Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #1 Skrevet 25. februar 2014 Hvordan gjør dere det med folat, dere som må prøve lenge? Folat over lang tid er jo ikke sunt. Anonymous poster hash: cf59c...c46
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #2 Skrevet 25. februar 2014 Den dosen man er anbefalt som gravid er ikke farlig høy. Jeg tok folat 1 1/2 år når jeg prøvde å bli gravid med førstemann og gjorde det uten betenkeligheter. Anonymous poster hash: 9336b...459
PrinsesseHengepupp Skrevet 25. februar 2014 #3 Skrevet 25. februar 2014 Det er første gang jeg har hørt at det ikke skal være bra å ta folat (en liten studie viser at høyt inntak av folat kan gi en økt forekomst av astma hos barnet, men samtidig er forekomsten av ryggmargsbrokk og andre defekter større ved mangel på folat. Heller astma enn ryggmargsbrokk spør du meg). Folat er et vannløselig B-vitamin og kroppen kvitter seg da enkelt med det som ikke brukes. Har selv tatt folat i ca 4 år, med litt pauser pga stopp i forsøk/prøving, og fortsatt blir jeg anbefalt å ta det av leger og gynekologer. Husk også på at Norge opererer med svært lave anbefalte doser på generell basis. Kvinner som har født barn med ryggmargsbrokk anbefales et inntak av folat som er 10-12 ganger høyere enn normaldosen.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #4 Skrevet 25. februar 2014 Det er første gang jeg har hørt at det ikke skal være bra å ta folat (en liten studie viser at høyt inntak av folat kan gi en økt forekomst av astma hos barnet, men samtidig er forekomsten av ryggmargsbrokk og andre defekter større ved mangel på folat. Heller astma enn ryggmargsbrokk spør du meg). Folat er et vannløselig B-vitamin og kroppen kvitter seg da enkelt med det som ikke brukes. Har selv tatt folat i ca 4 år, med litt pauser pga stopp i forsøk/prøving, og fortsatt blir jeg anbefalt å ta det av leger og gynekologer. Husk også på at Norge opererer med svært lave anbefalte doser på generell basis. Kvinner som har født barn med ryggmargsbrokk anbefales et inntak av folat som er 10-12 ganger høyere enn normaldosen. Der er blitt publisert studier som viser at store doser med folat visstnok skal være kreftfremkallende. Men vi snakker da om dose som er noen ganger høyere enn den man tar i fordindelse med graviditet. (Tror det var snakk om 1200 mcg eller høyere og over vesentlig lengre tid). Der finnes også studier som motbeviser dette. Så hva skal man egentlig tro på.... Anonymous poster hash: 9336b...459
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2014 #5 Skrevet 25. februar 2014 http://www.medicalnewstoday.com/articles/271601.php http://www.webmd.com/cancer/news/20091117/folic-acid-b12-may-increase-cancer-risk Folat 0,4 mg daglig er hva en kaller en stor dose. Inntil for noen år siden fikk hjertesyke pasienter folat, dette ble det slutt på etter at en så en sammenheng mellom folat og kreft. Folat er også relatert til brystkreft. Det er ingen endelig konklusjon på folat og kreft, men det er i allefall noe jeg har i bakhodet nå som prøving en trekker ut. HI Anonymous poster hash: cf59c...c46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå