembraner, det har en sentral rolle når organer dannes og for vekst i vev og organer. Mangel på sink kan gi mentale forstyrrelser. Det finnes dermed mye forskning som kan støtte opp om at bruk av paracet kan gi slike problemer som beskrives i artikkelen det linkes til her. Her er en lettlest link om sink: http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/zink.php Anonymous poster hash: 280d5...f9b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #23 Skrevet 25. februar 2014 Huff, dette var skremmende :/ har brukt mye paracet i svangerskapet, og paralgin forte (ikke i fullt så stor kvanta) Hadde legen informert om dette ville jeg nok vært mer restriktiv.. Anonymous poster hash: 49988...76b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #24 Skrevet 25. februar 2014 Huff, dette var skremmende :/ har brukt mye paracet i svangerskapet, og paralgin forte (ikke i fullt så stor kvanta) Hadde legen informert om dette ville jeg nok vært mer restriktiv.. Anonymous poster hash: 49988...76b Legen kan jo ikke informere om noe som de ikke vet! Denne artikkelen kom ut 24.februar, og forskerne sier selv at dette ikke burde påvirke klinisk praksis. Problemet med å studere sånt er at du tar noe som er veldig vanlig (paracetbruk i svangerskapet) og sammenligner med noe som er sjelden (hyperkinetisk forstyrrelse), og da vil det være stor sannsynlighet for at en stor andel av de som har det sjeldne vil være utsatt for det vanlige. Og i de fleste tilfeller går det jo bra! Jeg klarte ikke finne artikkelen, så har ikke fått sett på tallene, bare artikkelen det er linket til her. Henger meg opp i at det blir brukt prosent i steden for absolutte tall, så reserverer meg mot å ha sterke meninger før jeg har lest selve artikkelen Anonymous poster hash: ae45f...d53
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #25 Skrevet 25. februar 2014 http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1833486 Direkte link til artikkelen her. Etter å ha sett litt på tallene er jeg ikke kjempeoverbevist, man skal iallefall ha tatt en del paracet (brukt i over 20 uker, og helst i alle trimestere, eventuelt 2. og 3. trimester), før de har noe særlig å vise til. Tallene er små, og konfidensintervallene går over 1 (noe som enkelt sagt gjør at man skal være litt skeptiske til dem). De har også kontrollert for så mye at de mister masse informasjon. Det sier også de som driver tidsskriftet; http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1833483. Anbefaler de som er interesserte til å lese den siste linken, som alltid har massemedia tatt tak i en mer nøktern artikkel og blåst den opp for å generere klikk. Konklusjon: Kanskje. Anonymous poster hash: ae45f...d53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå